2020-03-12, 09:28
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brevportot
köp hem ett par hantlar,har jag gjort plus en bänk,går ju köra det mesta med🙂

Träna kan jag fortfarande göra hemma, men det är just de tunga basövningarna som blir svåra att ersätta. Svårt att ersätta armhävningar med 90kg bänk osv. Och att göra massa reps 100kg marklyft i en lägenhet tror jag inte mina grannar skulle uppskatta :P

Men man får väl hitta olika work-arounds antar jag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Vad i helvete händer med Norge!? 600 fall på 5 miljoner invånare? De verkar ha tappat bollen.
Vadå tappat bollen? Dom kanske bara testat mer folk än sverige har, tex.

Om en vecka har vi alla 10000 fall ändå. Just wait
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är Sverige och svenskarna som är smitthärden nu.

I Danmark har antalet covid-19 sjuka 10 dubblats sedan i måndags, det är en exponentiell ökning. Norge ligger värre till än oss med fler fall än Sverige. Island ligger värst till i världen om man ser till antalet fall i förhållande till befolkningsstorlek. Finland ligger dock relativt bra till.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
ja verkligen bra läge gå o andas in äcklig svett från andra när man ska träna på gym.. gör det utomhus i friska luften .

Jag vet inte vad du gör, men andas in svett brukar jag inte göra.
Citera
Medlem
Vettig info om sjukan.

Citat:
Läs detta och få nyttig information om coronaviruset.

Detta är ett utdrag ur en rekommendation från den italienska läkaren Dr. Lidia Rota som vänder sig till hur man relaterar till Corona-viruset:

Man stoppar inte viruset med panik, utan intelligens!

En forskare från Shenzhen, som har arbetat med att bekämpa coronavirusepidemin i Wuhan, beskriver vilken typ av virus detta är, hur det överförs från person till person och hur det kan motverkas:

Coronaviruset ger inte förkylningssymptom som en täppt och rinnande näsa och katarrhosta, utan torrhosta.

Viruset tål inte värme, och dör om det utsätts för temperaturer över 26-27 grader. Därför är det viktigt att dricka varma drycker som te och kaffe flera gånger om dagen. Varm dryck neutraliserar viruset.

Undvik kalla drinkar med isbitar eller äta snö!

Coronaviruset är stort (en diameter på 400-500 nanometer), och kan stoppas av vilket munskydd som helst - det behöver inte vara en specialmask. Endast vårdpersonal som utsätts för större mängder virus behöver använda specialutrustning.

Om någon som är smittad, nyser 3 meter ifrån dig, faller viruset till marken och når dig inte.

Viruset kan överleva i 12 timmar på en metallyta. Har du varit i kontakt med sådana ytor - såsom handtag, dörrar, elapparater, inredning på bussar och tunnelbanor etc., bor du tvätta händerna grundligt och desinficera dem.

Viruset överlever inte i kläder i mer än 6,5 timmar, och normalt tvättmedel kan döda dem. Kläder som inte är tvättbara eller inte tål daglig tvätt, kan exponeras i solljus - då dör viruset.

Så här visar viruset sig:

Viruset sätter sig i halsen, vilket leder till inflammation och känslan av att vara torr i halsen. Dessa symptom varar i 3-4 dagar.

Viruset vandrar med fukt genom luftvägarna in i lungorna, och frambringar lunginflammation. Det tar 5-6 dagar.

Lunginflammation visar sig med hög feber och andningsbesvär, inte som en klassisk förkylning. Om du känner att du inte kan andas, ska du snarast vända dig till en läkare.

Hur man undviker viruset:

Viruset överförs främst genom direkt kontakt, eller att man tar på sig kläder eller material infekterade av viruset. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna ofta.

Viruset överlever bara i 10 minuter på händerna, men under den tiden kan mycket hända: du kan torka sig själv i ögonen, klia näsan, och det är så här viruset kan vandra in i halsen.

För din och andras skull: Tvätta därför händerna ofta och desinficera dem.

Det går att skölja halsen med ett desinficerande munskölj, som kan begränsa mängden virus som kommer ner i halsen. Så här kan man undvika att det går vidare därifrån och ner i lungorna.

Du kan desinficera tangentbord och mus.

Alla borde följa dessa råd - både för sig själva och andras skull.

