2020-03-12, 22:39
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aaabree
Ok, men om viruset inte kommer försvinna någon gång snart då är det ju inte en rimlig plan att börja stänga ner grejer. Ska vi ha skolor, arbetsplatser, gym, butiker avstängda i ett år eller hur tänker folk som förespråkar karantän i Italienstil?

Det gäller att reducera spridningen så att färre på samma gång blir smittade. För om många blir smittade samtidigt så kollapsar vården och det blir en katastrof. Det bästa scenariot hade varit som Sydkorea att faktiskt få det under kontroll men de har ju samtidigt gjort masstester och vi har brist på testkit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Tegnell styr stenhårt
Han är till 90% ansvarig för denna katastrof i sverige!
Lite lustigt hur vår feministregering skickar fram 100% kvinnor i frontlinjen föruom Tegnell.
Var är jämstäldheten?
Sen är dete lustigt att se hur AT dikterar alla besult och hur alla kvinnor står och vrider och vänder på sig av obehag att fatta beslut och i slutändan kommer på någon uräskt att låta någon annan besluta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefenderoftheDark
Jo
Nej. Det handlar om att begränsa smittspridning till övriga populationen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
1. 40+ nya fall i Stockholm idag

2. Ingen som inte är kritisk testas

3. Alltså 40+ kritiska fall fram till lunch idah

Fel! 40 st som behöver sjukvård. Inte kritiska bara för det, men det säger ju en del om vad som komma skall. Sen är det gårdagens siffror
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Klart som fan att staten ska punga ut, de har ju parasiterat på oss så länge, nu är det deras tur.

Så gör de ju i Norge. Staten betalar löner som vanligt till de som behöver vara hemma.

Varför ska Sverige vara sämre på PRECIS ALLT.

Ja vilka är det som ska jobba vidare och betala för föräldrars ledighet som vanligt? Jo vi som inte har barn. Vi som bör upp den här ekonomin
Citera
2020-03-12, 22:40
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kglanvflmabjx
1. 40+ nya fall i Stockholm idag

2. Ingen som inte är kritisk testas

3. Alltså 40+ kritiska fall fram till lunch idah

Vart kommer de från? Har smittan spridits på sjukhus som i Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, stäng allt?

Lite svårt med tanke på att vi behöver butiker för att handla mat bland annat, sedan är det väl också gynnsamt att man har en lön och ett jobba att gå till.

Räknade jag upp mataffär, din dumme jävel?
Lön och jobb? Fråga italienarna om det, din dumme jävel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Jag *hoppas* såklart du har rätt, men det är samtidigt mycket naivt. Nästan löjligt. Jag tror tyvärr inte att alla förkylda som i ett trollslag nu kommer att stanna hemma och vara osociala för att FHM luddigt har förmedlat det.... Det krävs mer kraftfulla insatser än så. Och testandet har helt uppenbart ett helt fristående syfte också nämligen kontroll över hur utbredd smittan är i samhället.
Det finns ingen annan anledning att stoppa det bredare testandet än att vi i Sverige har dålig beredskap, vi har inte testerna, inte skyddsutrustningen, osv. Var hellre ärlig med det.

Om man ska förklara närmare så har testerna riktat in sig på alla inresande riskgrupper hittills och då har det visat sig att 500-600 av dessa 5000-6000 testade varit positiva i de inresande grupperna. När inresande kommer från ännu fler håll och även börjar uppträda i landet så blir ju testandet mer och mer meningslöst. Det kanske går omkring 2-4 % av befolkningen som har förkylning just nu, och det innebär att vi måste testa 300 000 människor. Så mycket tester eller resurser finns inte. Det är bättre att rikta in sig och använda resurserna till att skydda de svaga i det tillfället och uppmana alla att stanna hemma vid symptom.

Eftersom R0 ligger så pass att 1 person smittar i genomsnitt 2-3 personer, så leder en omedelbar isolering av en smittad med symptom till att den personen bara hinner smitta kanske 1 eller 0 personer, och då har man sänkt R0. Om teoretiskt >80 % följer råden att stannar hemma vid förkylning man man få R0<1 och då dör utbrottet ut, även om det tar tid. Om inte annat dras det ut över tid och sjukvården hinner med.

