2020-03-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Nu snackar du skit igen och hittar på saker som inte har hänt och som det inte ens finns faktabelägg för. Du är sjuk i huvudet, deprimerad och mår dåligt. Du borde ha sökt hjälp för länge sen. Det är inte Corona som kommer ta livet av dig, det är högt blodtryck eller din självmordsbenägenhet.

Är du seriöst på riktigt? Varför tror du Italien, Storbritannien, Danmark, Sverige, Norge osv agerar som de gör?
Citera
Medlem
[quote=Dompan75|70655943]Du har fel.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/14-of-recovered-coronavirus-patients-in-chinas-guangdong-tested-positive-again

Om du läser försiktigt och nedanför i artikeln kan du se att det primärt handlar om patienter som fortfarande inte har blivit helt friska och återhämtar sig från lugninflammation och därmed har viss mängd av virus kvar i kroppen..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jag har läst att:

Man kan inte utveckla ett vaccin, då det i princip är.omöjligr med tanke på hur viruset attackerar kroppen. Det var en avhandling från en inom kemi. Va i stil med att viruset kopierar och blir som en kroppscell och som ett vaccin inte kan identifiera i kroppen, enda sättet är att påbörja inen tidigare kedjs som blockerar proteinet blabla och det va alltså små.chanser att lyckas göra vaccin

Dessutom läste ja att vaccin bara skulle hjälpa i 6 mån, för.så var det i liknande vaccin mot ebola/mers

Vetenskapen går framåt hela tiden. Man ska nog varken räkna med eller utesluta möjligheten till vaccin. Ingen skulle jobba på det om de trodde det var omöjligt.
Citera
Medlem
Sydkorea – Singapore – Hong kong – Taiwan har alla kämpat och lyckats få kontroll över smittan

Syd korea:
Ca 50 driv-in test center där de kan testa 15.000 pers om dan. Appar som håller koll vart smittade människor befinner sig.

Singapore håller koll på sina smittade genom att pinga deras telefoner och om du bryter karantän när du är sjuk kan få 6 månader i fängelse eller böter på 10.000 dollar. Folk som är smittade och sitter i karantän får 100 dollar om dagen av staten som sjuklön. Singapore har 166 som är smittade. Alla besökare screenas och måste sitta i karantän och måste gå med på behandling om de är sjuka.

Hongkong:
Det finns online kartor på art folk sitter hemma i karatän som alla kan se. Besökare uteifrån måste sitta i karantän i 14 dagar. Skolor är stängda. Man har stängt casionen och cafeer etc.

Taiwan Så fort det kom ut rapporter om covid 19 så reagerade landet redan 31 december och Testade massor människor – stängde gränserna – stängde skolorna –23 miljoner är i populationen

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/11/mass-testing-alerts-and-big-fines-the-strategies-used-in-asia-to-slow-coronavirus
Citera
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Om man räknar på genomsnittlig ökning i % Sverige vs Italien de senaste 10 dagarna så blir resultat=
Italien 22,1 %
Sverige 45,6 %
Tänkvärt...

Vi är ett glesbebyggt land utanför Stockholm, Göteborg, Malmö. Vi har nog ändå hyfsade förutsättningar att rida ut det här.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har en seriös fråga. Hur tror Ni att whiskey skulle hjälpa? Man behöver väl inte köpa en för 600 kronor det finns ju billigare sorter för 240 kronor ungefär?
Någon nämnde vitlök men det tror jag inte på det verkar inte djup ned i gapet som whiskey gör. Jag har också funderat på starkast möjliga ingefära-dryck. Jag vet att på Asian butiker kan man köpa ingefära drycker i pulver och man kan hetta upp drycken också för att riktigt trimma in skiten i svalget. Om man gurglar sig med brygden.
Vad tror Ni? Många här verkar ju vara kunnigare än FHM.
Risken är förstås att man blir smittad på systembolaget, ett sådant djävla öde.

SARS-COV-2 (Coronaviruset) är skyddat i en bubbla av oljiga lipidmolekyler (fetter) som kan lösas upp med tvål/såpa eller alkohol på minst 60%. Whiskey hjälper således inte.

