2020-03-12, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
För att förhindra smittspridning, idiot!

Hur gammal är du, 12?

Folk förstår inte. Dom tror att det bara är chill att testa de som är döende eftersom det är viktigast. Men folk med lite halsont smittar minst lika bra, antagligen mycket bättre, eftersom de tror att man måste ha mer symptom. Varken Europa eller USA gör något åt detta (att Trump tycker dom gör något åt det är exakt lika troligt som att vi gör det) och alla kommer få skörda den här sådden.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happysmurf
Vem fan kliver på en sån båt frivilligt nu?

Det undrar jag med. Taxfree-sprit och hålligång är tydligen värt risken att bli smittad och att smitta ner halva Stockholm när de kommer tillbaka.
Citera
Medlem
Har alla personer som förminskat detta förstått allvaret? Igår skrevs svensk historia när man utfärdade de nya direktiven.

Det kommer ta lång tid för världen att återhämta sig efter denna pandemi. Djupa ekonomiska problem och ett skadat samhälle. 😞
Citera
2020-03-12, 07:31
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Blir intressant att se om Sverige behöver smälla upp ett nytt sjukhus som Kina gjorde.
Jag förväntar mig inte att kinas rekord på cirka 10 dygn eller vad det var ska trumfas men blir intressant att se i så fall.
Såg du att det var det "sjukhuset" som ramlade ihop.
https://www.thailandmedical.news/news/breaking-news-china-s-new-and-rapidly-build-hospital-in-wuhan-falling-apart-due-to-winds-and-snow,-p atients-moved-and-building-now-not-usable
Citera
Medlem
Känner att det är rätt så gött att bo i en liten ort faktiskt o inte åka kollektivt osv
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettberg
De har nog bara ingen koll på vilka som dör

Det skulle aldrig gå att mörka i dessa tider och i dessa länder om många dog i covid-19-liknande symptom.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Känns rimligt!
En 10 miljoners stad byggde det
Italien köper in 5000 intensive care units
Ryssland bygger nytt sjukhus
Sverige ger 1 karensdag :/

Jag kan inte se annat än att Norge och Sverige kommer att följa Danmarks exempel de närmaste dagarna. Ja, Sverige är sega och handlingsförlamade som vanligt, men det kommer att bli en nedstängning likt Danmarks:
- Stängda skolor
- Stängda restauranger och anda inrättningar
- Stängd offentlig verksamhet förutom det allra nödvändigaste
- Alla företag rekommenderade att arbeta hemifrån
Citera
2020-03-12, 07:32
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En sak som faktiskt är en gåta är hur stora, folkrika länder som Indien och Indonesien klarat sig så bra.

Indien är ju knappast känt för sina goda hygien och ligger som en kil mellan Iran och Kina samt har ett stort inflöde av europeer. Indonesien kan jag inte uttala mig förutom att in -och utflödet av kineser är gigantiskt.
Just där tror jag att du har förklarningen. Min fru som är från Indonesien säger att Kina håller Indonesien i ett järngrepp och mer eller mindre hotar Indonesien att hålla käft om det här...de vill inte riskera sina business där...detta i kombination med att det i den kulturen anses skämmigt att säga att man är sjuk...så hon menar att det högst troligt är flera tusen som är smittade där...
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
För ett par dagar sedan uttalade sig Landsfader Stefan Löfven i tv om COVID-19, från ett rum med brokig inredning i jordiga toner och mindre lampor. Var tror ni han var? Fjällstuga gissar jag på.

När Kina hade lika många fall som vi har nu bosatte deras regering på en liten ö sydväst om Beijing.

Kommer Sverige bygga nya baracksjukhus? Kommer Sverige bygga fältsjukhus på sjukhusens mark? Kommer Sverige kalla in alla fältläkare och militär sjukvårdspersonal?

Hur slåss vi mot sånt här?
Citera
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vidrikfittanen
En sak som faktiskt är en gåta är hur stora, folkrika länder som Indien och Indonesien klarat sig så bra.

Indien är ju knappast känt för sina goda hygien och ligger som en kil mellan Iran och Kina samt har ett stort inflöde av europeer. Indonesien kan jag inte uttala mig förutom att in -och utflödet av kineser är gigantiskt.

Jag vet att Indonesien stoppade alla flyg till och från Kina redan 5 feb. Hade man mellanlandat i Kina fick man inte heller komma in. De införde även screening på flygplatser, hamnar och andra gränsövergångar samt andra allmänna områden. Successivt förbjöds även inresande från de värst drabbade länderna.

Dessa tidiga åtgärder kan ev ha stoppat spridning? Kan även bero på en del underrapporteringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hencucken
Det finns inga att köpa. All produktion ligger utomlands så hela europa är fucked up the ass nu. Det behövs stora förändringar efter att denna pandemi har gått över. De europeiska staterna måste tvinga företag att flytta hem tillverkningen igen.

Men varför går det inte importera då? Flygförbuden gäller väl människor, inte handel? 🤨
Citera
2020-03-12, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Dödligheten i Kina lär ha varit överdriven då man inte hade möjlighet att testa alla som inte sökte sjukhusvård. Troligare dödlighet runt 1% om man ser till länder som testat fler.

Önskar det vore så, önskar till och med lägre siffror typ 0,2% dödlighet men den som överlever får se

Ingen vet exakta sifffor!

En sak som ”skvallrar” om dödligheten vet jag: ekonomier stannar av, företag i hela världen kommer gå i konkurs, förbud på förbud införs, militären kommer förr eller senare in.
Byggs sjukhus, köps in lungmaskiner, Grundlagar och regler görs temporärt om, hela jordklotet stannar upp pga denna pandemi så....

Ja detta är bra jäkla mycket mycket mycket värre än 1% och en sketen influensa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in