2020-03-12, 05:39
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Jag skrev det förut men kan dra det igen:

Som jag fattade informationen är alla till största delen momsbefriade och bidragsberättigade verksamheter förbjudna såsom samlingar inom kultur och idrott.
Aktiviteter som drar in pengar till staten såsom shopping på köpcentra och stora arbetsplatser är fortfarande tillåtna.

Ja, gör som Italien o stäng ner shopping förutom livsmedel o apotek. Köpcentrum måste vara ett av de värsta smittspridarna.
Citera
2020-03-12, 05:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag blir tokig. Fick just ett massmail från min folkdansförening, en påminnelse om en danstillställning på lördag kväll, som de menar att de har fått för få anmälningar till. Inte ett ord om vad DET kan bero på. Jag skrev ett sanningens ord till dem (struntar i och jag blir osams med dem), om vad jag tycker om att de ordnar danstillställningar nu! Det handlar alltså om gammeldanser där man dansar nära varandra och håller i varandra, och gillesdanser där man hela tiden byter partner, dansar i ring och håller varandra i hand o.s.v.. Jag fattar överhuvudtaget inte hur de tänker. Dessutom är det hög medelålder; uppskattningsvis 25 procent av medlemmarna i vår förening är över 60 och vissa av dem över 70, och alltså i riskzonen...

Vad har det hänt annars på Coronafronten, i natt då? Jag har börjat känna att jag inte vill vakna på mornarna, av oron för vad som ska ha hänt under natten...

Är det sant att AT har sagt att företag inte bör låta sina anställda arbeta hemma, för att det är orättvist emot de människor som inte kan arbeta hemifrån? Det KAN han väl inte ha sagt? Det är ju bättre desto fler som arbetar hemifrån, och alltså inte åker buss och tunnelbana i rusningstid...

Känns som det är färdigdansat på ett tag.
Citera
2020-03-12, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wedonthavetime
Själva labbet använder certifierade testkit som innehåller provrör med färdigblandade vätskor i rätt mängd för att utföra ett komplett test. Sverige har fått 5000 st sådana kit av WHO.

Jag hade förväntat mig att Sverige gjorde som USA. Anlitat de största läkemedelsbolagen i landet för att tillverka fler kit. Så har man dock inte gjort.

Antar att man trodde att Kina skulle stoppa viruset eller att smittspårningen skulle stoppa viruset innan testkiten tog slut. Och nu står man med skägget i brevlådan.

Visa gärna någon form av källa på att vi skulle ha brist på sk. "testkit" i Sverige.
Citera
2020-03-12, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, men det kommer att ta så lång tid innan det når den vanliga konsumenten, att det inte ens är någon idé att räkna med det. Jag tror att vi måste ställa in oss på, att vi förr eller senare kommer att bli smittade, och måste gå igenom sjukdomen.

Jag tänker mycket på hygien och smitta nu, men det är helt uppenbart att förr eller senare felar man någonstans, missar eller glömmer någonting, eller kan bara inte undvika en farlig situation... Mycket beror ju också på ens anhöriga, hur duktiga dom är på att upprätthålla alla regler...
Du har rett. Vi får prøve å tenke på at det sannsynligvis bare er en liten prosentandel av alle smittede som blir alvorlig/kritisk syke av dette viruset. Men det er veldig trist at myndighetene i flere land ikke på et tidlig tidspunkt satte i gang effektive tiltak som kunne begrenset smittespredningen så mye som mulig.
Citera
2020-03-12, 05:45
Medlem
messiasibids avatar
Hatten av till Trump. Han agerar och förstår vad som står på spel.
Citera
2020-03-12, 05:46
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Hittade lite info sammanfogat i ett meddelande om Covid-19 och hur man kan hantera det/skydda sig.

Nyttig information om Corona virus:

Detta är ett utdrag ur en rekommendation från den italienska läkaren Dr. Lidia Rota som vänder sig till hur man relaterar till Corona-viruset:

Man stoppar inte viruset med panik, utan intelligens!

En forskare från Shenzhen, som har arbetat med att bekämpa coronavirusepidemin i Wuhan, beskriver vilken typ av virus detta är, hur det överförs från person till person och hur det kan motverkas:

Coronaviruset ger inte förkylningssymptom som en täppt och rinnande näsa och katarrhosta, utan torrhosta.

Viruset tål inte värme, och dör om det utsätts för temperaturer över 26-27 grader. Därför är det viktigt att dricka varma drycker som te och kaffe flera gånger om dagen. Varm dryck neutraliserar viruset.

Undvik kalla drinkar med isbitar eller äta snö!