Det händer att det nya Corona-viruset NCP inte ger symptom de första dagarna. Det kan därför vara svårt att veta om en person är smittad. Men i det ögonblicket det visar sig med feber och hosta, och man söker hjälp på sjukhuset är ofta 50 % av lungorna infekterade, och det kan vara för sent.

Experterna från Taiwan rekommenderar att du tar ett enkelt test varje morgon:

Ta ett djupt andetag och håll andan i 10 sekunder. Om du klarar det utan att hosta, känna obehag eller tryck över bröstet betyder det att lungorna inte är infekterade, och det tyder på att du inte har en infektion.

Detta är råd som även läkare i Japan som behandlar de som blivit sjuka av covid-19, rekommenderar:

Alla bör se till att hålla mun och hals fuktiga genom att dricka en slurk vatten, helst varje kvart.
Vatten och andra vätskor leder viruset in i magen, och magsyran ser till att viruset dör.

Dela denna information med familj, vänner och bekanta - så att du kan hjälpa andra!
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jobbbigt med detta är att man måste stå ut i Sverige. Hatar va i Sverige bortsett från maj till september. Så tråkigt här. Vill va i Dubai typ!
Vad gör du där ... porta potti?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuppis
Kan man någonstans läsa vart de som är drabbade bor, mer än att de bor i sthlm, gävleborg, dalarna etc?

Nej, i Sverige mörkas sånt. 70-plussaren som dog är de extremt hemlighetsfulla om. Nu hörde jag att det var en man i alla fall. Vad kan 70-plussaren vara för en gök.

Var han kanske taxichaffis från Mellanöstern som måste fortsätta jobba för att försörja klanen i hemlandet? Hmmm. Han hade någon underliggande sjukdom, diabetes? Om han var diabetiker då hade han kunnat fortsätta jobba.

Var han en pensionär? Bodde han hemma med hemtjänst? Då kan han ha smittats den vägen. Eller bodde han på något mer institutionellt boende med service och vård? Då kan han ha smittats där och då är hela det huset pestsmittat.

Fler spek finns. Och det är intressant för oss övriga, men det mörklägger våra myndigheter.

Annat är det i Singapore och Italien som har bra info på sina hemsidor.
Citera
2020-03-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsKonung
Vad i helvete händer med Norge!? 600 fall på 5 miljoner invånare? De verkar ha tappat bollen.

Att det har blivit stort i Norge beror nog delvis på allt deras friluftsliv och vintersportande. Det är en perfekt miljö för viruset att spridas i. Det såg vi till exempel med alla Svenskar som var på skidsemester i Italien.

Nu är det dags för Norge att sätta sprätt på oljefonden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Ser ut som polisbil bakom. Jag vet att man haft vakter som förhindrat badande i fontänen länge. Dom har väl inte synts i folkvimlet förrän nu.

Fast poliserna är ju svartklädda och står vid bilen. Jag tycker det ser ut som några brunklädda med förstärkningsvapen längst upp i bild mellan husen.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I Danmark har antalet covid-19 sjuka 10 dubblata sedan i måndags, det är en exponentiell ökning. Norge ligger värre till än oss med fler fall än Sverige. Island ligger värst till i världen om man ser till antalet fall i förhållande till befolkningsstorlek. Finland ligger dock relativt bra till.

Finnarna bastar bort skiten och tar en kosken i förebyggande
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Inte en enda svensk går runt med ansiktsmask. Inte en enda i här i Göteborg.

Ändå är alla masker slut på nätet.

Antingen sitter en enda tjomme på ett gigantisk berg av 1000-tals masker hemma och väntar att sälja dem för 2000kr st eller så är svensken så himla feg att han vågar inte ta på sig masken förrän andra har gjort det. Och riskera då att smittas själv. Eller smitta andra.

Något fel är det med oss svenskar det kan man lugnt konstatera.

Naiviteten måste vara på overkliga nivåer tidigare civilisationer aldrig skådat.
Svensken påminner om dronten.
De som köpte upp alla masker trodde väl att det var bindor.
Citera
Medlem
Hur är det sagt nu egentligen? Om man har minsta symptom ska man stanna hemma och sen 6-8 dagar efter sista symptomen läste jag. Så om jag blir förkyld och det går över på 2 dagar så ska jag stanna hemma i en vecka till?

Jag orkar inte ringa 1177 och stå i kö i ett dygn. Jag är dessutom frisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in