Citat:
Ursprungligen postat av
Jonny.Boj
Bästa inlägget i tråden.
Finns inga bevis för att detta skulle slå ut hela samhället. Sverige är bra rustat för kriser likt dessa. Vi har ju även skyddsrum med konserver runt om i landet.
Och som jag förstått det så är det endast äldre som "kolat vippen" i fotspåren av viruset. Men rätta mig gärna om jag har fel.
38-åringen som var det första dokumenterade fallet i Italien låg i respirator i tre veckor. Man har nu kunnat ta honom av respiratorn, men det är så klart en lång tid av återhämtning. Du kan föreställa dig de resurser det krävts att vårda honom. Treskift ssk/usk med skyddsutrustning + läkare dygnet runt.
Jag tycker du underskattar problematiken sett till ovan. Det handlar inte bara om "vilka som dör" och när du talar om "endast äldre" rör det sig om någons föräldrar eller syskon. Människor som ofta slitit ett helt liv och som nu riskerar att prioriteras bort för att yngre, friskare människor går före dem när man bestämmer vem som ska läggas i respirator eller ej.
Det är den situation som ett antal sjukhus i norra Italien hamnat i. Ingen över 65-70 år prioriteras för mer avancerad vård.
Sedan har vi tillgång till material. Initialt rapporterades att vi hade material för 1400 vårddygn - 38 åringen i Italien konsumerade ensam mer än gissningsvis 30 vårddygn, hittills.
När Italien nyligen vädjade om fler andningsmasker så fick man inget gehör inom EU. Sverige kan komma att hamna där - hur agerar vårdpersonalen då?
Jag tycker du tar för lätt på det här.