2020-03-11, 23:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag frågade inte om du kan föreställa dig spöken eller hur de skulle kunna fungera. Jag frågade vad som tyder på att de existerar?
Bevisen är överväldigande för den som är öppen för det. Det du ber mig om är som att bevisa färgerna för en färgblind eller ljudet för en döv. Ja, nu kommer du förmodligen med vilje missförstå även detta för att få en poäng som ditt ego kan stoltsera med. Problemet ligger hos dig inte hos mig. Jag bryr mig egentligen inte vad du tror då detta är ditt problem.
Citera
2020-03-12, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Nu tycker jag att om det inte blir bevisat att vittnesmålet är falskt, så är det bäst att inte bara jämt vara skeptisk.
Om vittnesmålet mest största sannolikhet är falskt så är det enda vettiga att vara skeptisk. Om jag påstår att jag mördade president Kennedy så är du en idiot om du inte är skeptisk till det. Om jag påstår att jag har sett ett spöke så är du ärligt talat en idiot om du inte är skeptisk till det.

Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Bevisen är överväldigande för den som är öppen för det. Det du ber mig om är som att bevisa färgerna för en färgblind eller ljudet för en döv. Ja, nu kommer du förmodligen med vilje missförstå även detta för att få en poäng som ditt ego kan stoltsera med. Problemet ligger hos dig inte hos mig. Jag bryr mig egentligen inte vad du tror då detta är ditt problem.
Bevisen är bara överväldigande för dem som har obefintliga beviskrav. Bevisen mot spökens existens är däremot överväldigande.
Citera
2020-03-12, 08:00
Medlem
Citat:
Använd fantasin. Fantasi (=förmågan att tänka abstrakta tankar) är viktigare än kunskap, som Einstein konstaterade och det här exemplifierar tydligt varför. Den som inte är beredd att tänka utanför ramarna hämmar sin egen utveckling och därmed även sin omgivnings utveckling.

Så om någon person ska opereras akut så kan man ta vem som helst som kan använda fantasin att operera, istället för någon som faktiskt har kunskap inom området?

Ibland undrar man om ni läser själva vad ni skriver, citat som "Intelligens är inte allt", "Man ska hellre vara irrationell än rationell", "Livet blir bara tråkigt om spöken inte finns, därför finns dom".
Senast redigerad av killercan1 2020-03-12 kl. 08:05.
Citera
2020-03-12, 08:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Så om någon person ska opereras akut så kan man ta vem som helst som kan använda fantasin att operera, istället för någon som faktiskt har kunskap inom området?

Ibland undrar man om ni läser själva vad ni skriver, citat som "Intelligens är inte allt", "Man ska hellre vara irrationell än rationell", "Livet blir bara tråkigt om spöken inte finns, därför finns dom".

Utan fantasi kan man inte använda den kunskap man har, än mindre utveckla den till något ändå effektivare. Utan fantasi, inga nya perspektiv, varför utveckling blir i stort sett omöjlig. Därför är fantasi viktigare än kunskap och därför kommer somliga aldrig kunna acceptera existensen av "spöken" oavsett om så ett spöke bosatte sig i kalsongerna på dem.

Varför anses det rationellt att inte tro på spöken och irrationellt att göra det? Det är väl ändå något som borde avgöras från fall till fall? Det finns tusentals exempel på "spök"-aktiviteter som saknar en "rationell" förklaring och om det saknas en rationell förklaring kan det inte vara särskilt rationellt att fortsätta att förvänta sig en "rationell" förklaring. Om man nu tror så benhårt på forskningen borde man även tro på den när den säger sig sakna svar, varför det till synes irrationella kan vara det enda rationella.
Senast redigerad av RobRoys 2020-03-12 kl. 09:06.
Citera
2020-03-12, 09:01
Medlem
Citat:

Precis. Det finns gott om övervälgigande bevis för det religiösa, det andliga.

Redan bland tidiga människofynd så hittas det sådant som visar på att de trodde på ett liv efter detta och hade någon typ av TRO. Utöver det så är och har människan i stort alltid varit religiös. Majoriteten idag, likt förut alltså, tror på - något.
Senast redigerad av Bryling 2020-03-12 kl. 09:09.
Citera
2020-03-12, 11:03
Bannlyst
Citat:
Utan fantasi kan man inte använda den kunskap man har, än mindre utveckla den till något ändå effektivare. Utan fantasi, inga nya perspektiv, varför utveckling blir i stort sett omöjlig. Därför är fantasi viktigare än kunskap och därför kommer somliga aldrig kunna acceptera existensen av "spöken" oavsett om så ett spöke bosatte sig i kalsongerna på dem.

Varför anses det rationellt att inte tro på spöken och irrationellt att göra det? Det är väl ändå något som borde avgöras från fall till fall? Det finns tusentals exempel på "spök"-aktiviteter som saknar en "rationell" förklaring och om det saknas en rationell förklaring kan det inte vara särskilt rationellt att fortsätta att förvänta sig en "rationell" förklaring. Om man nu tror så benhårt på forskningen borde man även tro på den när den säger sig sakna svar, varför det till synes irrationella kan vara det enda rationella.

Att vetenskapen (än så länge) inte kan förklara en sak implicerar på intet sätt att saken skulle vara "övernaturlig".
Citera
2020-03-12, 11:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att vetenskapen (än så länge) inte kan förklara en sak implicerar på intet sätt att saken skulle vara "övernaturlig".

