2020-03-11, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tippar att det blir slut med flyg ifrån Europa.

Ojoj, börsen kommer gå mot härdsmälta.
Citera
2020-03-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
"Hysterin" blir värre varje dag för att varje dag är ett större helvete än dagen innan. Varje dag gör världen till en värre plats och det kommer fortsätta så här väldigt länge.

Detta virus kan bli mänsklighetens slut. Om man inte blir immun och man blir sjukare för varje gång man får det, vad ska då stoppa det? Det kommer alltid finnas kvar. Om vi inte alla dör kommer samhällen att försvinna, man kommer inte kunna vara nära en annan människa. Antingen tar mänskligheten slut eller det moderna samhället.

Det är sinnesjuk läskigt om man inte blir immun, för då kan man inte heller framställa ett vaccin.

Detta är inte BARA ett virus, detta är det värsta som hänt planeten.

Men nu får du väl ändå ge dig..

Visst detta är allvar, det kommer bli riktigt allvarlig och många äldre kommer tyvärr stryka med, parallellt med andra sjukdomar dessutom, många dödsfalls lär det bli.

Hur som helst, slutet på planeten?
Vi överlevde pesterna även om många dog, vi överlevde SARS, MERS, övriga influensor som kommer och går tar också massvis med liv.

Det stora problemet här i Sverige är att sjukvården kommer få en rejäl smäll, men i och med.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Varför skulle det var tomma hyllor?? Alla kommer inte ligga på sjukhuset..

80% av alla människor får förkylningssymtom..

Sverige är inte självförsörjande på livsmedel.

Ökar efterfrågan på livsmedel globalt då folk panikköper så kan vi inte lita på att det finns så mycket livsmedel kvar att importera in till Sverige.

Ponera samtidigt att produktionen kan stanna av under en viss tid.

Då kan det vara riktigt bra att ha sett till innan så att man inte svälter.

Vad ska man köpa för mat då?

Köp på dig några kilo ris som du ändå kommer använda dig av oavsett. Ris blir inte gammalt.

I värsta fall så slipper du gå på affären och handla ris närmaste året.

En ganska billig försäkring mot eventuell matbrist.

Jag säger inte att det kommer bli matkris. Men det är naivt att tro att det inte kan bli så. Dessutom vill du gå till affären så sällan som möjligt då varje gång du är där så riskerar du att bli smittad.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Du kommer tänka annorlunda när vi har tusentals döda och viruset muterat ännu mer.

Knappast ev. mutation som man ska vara rädd för, utan hur slappa våra styrande är och hur naiva svenska folket generellt är. Dags att börja stänga ner delar av landet som får utbrott och öppna karantärszoner.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Smittspårning är ju ett verktyg för att begränsa att smittan sprids. Antagligen har vi redan mer eller mindre okontrollerad spridning inom landet så då kan man lika gärna skita i det.

Sen har man nog inte ens kapacitet att fortsätta. Om varje smittad person träffat 20-50 pers så blir ju arbetsbelastningen snabbt enorm.

Det stämmer för Stockholm. Spårningen lär fungera som verktyg i mindre städer ett tag till.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Ja, de ny siffrorna är bara rejält sjuka som tagits in på akuten. Vill man veta spridningen måste några tusen tester göras slumpmässigt på hela befolkningen. Tror våra test-kit snart är slut, vi köpte bara 5000 st.

Det lär nog vara som så att det ett antal tusen i vårt land som de facto ligger hemma med Corona precis i detta nu. En del är mitt uppe i det och mår skit, de andra har börjat återgå till normala rutiner igen eftersom de är mkt bättre. Dock har ingen av just dessa varit eller är så sjuk att vård på sjukhus eller ens läkarkontakt har behövts.

Jag är til 100% övertygad om att de flesta kan tas igenom detta utan svårigheter eller men. MEN sen har vi förståss de som blir svårt sjuka. Men denna grupp är inte stor.
Citera
2020-03-11, 22:22
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
10-dubbling fall på 9 dagar enligt din prognos. Känns känslokallt att tänka på metodologi när det brinner, men om ett land som påminner om Sverige inför karantän (kanske Danmark) skulle en direkt jämförelse på effektivitet i att minska smittspridningen kunna göras (eller snarare på Sveriges ineffektivitet). Kanske svårt om olika länder testar olika mycket. Men proxy på antal smittade finns kanske.

Exponentiell tillväxt är otrevligt. Samtidigt ser jag ingen annan utväg än att publicera den fakta som finns, och som inga myndigheter vill ta i med tång. Har ni sett en enda prognos, och handlingplan därefter, komma ut från regeringen? Nej, de HOPPAS på att det 'löser sig' själv på något magiskt sätt.

Enda hoppet nu är att folk SKITER i myndigheterna trams, inser allvaret och tar egna kloka beslut.

Myndigheterna har haft två jävla månader på sig att förbereda sig inför detta och därefter kunna ta till kraftfulla åtgärder. Flatheten och handlingsförlamningen är sorglig. Vad är de rädda för? Att inte precis alla i Sverige blir smittade?

Vad de skall göra är att se på Singapore. De gör det mesta rätt.
Citera
Medlem
Jag har en seriös fråga. Hur tror Ni att whiskey skulle hjälpa? Man behöver väl inte köpa en för 600 kronor det finns ju billigare sorter för 240 kronor ungefär?
Någon nämnde vitlök men det tror jag inte på det verkar inte djup ned i gapet som whiskey gör. Jag har också funderat på starkast möjliga ingefära-dryck. Jag vet att på Asian butiker kan man köpa ingefära drycker i pulver och man kan hetta upp drycken också för att riktigt trimma in skiten i svalget. Om man gurglar sig med brygden.
Vad tror Ni? Många här verkar ju vara kunnigare än FHM.
Risken är förstås att man blir smittad på systembolaget, ett sådant djävla öde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
[/b]
Du dör!
LOL... man älskar ju Flashback ändå. Så lugnande & tryggt.

Hursomhelst, hoppas på snabbare beslut hädanefter. Följ Danmark NU. Kom igen Sverige.
Citera
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Det finns INGET positivt i dagsläget. INGENTING.

Antalet smittade ökar.
Antalet döda ökar.
Det finns inget vaccin i sikte.
Risken finns ständigt att viruset muterar och blir ännu farligare.

Vad är positivt? Finns det något?

Tur i sammanhanget är att den mutation av viruset som "vinner" och blir mest spritt samtidit även blir mindre dödligt. Eftersom ett mer dödligt virus oftast får svårare att sprida sig.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Eftersom du missade att det var något som diskuterades i flera dagar så skall jag leta på artikeln. IDIOT

Hört talats om peer review?
Idiot på dig själv.
Citera
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Eller så har dom ett samhälle som inte fungerar? Alternativt mörkar som dom mörker människor dom är.

Jag tror att Erdogan har hållit gränsen, gjort det alla domedagsprofeter i tråden ständigt påpekar, därför har Turkiet endast ett fall.

Framtiden för utvisa vem som har rätt eller fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in