2020-03-11, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Men dessa 500 som har blivit smittade och testade positivt dom har väl sökt sjukvård?

Majoriteten är hemma och har milda symptom, precis som en förkylning eller influensa. De är hemma som man brukar vara vid förkylning.

Alltså STANNA HEMMA och vila är det som är direktivet om du har sådana symptom. Det stoppar både smittspridning och är bättre för att kurera sig. Samma meddelande bombarderas även ut Italien, STANNA HEMMA om du är sjuk och inte har allvarliga symptom som behöver sjukhusvård. Det är det det mest effektiva sättet att stoppa smittspridningen.
Citera
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Av vad jag förstått så är Novel Corona COVID-19 riktigt lömskt då det är delvis ett förkylningsvirus och delvis ett influensa virus och som vi vet så kan man inte bli immun mot en förkylning. Troligtvis därför det är halvt panikstämning hos dom forskare som vet vad det handlar om!

"“This virus is not SARS, it’s not MERS, and it’s not influenza,” WHO Director-General Tedros Adhanom Ghebreyesus said at a briefing Tuesday, referencing other coronaviruses that have caused smaller outbreaks. “It is a unique virus with unique characteristics.”"

https://www.statnews.com/2020/03/03/who-coronavirus-different-than-influenza-can-be-contained/

Okej. Jag har alltid undrat över skillnaden mellan förkylning och influensa.
Citera
Medlem
Tegnell säger att det inte har funnits vetenskaplig kunskap. Satans lögnare!! Ni hade fakta ifrån Kina om allt möjligt. Ta bara det här med kollektivtrafiken och risken där.
Citera
2020-03-11, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ska man vara säker på att få bort ev smitta från föremål är det säkraste att blanda in 10% Ethanol i rengöring/desinfektionsmedlet.

Med all respekt att du vill hjälpa. Akta dig för fel information i ett läge som detta.

Folk kan basera viktiga vägval på dina antaganden.

10% Ethanol försvinner snabbt i luften.

Resultat verkningslöst. Farligt. Du tror att tex händer är descinficerade.

Inför kirurgi/under kirurgi används stora mängder 95% speciell handsprit i pump tub, detta för att säkerställa bortom allt tvivel att handskar händer är kontamineringsfria.

https://www.schuelke.com/gb-en/products/desderman-pure.php

Sveriges bästa alternativ här är DAX 85% handsprit.

Folket behöver pumpen på 600ml, vilken är påfyllnadsbar.

Dax tillhandahåller även större dunkar 1 respektive 5 liter att fylla på pump refillen.

Rekommenderar inte Handsprit med under 70% ethanol. Samt INTE handsprit med gulliga "aloe vera" eller annat trams i.

Går du ner under 70% ethanol behöver du rigorösa mängder för att säkerställa en kliniskt descinficerad yta/område. Och det är just kliniskt rent som eftersöks när vi har att göra med Covid-19.

Alltså går du under 70% ner mot 50% ethanol (sett förpackningar med denna halt säljas), behöver sprita fler gånger för att eliminera fettbundna partiklar vid användning i situationer du inte har tillgång till tvål och vatten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Idioti att avvakta med att stänga skolor!

Sverige ligger hela tiden ett steg efter andra länder. Danskarna har fattat beslut om att stänga skolor...
Déjà vu. Stänga skolor...hmmm...stänga gränser.
Sverige borde ta lärdom av Danmark.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Anders Tegnell säger att han tycker att det här är lite skojigt. (alltså det corona-virus utbrott som vi har nu)

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/

Först trodde jag han var dåligt på att få fram budskap och snurrade in sig i sina statistika siffror och hade svårt att omsätta i praktien.
Sen trodde jag de var en politisk piska som tvingade honom att fumla med orden och begränsade honom att säga rak ut som det var.

Nu efter en lång rad felaktiga och korkade uttalande och Somalia resan och hemma hos reportage i DN och nu denna intervjun i Expessen. Han är inget annat än en självupptagen idiot.

Mest troligt är han kvar av just den anlednigen, någon ska stå till svars när sommaren kommer och utvärderingarna börjar utkräva ansvar och förklaringar.
Redan idag när Morgan J får frågor om lagen om sammankomster och blir ifrågasatt så är hans svar direkt, vi måste utgå från det som FHM framställer till oss, underförstått att det är inte vi i Regeringen som är ansvariga.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Varför skulle vi inte nå dit?

Danskarna har fortfarande som målsättningen att försöka stoppa smittspridningen. Den målsättningen finns inte längre i vårt land.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Danmark stänger alla skolor, universitet, daghem och skickar hem alla offentliganställda i 14 dagar. Även barer, bibliotek och andra uteställen uppmanas stänga. Det är ruter i danskarna!
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/WbAxxG/danmark-stenger-alle-skoler-og-barnehager
Citera
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Nån mer tycker corona är överhypat?

Jag. Tycker hysterin blir värre dag för dag. Det handlar trots allt bara om ett virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Det är möjligt. Har sett 60 i vissa alkogels. Men 10 är kasst!

Sen gällande Mathem, finns faktiskt mattjänster på nätet, kolla runt lite.

Ja jag kommer inte ihåg anledningen, allt desinfektionsmedel jag stött på i praktiken har varit 85% så gissar på att det är en funktion av tid, 60% kanske är tillräckligt för att ta sönder cellväggarna på de flesta bakterier (virus är sprit sällan bra på vad jag minns).

10 är nog på tok för lite ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Menar du allvar? Jag är osäker på om mitt immunförsvar är ok, känner av halsen och har gjort sedan december till o från. Men hade så -07 också och då var det det något med vita blodkroppar som jag inte bekymrade mig över när läkaren ringde och sa att det var något. Så jag vet inte hur länge halsen kommer ge känningar. Ändå känner jag absolut inte oro. Skulle inte bli glad av att dö men ingen kommer återuppliva mig för att meddela utgången ändå. Givetvis har jag inte hosta längre och åker kollektivtrafik utan att riskera att sprida något (, jag har inte Corona) och fattar som jag sagt i några dagar att viruset antagligen är ute i samhället. Inte som om andra än människor som rest verkar kollas heller direkt. Inte vad jag läst iallafall. Ta det som det kommer. Dö ska vi alla göra. Någon gång.

Ja alla dör men vem vill dö ung? Det finns inget viktigare än att försöka överleva detta virus. Måste göra allt och anpassa hela livet för att maximera chanserna att överleva.
Citera
2020-03-11, 22:10
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Över 80000 svar i denna tråd, vad tror du själv?

Klart många är rädda på riktigt.

Jag är själv extremt rädd och förvånad att jag inte helt brutit ihop än. Har total panik i ärlighetens namn. Tror detta kommer vara det värsta som drabbat planeten i modern tid och det kan ta många, många år innan livet går tillbaka till det normala, om det någonsin kan göra det och om man överlever såklart.

Anpassar exakt allt i mitt liv efter viruset just nu och tänker på det exakt hela tiden. Coronan har inte än drabbat mig men har tagit allt från mig ändå. All glädje och allt hopp.

Skulle ett vaccin göra dig glad igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in