2020-03-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Jodå det kan komma något positivt ut av det om man lagstiftar om mer redundans i leverantörskedjor och liknande. Börjar man satsa mer på inhemsk matproduktion och ökande av självförsörjningsgrad inom olika områden så blir ju samhällen stabilare och det är bra. Däremot blir det ju dyrare så levnadsstandarden generellt lär ju sjunka.

Långsiktigt är väl ökad protektionism och minskad globalisering ett hot mot börskurser och företagsvinster? Inte så att det är negativt egentligen. Att leva i ett stabilare samhälle har ju också sitt värde.

Ja, ett stabilt samhälle är viktigare. Exempelvis Öresundsbron är en nobrainer ur ett ekonomiskt perspektiv men det har försämrat Sverige som bostadsland.
Citera
2020-03-12, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Vad är din källa till detta? Trump räknas absolut inte.
Vad jag läst smittar en person med vanlig influensa i snitt drygt en person, medan en med Corona smittar två till tre.
Vanlig influensa har en dödlighet på ca 0.1%. Corona har just nu runt 3%.
Så det smittar dubbelt så mycket och har 3000% högre dödlighet.

Denna diskussion är väldigt off topic, så fortsätter den gärna i rätt tråd hädanefter. Detta blir mitt sista inlägg här om detta.

Då bör du läsa på mer om du kommer med sådana påståenden, för den är grovt missvisande. För när du säger att influensa har en dödlighet på 0.1% så räknar du med det gigantiska mörkertalet medens när du säger att covid19 har en dödlighet på ca 3-5% så räknar du inte med mörkertalet, och man måste givetvis räkna på samma sätt, annars är man väldigt oärlig. Att lögnen om 3-5% dödlighet får fortsätta nästan oemotsagd är skrämmande och spär på hysterin som skadar samhället, och bidra starkt till börskraschen som vi ser.
Citera
2020-03-12, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Då bör du läsa på mer om du kommer med sådana påståenden, för den är grovt missvisande. För när du säger att influensa har en dödlighet på 0.1% så räknar du med det gigantiska mörkertalet medens när du säger att covid19 har en dödlighet på ca 3-5% så räknar du inte med mörkertalet, och man måste givetvis räkna på samma sätt, annars är man väldigt oärlig. Att lögnen om 3-5% dödlighet får fortsätta nästan oemotsagd är skrämmande och spär på hysterin som skadar samhället, och bidra starkt till börskraschen som vi ser.

Dödligheten och smittsamheten kommer vara mycket högre jämfört med en vanlig säsongsinfluensa. Av två orsaker.

1. Det finns inget vaccin som man kan ge till riskgrupper. Äldre och multisjuka.
2. Det finns ingen immunitet bland folket som det gör mot vanlig säsongsinfluensa. De påminner ofta om varandra och har man fått flunsan ett år så är man säkrare kommande år.

Alltså, inget vaccin, inga mediciner och ingen immunitet som kan mildra spridningen.

Huruvida man ska frukta för sin hälsa eller inte beror ju på. Men många av oss har äldre släktingar osv så även om man klarar sig själv så kan det få förödande konsekvenser. Om man dör vid 78 år eller liknande så kan det vara 10-15 värdefulla år som den människan går miste om. Att se sina barnbarn växa upp och sådär. Eller till och med få barnbarnsbarn...

Vad gäller ekonomin så kommer den bli djupfryst. Taxi, hotell, flygbolag, kultursektorn, idrotten osv i första vågen. Folk kommer spendera mindre också och minskad efterfrågan leder till uppsägningar och minskad produktion. Jag törst nästan lova att det här blir långt värre än finanskrisen. Det var ändå "bara pengar".
Citera
2020-03-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrKurd
Tycker synd om dem som sparat 30-40% av lönen på börsen senaste 2-3 åren. Dem har levt som munkar och ligger antagligen minus med flera månadslöner nu, kanske t.o.m årslön.

Men samtidigt, hur kunde man inte se detta? Det var inte bara en influensa, hela Kina stannade av i 2 månader. Jag som amatör gick ut i början av Februari.

Men glöm inte allihopa: sitt lugnt i båten

Så många aktiebloggare som talat med stora ord och trott att portföjlerna skulle lysa blått i evigheter. "Sålänge man månadssparar"

Jag hoppas vi går ner till minst -60%
Jag tycker nog mer synd om dem som har spenderat 30-40% av lönen på sånt som inte har något långsiktigt värde. Nya bilar som faller som en sten i värde tex....
Citera
2020-03-12, 10:09
Medlem
Detta är ju hela bubblan av låtsasverklighet som vi i västvärlden har levt i.

Coronaviruset blottade det hela.

vI får se om 6 månader, men detta blir nog ohyggligt jobbigt för många.
Citera
2020-03-12, 10:11
Medlem
Sänkta räntor och ännu mer massiva stimulanspaket... är det en ekonomi som frodas och är i harmoni? Glöm inte att vi redan haft så i tio års tid...

Citera
2020-03-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948
Jag tycker nog mer synd om dem som har spenderat 30-40% av lönen på sånt som inte har något långsiktigt värde. Nya bilar som faller som en sten i värde tex....

Då har du iallafall haft ett transportmedel under tiden... Folk som sitter med siffror på en skärm och inbillad rikedom, vad har dem?
Citera
2020-03-12, 10:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Något som slår mig hur mycket av corona inte prisats in. Jag trodde på allvar man räknat med karantän i alla västerländska länder.
Citera
2020-03-12, 10:14
Medlem
-6% idag, sitt still i båten 😂
Citera
2020-03-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeThisThingBack
Alla ni självgoda självutnämnda finansproffs som kallade folk amatörer och idioter som sålde av allt för 2 veckor sedan, vad säger ni nu?

Sitter ni fortfarande lugnt i båten? Hahaha
Jag var ju en av de som blev mobbad i tid och otid för att jag sålde allt i okt 2018.. känner mig rätt nöjd nu 🙂
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Nej ligger lägre idag än när jag sålde.

Självklart går jag inte in ännu, är ingen idiot 😂

Och ”skita knäck” , när det kommer till pengar stressar jag aldrig upp mig... pengar haglar in oavsett, om inte på det ena så på det andra viset.

Nej, du verkar inte särskilt stressad med ditt maniska beteende.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grabb1948

En ny bil använder du varje dag, pengar på börsen använder du sällan innan det gått 10-15 år. Vilken efterbliven jämförelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in