2020-03-11, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Det är mycket, mycket, mycket värre än Ebola. Det har inte du förstått. Vi har 500 smittade, vi kommer ha fem miljoner smittade en dag. Hundratusentals kommer att dö. Alla åldrar, sjuka eller inte, kommer se dödsfall.

Ja, Ebola har högre dödlighet, men detta virus smittar som en förkylning och har 3,5% dödlighet, minst, förstår du inte då hur farligt det är?

Nu snackar du skit igen och hittar på saker som inte har hänt och som det inte ens finns faktabelägg för. Du är sjuk i huvudet, deprimerad och mår dåligt. Du borde ha sökt hjälp för länge sen. Det är inte Corona som kommer ta livet av dig, det är högt blodtryck eller din självmordsbenägenhet.
Citera
Medlem
born1984s avatar
Bara för några dagar sedan trumfade skolplikten covid19. Nu ser vi ena panik draget efter det andra i och med den inre spridningen. I nuvarande spridningstakt, hur många dygn det kommer gå innan eventuell karantän? Borde väl gå att räkna ut i jämförelse med grannländernas spridning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Om man räknar på genomsnittlig ökning i % Sverige vs Italien de senaste 10 dagarna så blir resultat=
Italien 22,1 %
Sverige 45,6 %
Tänkvärt...

Nej, det är inte alls tänkvärt. Du måste ta hänsyn till antalet fall. Om antalet fall går från 1 till 2 är ökningen 100%. Men det är fortfarande bara två smittade. Italien har över 10k smittade och väldigt många smittade sett till antalet invånare.
Citera
2020-03-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blorkum
Bara för att det är en tryckkabin betyder det inte att det inte kommer in frisk luft i kabinen.

En del av den luft som går in i motorn tas som friskluft in i kabinen. Moderna flygplan omsätter luften på 3 minuter. Förmodligen mycket bättre luft än de flesta andra inomhusmiljöer.

Det är en myt att man lättare blir sjuk på ett flygplan. Att man sitter nära andra är såklart en faktor, men det är inte värre än ett tåg. Dock är luften extremt torr vilket kan förvärra exempelvis förkylningssymtom.

Jo det känns att luften är torrare. Och det är bra för det förkortar livet på virusen. Och omsättningen av luft är det viktigaste. Om man är utomhus är det mycket bättre än att träffas inomhus. En stor hall kunde vara bättre - men om den är fullsmockad är det ju som i den där kyrkan i Korea. Hur många blev smittade där - på en gång. Men själva flygplanet är rätt smutsigt om du ser på videon som jag skickade med. Och dessa korgar som man lägger saker i vid kontrollen, lär vara väldigt skitiga, har jag hört. Så det är inte bara luft det handlar om.
Och som sagt man ta sig till och från flygplatserna - och när man är framme är det ju i regel på någon inackordering. Och där är luften sämre än i Ica. Nej de utflykterna får vara.
Citera
Medlem
vidrikfittanens avatar
Hur blir det med t ex Viking Line? Mer än 500 pers. Fatta vilken pesthärd, massa fulla människor som grisar i buffén och raggar på varandra. BLÄ.
Citera
Medlem
Jag AVSKYR när "värdegrunder" och "totalitära ideologier" ska stå högre i kurs än vetenskap - fakta - erfarenheter - kunskap.

Mångfald och öppna gränser och noll koll ger INTE frid och fröjd........Fastän vi har smitta i sverige håller folk på att spränger och skjuter och rånar som vanligt.......

Hela regeringen har ett kunskapsförakt. Det är riktigt vidrigt !!!!
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ganska idotiskt uttalande - det är ingen som testar "brett", dvs alla med förkylningssymptom. Det ingår att testa de som har fått akut insjuknande = utanför de som är resande. Övervakningen är igång också, bara invänta rapporterna (sentinel) och de ger indikationer på om vi har samhällspridning och hur stor den är.

Om smittskydden inte testat inresande och de mest misstänkta och satt dem isolering, vad hade hänt då? Jo samhällspridningen hade varit 100x större nu.

När samhällspridning är på gång (och många andra länder har spridning) är det ingen mening att testa inresande, det säger sig själv. Då skiftar fokus till att skydda vården och riskgrupper mm. Samt att det blir en allmänt direktiv till alla att stanna hemma vid förkylningssymptom.

Det hela är helt logiskt.
Jag vet inte hur du lyckades utläsa ur inlägget att jag var emot smittspårning (som f ö blev extremt mycket mer besvärlig för att FHM och Tegnell - fem steg efter som vanligt - inte uppmanade UD att avråda från resor till Italien/Iran).

Det jag kritiserar är att man utformade så rigida kriterier för smittspårning att man inte ens testade en IVA-patient med luftvägssymptom som utvecklats till total svikt av andningsfunktionen.

Här borde man tidigare givit utrymme till sjukvården att testa allvarligt sjuka.

Det gjorde att en IVA-patient låg en hel helg icke-isolerad medan smittskyddet VÄGRADE att ta prover - varför? För FHM:s kriterier sade att han inte skulle testas, han var ett exempel på samhällsspridning FHM förnekade förelåg och därför inte testade för.

Kan du verkligen inte se hur skevt detta är och hur stora konsekvenser det blev för SöS?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justicia
Nej. Jag har en stor pump direkt i hallen, som familjen är, av mig, tvingade att sprita händerna ordentligt med direkt när de kommer in, innan ytterdörren stängs.

Så ni bär på viruset hela dagen och dödar det när ni kommer hem? Jag dödar det flera gånger under dagen så fort jag nuddat något som andra tagit på. Först tvål om det finns vatten torka nog sedan sprit.

Har vantar som jag tvättar en gång i veckan, i stället för skinnhandskar. Har även ett par vinylhandskar i fickan för speciellt grisiga omständigheter till exempel tanka bilen. Har jag inte vantarna på mig trycker jag på hissknappar med en liten pappersbit, tar i handtaget med rockärm etc. Alla trix med ser ändå att system inte är helt säkert. Man måste vara jävligt konsekvens och diceplinerad.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
[quote=sanne|70656019]Det ska spädas ut.

Då får man för låg etanol koncentration i stället.
Då är det verkan för övriga ämnen på virus du måste fastställa.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Varför köper man inte in fler testkits?

Vill passa på att TACKA ALLA er som tar er tiden och svarar på alla mina (kanske dumma) frågor. Jag är extremt obildad och kan inte mycket alls om omvärlden pga trauma i uppväxten. Lär mig mer och mer tack vare er på FB så tack!

Kan vara att det börjar bli brist på dessa testkits.
Men jag tror nog att sjukvården gör så gott dom kan.

Ingen fråga är för dum.
Bättre att fråga än inte fråga.
Citera
2020-03-11, 22:44
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ja man kan ju inte annat än beundrar en stat som svetsar in en massa människor i sina hyreshus och bränner levande och döda i krematorierna tillsammans. Det är grejer det.
Meh? Finns det folk i Sverige som fortfarande tror på det?
De svetsade igen för att de skulle kunna kontrollera flödet via en utgång.
En kärring sitter i baksätet och vrålar på kinesiska " de bränner dem levande" och det blir till en sanning? Se sannolikheten i det att andra människor skulle kasta in levande personer i en ugn utan att det skulle vara tusentals som rapporterade om det.
Skärp dig!
Citera
2020-03-11, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Men sluta läs om det då blev man räddläste jag i tidningen. Ville man ej va rädd skulle man ej snacka och läsa om det

Självklart ska man läsa om det. Jag lägger 3 timmar varje dag på corona research.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in