2020-03-12, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Vad är din källa till detta? Trump räknas absolut inte.
Vad jag läst smittar en person med vanlig influensa i snitt drygt en person, medan en med Corona smittar två till tre.
Vanlig influensa har en dödlighet på ca 0.1%. Corona har just nu runt 3%.
Så det smittar dubbelt så mycket och har 3000% högre dödlighet.

Det stora med detta är att det får människor att tvivla på fri rörlighet av varor, människor och tjänster. Världsekonomin bygger i stor utsträckning på det.

Globalismen har fört krig mot nationalisterna och Corona ger nationalisterna vind i seglen.
Citera
2020-03-12, 09:48
Medlem
Tycker synd om dem som sparat 30-40% av lönen på börsen senaste 2-3 åren. Dem har levt som munkar och ligger antagligen minus med flera månadslöner nu, kanske t.o.m årslön.

Men samtidigt, hur kunde man inte se detta? Det var inte bara en influensa, hela Kina stannade av i 2 månader. Jag som amatör gick ut i början av Februari.

Men glöm inte allihopa: sitt lugnt i båten

Så många aktiebloggare som talat med stora ord och trott att portföjlerna skulle lysa blått i evigheter. "Sålänge man månadssparar"

Jag hoppas vi går ner till minst -60%
Citera
2020-03-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skyltpatrullen
Jag börjar med att säga att jag är novis på fonder/aktier.

Har inte alls mycket i fonder, men har förlorat 1 724:- nu på två veckor på en låg investering (Kring 11800) kör Avanza Zero och är ner kring 15%.

Läst lite i tråden, men i och med att det handlar om så lite pengar så kanske jag ska avvakta? Behöver ju inte pengarna nu och jag ser långsiktigt på investeringen. Men hur länge kan det ta innan börsen går upp igen säger ni med erfarenhet och kunskap? Tacksam för svar

Behöver du inte pengarna på ett par år så har du ingen anledning att sälja av nu, bästa man kan göra är att fortsätta spara som vanligt.

Jag skulle väl inte kalla mig en expert inom området men jag skulle inte vara förvånad om börsen sjunker 20% till innan vi når botten.

Personligen ligger jag back drygt 50k sedan raset började vilket känns sådär när man kollar på alla röda siffror men samtidigt får man se det som att det är rea på fonder/aktier just nu.
Citera
2020-03-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kolla på det här: https://www.marketwatch.com/investing/index/omxs30?CountryCode=xx
(OMXS30). -14,67% YTD. (YTD=year to date, dvs för ett år sedan exakt).
Väldigt bra site för alla världens börser, realtid, kan rekommenderas!

Edit: OMX30 öppnar stigande idag i alla fall, får se hur det går..

YTD = i år, men antar du menade det. Ett år sedan heter 1 year helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Det handlar mer om sannolikheten. Det är 149 bekräftade fall i australien. De bor 25 miljoner i australien. Vad är sannolikheten att då en av de mest kända i landet ska få det om det bara är 149 fall i landet. Givetvis så är 149 bara en bråkdel av den riktiga siffran. Detta är dock positivt, då det antyder på att dödligheten är väldigt låg. Viruset i sig är nog det mest överhypade någonsin. Av allt att tyda så är det inte värre än en vanlig influensa.

Men det kan trots det få världen på knäna.

Även i länder där man gjort massvis med tester så ligger dödligheten bra mycket högre än vanlig influensa. Även om den är 1% så är det flera gånger högre...

Jag kan spekulera i att det är troligare att bli smittad om man flyger, samt att de kanske umgåtts med människor som reser mycket.

Man kan ju även tänka sig att de som dött av corona där man inte vet att corona ens finns inte läggs in i statistiken, precis som de som lider av milda symptom utan diagnos.
Senast redigerad av Wyrtmer 2020-03-12 kl. 09:53.
Citera
2020-03-12, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Det stora med detta är att det får människor att tvivla på fri rörlighet av varor, människor och tjänster. Världsekonomin bygger i stor utsträckning på det.