Coronaviruset är stort (en diameter på 400-500 nanometer), och kan stoppas av vilket munskydd som helst - det behöver inte vara en specialmask. Endast vårdpersonal som utsätts för större mängder virus behöver använda specialutrustning.

Om någon som är smittad, nyser 3 meter ifrån dig, faller viruset till marken och når dig inte.

Viruset kan överleva i 12 timmar på en metallyta. Har du varit i kontakt med sådana ytor - såsom handtag, dörrar, elapparater, inredning på bussar och tunnelbanor etc., bor du tvätta händerna grundligt och desinficera dem.

Viruset överlever inte i kläder i mer än 6,5 timmar, och normalt tvättmedel kan döda dem. Kläder som inte är tvättbara eller inte tål daglig tvätt, kan exponeras i solljus - då dör viruset.

Så här visar viruset sig:

Viruset sätter sig i halsen, vilket leder till inflammation och känslan av att vara torr i halsen. Dessa symptom varar i 3-4 dagar.

Viruset vandrar med fukt genom luftvägarna in i lungorna, och frambringar lunginflammation. Det tar 5-6 dagar.

Lunginflammation visar sig med hög feber och andningsbesvär, inte som en klassisk förkylning. Om du känner att du inte kan andas, ska du snarast vända dig till en läkare.

Hur man undviker viruset:

Viruset överförs främst genom direkt kontakt, eller att man tar på sig kläder eller material infekterade av viruset. Därför är det mycket viktigt att tvätta händerna ofta.

Viruset överlever bara i 10 minuter på händerna, men under den tiden kan mycket hända: du kan torka sig själv i ögonen, klia näsan, och det är så här viruset kan vandra in i halsen.

För din och andras skull: Tvätta därför händerna ofta och desinficera dem.

Det går att skölja halsen med ett desinficerande munskölj, som kan begränsa mängden virus som kommer ner i halsen. Så här kan man undvika att det går vidare därifrån och ner i lungorna.

Du kan desinficera tangentbord och mus.

Alla borde följa dessa råd - både för sig själva och andras skull.

Det händer att det nya Corona-viruset NCP inte ger symptom de första dagarna. Det kan därför vara svårt att veta om en person är smittad. Men i det ögonblicket det visar sig med feber och hosta, och man söker hjälp på sjukhuset är ofta 50 % av lungorna infekterade, och det kan vara för sent.

Experterna från Taiwan rekommenderar att du tar ett enkelt test varje morgon:

Ta ett djupt andetag och håll andan i 10 sekunder. Om du klarar det utan att hosta, känna obehag eller tryck över bröstet betyder det att lungorna inte är infekterade, och det tyder på att du inte har en infektion.

Detta är råd som även läkare i Japan som behandlar de som blivit sjuka av covid-19, rekommenderar:

Alla bör se till att hålla mun och hals fuktiga genom att dricka en slurk vatten, helst varje kvart.
Vatten och andra vätskor leder viruset in i magen, och magsyran ser till att viruset dör.

Sluta ljug för folk. Corona har angivits att ha en storlek på .125um
så det är bara riktiga filter som kan ta bort större delen av det. Klassade P3R filter

SARS virus har visat sig kunna leva upp till 28 dagar vid +4

Om viruset dog vid 26-27 grader så skulle det dö i kroppen

Vilka jävla schizo sidor hittar du din info på?
Citera
2020-03-12, 05:47
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Visste ni att Tom Hanks har fått viruset?
Citera
2020-03-12, 05:49
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrodynamik
Visste ni att Tom Hanks har fått viruset?

Japp. Det positiva med det är kanske att folk tänker om Tom Hanks kan bli smittad så kan nog jag också bli det om jag inte passar mig. Så kanske en bra sidoeffekt. Såklart tråkigt dock.
Citera
2020-03-12, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Visa gärna någon form av källa på att vi skulle ha brist på sk. "testkit" i Sverige.

Det kan jag bekräfta från mycket pålitlig källa.
Citera
2020-03-12, 05:54
Medlem
Grollarens avatar
UK: Boris Johnson calls emergency meeting to rule on closing schools and telling everyone to work from home
//Worldometern
Citera
2020-03-12, 05:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Japp. Det positiva med det är kanske att folk tänker om Tom Hanks kan bli smittad så kan nog jag också bli det om jag inte passar mig. Så kanske en bra sidoeffekt. Såklart tråkigt dock.

Vad är det positiva med det förutom att folk sannolikt kommer att få rapporter om att han kommer att klara sig.
Citera
2020-03-12, 05:57
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Hatten av till Trump. Han agerar och förstår vad som står på spel.

Haha, sprider sig okontrollerat i landet så på tok för sent. Kul han kallar Corona för " foreign virus"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in