2020-03-12, 00:23
Medlem
rovmuns avatar
Jag brukar göra på parmigiano reggiano och tycker det blir godas men ibland har jag testat pecorino men jag tycker den är för salt och tycker smaken inte blir lika bra. Det ska sägas att jag bara testat picorono som är Zetas 6mån och ICAs 6 mån.
Citera
2020-03-12, 02:42
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Används bacon och parmesan så är det inte en carbonara till att börja med.
En smarrig pastarätt, absolut, men inte carbonara.

Så sant! Är sjukt trött på alla dessa "det går lika bra med selleri"-tv-kockar. NEJ, det gör det inte. Ska du göra en signaturrätt så ska du göra den så som den är tänkt, inte "piffa till" den lite eller av annan anledning byta ut/lägga till/dra ifrån ingredienser. Det blir en annan rätt, även om även den kan vara smaklig.

För några dagar sedan såg jag någon på tv som gjorde "lasagne" med farfalle, krossade tomater och crème fraiche. Vad i helvete?! "Jättebra när man har bråttom!" som hon uttryckte det. Ja, det är det säkert, men i helvete att det är lasagne.
Citera
2020-03-12, 14:16
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Så sant! Är sjukt trött på alla dessa "det går lika bra med selleri"-tv-kockar. NEJ, det gör det inte. Ska du göra en signaturrätt så ska du göra den så som den är tänkt, inte "piffa till" den lite eller av annan anledning byta ut/lägga till/dra ifrån ingredienser. Det blir en annan rätt, även om även den kan vara smaklig.

För några dagar sedan såg jag någon på tv som gjorde "lasagne" med farfalle, krossade tomater och crème fraiche. Vad i helvete?! "Jättebra när man har bråttom!" som hon uttryckte det. Ja, det är det säkert, men i helvete att det är lasagne.

Lite skitnödigt att alltid laga mat efter absoluta originalrecept från någonstans av någon nonna, seniorita, chef, köksmästare mm, för jättelängesen.
100% finns bara ett sätt!!

Det är väl kul kuriosa att kunna vissa rätters ursprung och laga strikt efter det ibland.
Men om vi slutar tolka mat blir det snart knepigt.
Men det kanske är först när man blir duktig och har lite riktig kunskap, som man också vågar ”göra fel”.

Citera
2020-03-12, 16:07
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare
Lite skitnödigt att alltid laga mat efter absoluta originalrecept från någonstans av någon nonna, seniorita, chef, köksmästare mm, för jättelängesen.

Det är väl kul kuriosa att kunna vissa rätters ursprung och laga strikt efter det ibland.
Men det kanske är först när man blir duktig och har lite riktig kunskap, som man också vågar ”göra fel”.

Håller delvis med dig, men om man går på restaurang och beställer lasagne (varför man nu skulle göra det) så vill man inte ha in en skål med cornflakes. Det får liksom vara någon måtta på hur man modifierar - eller i vart fall på vad man kallar sitt alster. Ett förslag kanske kan vara "Ceci n'est pas une lasagne".
Senast redigerad av 2560p 2020-03-12 kl. 16:09.
Citera
2020-03-12, 16:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukmjukare

Med en carbonara kan du aldrig göra fel.
Det är en klassisk rätt som bara görs på ett sätt.
Om du inte gör den enligt originalreceptet får du kalla pastarätten något annat.
Det är kanske när man har lite riktigt kunskap som man kan göra rätt?
Citera
2020-03-12, 16:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Håller delvis med dig, men om man går på restaurang och beställer lasagne (varför man nu skulle göra det) så vill man inte ha in en skål med cornflakes. Det får liksom vara någon måtta på hur man modifierar - eller i vart fall på vad man kallar sitt alster. Ett förslag kanske kan vara "Ceci n'est pas une lasagne".

Detta!
Att laga carbonara på bacon är långt över modifieringsgränsen.
Citera
2020-03-12, 20:38
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Om du inte gör den enligt originalreceptet får du kalla pastarätten något annat.

Tilläggas kan i debatten att det handlar om en relativt ny maträtt i det italienska köket. Såg ett program om en gammal italiensk tant som vägrade laga nymodig mat så som carbonara och puttanesca.
Citera
2020-03-12, 20:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Tilläggas kan i debatten att det handlar om en relativt ny maträtt i det italienska köket. Såg ett program om en gammal italiensk tant som vägrade laga nymodig mat så som carbonara och puttanesca.

En pastarätt som i original har snart hundra år på nacken kan väl knappast kallas relativt ny.
Citera
2020-03-12, 22:35
Medlem
mjukmjukares avatar
Citat:

Citat:
Detta!
Att laga carbonara på bacon är långt över modifieringsgränsen.

I sak har ni rätt. Jag kan min Carbonara.
Och lagar den.
Och.. om ni sover bättre så vore det ju fint om ni mår bra av att jag inte* kallar en Carbonara för Carbonara när jag vid tillfälle nu o då och har bacon, panchetta, parmesan och tom grädde när jag vill göra mig till. Kanske inte allt på samma gång. Men blanda och ge gör mig inget.
Men jag kör alltid en bronsvalsad pasta.
Alltid. Vad nu det har med Carbonara att göra?

Citera
2020-03-12, 22:41
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
En pastarätt som i original har snart hundra år på nacken kan väl knappast kallas relativt ny.

Båda rätterna i nuvarande form har skapats under 50-talet eller så. Så relativt nya om man ser på det italienska köket ur ett historiskt perspektiv. Förstår tanten som sa att det är nymodigheter, hon var över 30 bast när carbonara och puttanesca blev "inne" i Italien.
Citera
2020-03-12, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Båda rätterna i nuvarande form har skapats under 50-talet eller så. Så relativt nya om man ser på det italienska köket ur ett historiskt perspektiv. Förstår tanten som sa att det är nymodigheter, hon var över 30 bast när carbonara och puttanesca blev "inne" i Italien.

Carbonara skapades väl ändå under andra världskriget, eller?
Citera
2020-03-13, 01:09
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nars-olof
Carbonara skapades väl ändå under andra världskriget, eller?

Är mycket möjligt. Du tänker på amerikanskt äggpulver och -sidfläskteorin? Första gången man kan fastslå att carbonara nämns som en rätt under just det namnet är 1950. Teorierna är många men faktum kvarstår att det är historiskt sett en "ny" rätt i det italienska köket. Lite som Tore Wretmans skapelser som vi tar för givet i det svenska köket i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in