Nej, precis, om det nu ens finns någonting som är "övernaturligt" i ordets rätta bemärkelse? Jag tror att det vi kallar "övernaturligt" ofta (ofta har det också en enkel förklaring) bara är ett ord för att beskriva en situation eller händelse som för stunden saknar förklaring utifrån den medvetandenivå man/vi för stunden besitter.

Gud spelar inte tärning med universum, som Einstein sa. Allt har en förklaring. Tror jag.
Senast redigerad av RobRoys 2020-03-12 kl. 11:38.
Citera
2020-03-12, 12:06
Medlem
Citat:
Varför anses det rationellt att inte tro på spöken och irrationellt att göra det?

För att spöke-hypoteserna inte stämmer överens med vad vetenskapen visar. Vetenskapen behöver inte vara något som säger till dig hur det är, som någon annan påvisade innan, utan man kan själv förstå sig på hur det fungerar (matematik/experiment/kunskap), som bland annat att spöken sägs vara energier och inte gjorda utav materia, som i sådana fall skulle bli en konflikt med termodynamiken, osv.

Att det sedan kan saknas svar så innebär det inte att avsaknaden av svar är ett tecken på bevis av det motsatta, som nämndes ovan i tråden, som att flygande elefanter finns för det inte finns bevis att det inte gör det, osv.

Incidenter som saknar en rationell förklaring behöver inte betyda spöken, och oftast har dessa händelser inte heller bedrivits på ett korrekt vetenskapligt sätt, vilket gör att det blir svårare att avgöra vad det är som sker. Spökjägare är ju oftast ensidiga (uppenbarligen), vilket inte är ett effektivt sätt att bedriva ett vetenskapligt experiment.
Citera
2020-03-12, 12:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
För att spöke-hypoteserna inte stämmer överens med vad vetenskapen visar. Vetenskapen behöver inte vara något som säger till dig hur det är, som någon annan påvisade innan, utan man kan själv förstå sig på hur det fungerar (matematik/experiment/kunskap), som bland annat att spöken sägs vara energier och inte gjorda utav materia, som i sådana fall skulle bli en konflikt med termodynamiken, osv.

Att det sedan kan saknas svar så innebär det inte att avsaknaden av svar är ett tecken på bevis av det motsatta, som nämndes ovan i tråden, som att flygande elefanter finns för det inte finns bevis att det inte gör det, osv.

Incidenter som saknar en rationell förklaring behöver inte betyda spöken, och oftast har dessa händelser inte heller bedrivits på ett korrekt vetenskapligt sätt, vilket gör att det blir svårare att avgöra vad det är som sker. Spökjägare är ju oftast ensidiga (uppenbarligen), vilket inte är ett effektivt sätt att bedriva ett vetenskapligt experiment.

Ja, när allt kommer omkring kanske vi inte står så långt ifrån varandra trots allt
Citera
2020-03-12, 12:52
Medlem
Citat:
Ja, när allt kommer omkring kanske vi inte står så långt ifrån varandra trots allt

Exakt.
Inlägget du citerade är i sig självt ett indicium på att vi inte vet och att allt är möjligt, tills dess. Fast det fattade inte inläggsförfattaren.

Möjligen nu efteråt.
Citera
2020-03-13, 01:11
Medlem
FejkEmrans avatar
Jag börjar på fullaste allvar misstänka att något spökar för mig. De här orden har jag aldrig någonsin trott att jag skulle uttala. Alla saker har naturligtvis naturliga förklaringar. Min klocka har stannat i går morse ungefär samtidigt som jag vaknade av mardrömmar. Jag inser att jag måste ha missat det tidigare men jag kollar på klockan jämt och borde ha upptäckt att den, även om den tickar, är strax efter tjugo i fyra. Tog mig två blickar att se att den är stilla. Vaknade för några dagar sedan av att min dörr smällde igen med full kraft och kanske skadade det urverket. Varför den flög igen kan jag anklaga katten för som kanske blev mentalt sjuk och som enda gång sprungit in i den. Min dusch kan spola vatten av sig själv ibland. Givetvis något tryck som blir. Har bara hänt nyligen och i somras. Men när allt sammanfaller, får man typ tomtar på loftet. Jag vet att inte något konstigt kommer hända på länge, men idag är dagen jag börjar undra om jag har mer än livlig fantasi med mig i vardagen. Om någon död skulle gå igen, vad tusan följa mig för? Och i hur många år? Känns som hela livet då nästan. Hahahaha 😂 jag vet ju att det inte ens är särskilt sannolikt.
Citera
2020-03-28, 10:00
Medlem
Är mycket skeptisk till allt sk. övernaturligt men måste ändå erkänna att något mycket konstigt hände för några år sedan, var på ett jobb där vi måste gå över en bro flera gånger dagligen, plötsligt en dag när jag gick över bron kändes det konstigt var tvungen att stanna mitt på bron fick en känsla av att en kvinna i klänning flöt förbi, samma känsla några gånger till som fick mig att stanna till och funderar på vad som hände, nåväl det försvann så småningom, en månad senare läste jag i tidningen att en död kvinna hittats längre ner i bäcken, oförklarligt konstigt men sant funderar ofta hur det kunde bli så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in