Globalismen har fört krig mot nationalisterna och Corona ger nationalisterna vind i seglen.

Jodå det kan komma något positivt ut av det om man lagstiftar om mer redundans i leverantörskedjor och liknande. Börjar man satsa mer på inhemsk matproduktion och ökande av självförsörjningsgrad inom olika områden så blir ju samhällen stabilare och det är bra. Däremot blir det ju dyrare så levnadsstandarden generellt lär ju sjunka.

Långsiktigt är väl ökad protektionism och minskad globalisering ett hot mot börskurser och företagsvinster? Inte så att det är negativt egentligen. Att leva i ett stabilare samhälle har ju också sitt värde.
Citera
2020-03-12, 09:53
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wyrtmer
YTD = i år, men antar du menade det. Ett år sedan heter 1 year helt enkelt.

Självklart.
Citera
2020-03-12, 09:54
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ligger likvid till över 95% här. Önskar det vore 100..
"Sitt still i båten", hehe..

Nu blir jag avundsjuk.

Jag var för feg och valde att bara gå ur till 30%. Utveckling i år på portföljen -6%"
Citera
2020-03-12, 09:54
Medlem
Citat:
I dagsläget är det faktiskt svårt att ge några som helst vettiga råd, situationen som har uppstått är helt okända vatten vi är ute på nu. Men kan du avvara pengarna, så kvittar det väl?

Tack för svaret, då låter jag det vara!

Citat:
Ursprungligen postat av Lixxor
Behöver du inte pengarna på ett par år så har du ingen anledning att sälja av nu, bästa man kan göra är att fortsätta spara som vanligt.

Jag skulle väl inte kalla mig en expert inom området men jag skulle inte vara förvånad om börsen sjunker 20% till innan vi når botten.

Personligen ligger jag back drygt 50k sedan raset började vilket känns sådär när man kollar på alla röda siffror men samtidigt får man se det som att det är rea på fonder/aktier just nu.

Tack, jag avvaktar då. Skönt ändå att få höra det från en som har mer erfarenhet av mig
Citera
2020-03-12, 09:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu blir jag avundsjuk.

Jag var för feg och valde att bara gå ur till 30%. Utveckling i år på portföljen -6%"

Jag är också rätt feg av naturen, brukar göra mina bästa affärer (faktiskt sant!) efter några öl..

Edit: Så även denna gång när jag sålde av i princip allt. Men gick ju bra!
Senast redigerad av kraftfoder 2020-03-12 kl. 09:58.
Citera
2020-03-12, 09:56
Medlem
Helvete vad det rasar. -6,5% och jag som sålde mina OMX Bear igår före stängning mot bättre vetande. Ska man köpa tillbaka? OMXS30 står på 1412 punkter nu. Den kommer lätt ramla under 1000 framöver. Kan eventuellt få finanskrisen att framstå som en mild bris.
Citera
2020-03-12, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nu blir jag avundsjuk.

Ligger du bara -6% så sälj fort som djävulen.
Citera
2020-03-12, 09:59
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Inte alls omöjligt att det blir så. Åtminstone inte under ett par år. Det kommer bero lite på hur många som drabbas "känslomässigt", dvs har någon i sin närhet som dör. Om det inte blir så har människan dock en tendens till att glömma väldigt fort och då återgå till det "normala", dvs frihandel och att producera där det är lägst kostnad samt inte ha några lager.

Börsen kommande år kommer således bero på hur många som drabbas känslomässigt. Om det blir många kommer frihandeln att få sig en törn med resultat att produktion flyttas till andra länder och världsdelar vilket kommer öka inflationen och därmed räntan. I ett sådant scenario kommer börsen ha en mindre bra utveckling. Om inte många drabbas känslomässigt, kommer världen ganska snabbt tillbaka till status "innan Corona" och börsen kommer att gå bra och ta igen mycket då tillväxtpotentialen kommer att vara stor.

// CC
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in