Inte heller hjälper Ingefära eller Vitlök så dessa har en antibakteriell funktion som inte fungerar på virus.
Citera
2020-03-11, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Testar Sverige alla smittade med milda symptom?

Här har du provtagningsindikationen idag:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/5893ab8dca1f4b3f87ee19a29724a44b/provtagningsindikation-ncov.pdf
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ganska idotiskt uttalande - det är ingen som testar "brett", dvs alla med förkylningssymptom. Det ingår att testa de som har fått akut insjuknande = utanför de som är resande. Övervakningen är igång också, bara invänta rapporterna (sentinel) och de ger indikationer på om vi har samhällspridning och hur stor den är.

Om smittskydden inte testat inresande och de mest misstänkta och satt dem isolering, vad hade hänt då? Jo samhällspridningen hade varit 100x större nu.

När samhällspridning är på gång (och många andra länder har spridning) är det ingen mening att testa inresande, det säger sig själv. Då skiftar fokus till att skydda vården och riskgrupper mm. Samt att det blir en allmänt direktiv till alla att stanna hemma vid förkylningssymptom.

Det hela är helt logiskt.

Nä, det är inte logiskt. Det finns ju en fortsatt inströmning av människor som rest till smitthärdar, och har symptom. Genom att testa dessa så skulle ju spridningen kunna kontrolleras bättre. Detta att ge upp är inte alls common sense eller normalt i andra länder, det är vår egen, skrämmande, variant på svenska folkhälsomyndigheten.
Citera
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Exponentiell tillväxt är otrevligt. Samtidigt ser jag ingen annan utväg än att publicera den fakta som finns, och som inga myndigheter vill ta i med tång. Har ni sett en enda prognos, och handlingplan därefter, komma ut från regeringen? Nej, de HOPPAS på att det 'löser sig' själv på något magiskt sätt.

Enda hoppet nu är att folk SKITER i myndigheterna trams, inser allvaret och tar egna kloka beslut.

Myndigheterna har haft två jävla månader på sig att förbereda sig inför detta och därefter kunna ta till kraftfulla åtgärder. Flatheten och handlingsförlamningen är sorglig. Vad är de rädda för? Att inte precis alla i Sverige blir smittade?

Vad de skall göra är att se på Singapore. De gör det mesta rätt.

Instämmer. Jag svarade nog så du missförstod mig. Tror dina siffror kan visa sig korrekta... Jag uttryckte självkritik att det är lite "aspergerskt" känslokallt av mig att föreslå att jämföra Sveriges ökning av fall med förnuftigare länders - där karantän råder - ökning av fall. Mina metodologi-tankar om så allvarligt ämne känns sådar. Tycker dock det vore bra få svart på vitt vad Sveriges politik kostar i liv.
Citera
Medlem
Översatt från Italiensk tidning:

INget fall av koronavirusepidemin som sprider sig i Italien har att göra direkt med Kina. De tre sjuka, två turister och en italienare som återvände från Wuhan, som blev smittade i det landet, var faktiskt isolerade och överförde inte sjukdomen till någon. Det finns ytterligare bekräftelse på att Covid-19 hade cirkulerat under en längre tid i Italien när problemet exploderade i Codogno och att positiven redan var andra eller tredje generationens sjuka i den epidemiologiska studien som publicerades av Higher Institute of Health och redogörelse för uppgifterna fram till 9 mars, det vill säga 8 342 positiva personer på Covid-19.
Citera
Medlem
Newfields avatar
+196 döda i Italien idag
Citera
2020-03-11, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Du har fel.

https://www.straitstimes.com/asia/east-asia/14-of-recovered-coronavirus-patients-in-chinas-guangdong-tested-positive-again

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3065091/coronavirus-recovered-patient-dies-china-reports-139-new-cases
Om du läser försiktigt och nedanför i artikeln kan du se att det primärt handlar om patienter som fortfarande inte har blivit helt friska och återhämtar sig från lugninflammation och därmed har viss mängd av virus kvar i kroppen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in