När det gäller övervakning så har jag nämnt att sentinelövervakningen har kommit igång och det är för vecka 10, men ingen har kommenterat på detta.

51 prover av förkylningssymptom har testats
19 av dessa var influensa (≈37 %)
1 prov har varit SARS-Cov-19 (≈2 %)

Ovan säger att den stora andelen av de med förskylnings/influensasympton fortfarande är influensa eller andra virus än just COVID-19. Detta kommer att rapporteras varje vecka, så där kan man se i alla fall någon slags trend av utvecklingen i samhället, även om man måste ha mer data för att estimera hur många smittade det är i en population.
Senast redigerad av TAD2 2020-03-12 kl. 22:42.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Jag gör mitt bästa för att inte ryckas med i hysterin. Med det sagt så vore väl det bästa att sätta landet på timeout* i 14 dagar, som Italien gjort. De som fortfarande är sjuka efter 14 dagar kan man då ha koll på och resten bör vara in the clear.

Jag tillhör visserligen de som skulle klara de utan problem ekonomiskt, men fan staten kan väl gå in med en behovsprövad medborgarlön under timeouten.

*endast samhällskritiska funktioner upprätthålls
Citera
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Precis. Bra att du orkar. Jag har börjat tröttna att i denna tråd upprepa detta.
Jag är till 100% övertygad om att vi just nu, i Sverige har/har haft tusentals smittade. Den stora merparten går (eller har gått) hemma o hostar, kanske käkar lite ipren om de har feber, för att om några dagar vara helt återställda.

Ja dödligheten är verkligen inte 3-4%. Sydkorea är det land som testar mest och där är dödligheten 0,8%. Då har dem inte testat alla
Citera
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Behandling och vaccin?
Jag glömde nämna att det kanske finns hopp om behandling.

Remdesivir, som egentligen togs fram mot Ebola, har testats mot Corona med lovande resultat.

Vaccin kan tänkas börja testas på människor om någon månad.

Det är för tidigt att betrakta något av detta som lösningar, men en behandling som hjälper och ett vaccin som, till att börja med, kan ges till utsatta grupper, som vårdpersonal och t.ex. personal i livsmedelsaffärer och äldre skulle ju vara lite av en game-changer.

https://www.jwatch.org/na50889/2020/03/03/remdesivir-promising-antiviral-against-coronaviruses

Stämningen som finns nu känner jag igen från tiden då AIDS dök upp som en möjlig dödsbringare, inte bara för bögar utan för andra som mötte dem. Vårdpersonal skulle ha speciella masker på sig när man närmade sig en infekterad patient. Det lustiga var att maskerna användes aldrig. Men nu kan dom plockas fram ur förråden.

Koleraepedemin var illa. Inte så lång tid tillbaka. Speciella kyrkogårdar för offren.

Det vi redan har är MRSA bakteriinfektioner med hela 20 % dödlighet. Vårdas på samma avdelning som den som dog som hade Coronainfektion f.ö. Där har man trots att man känt till den länge (cirka 20 år) inte hittat något botemedel. Men spridningen i Sverige har avtagit. Men var stor 2015 i samband med stor invandring. Man har nytta av de lokaler med "slussar" som byggts speciellt för MRSA patienter när man nu tar emot Coronasmittade.

Inget nytt under solen. Och denne epidemi ter sig som som RELATIVT lindrig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Vilka åtgärder har du vidtagit, kan du ge några tips till alla trådläsare så att de inte smittar sina egna och dina föräldrar?

Jobba hemifrån, begränsa kontakten med andra människor till ett minimum i princip enbart gå till affären inget annat.
Köpt på mig konserver och diverse torrvaror, primuskök, stora vattendunkar och mycket annat.
Helmask om det kommer att behövas framöver.

Givetvis undvika kollektivtrafiken och folksamlingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in