2020-03-11, 21:57
Medlem
Ni som är rökare, snälla sluta. Det blir mångdubbelt med Coronavirus som rökare.
Låt Coronavirus bli en sista absoluta anledning att sluta röka.
Tyvärr, kommer nya ännu aggressivare virus i framtiden 🦠 och jag vill att ni beslutar er för att överleva.
Citera
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurabergen
Ställer mitt hopp till Trump och hans viktiga uttalande, vad tror vi?

https://www.di.se/live/trump-kan-slippa-stimulanser-om-vi-blir-av-med-coronaproblemet/

Vad då stimulanser vad är det ?
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Tegnell har varit smart. Bara för att han skulle få rätt så har han sett till så vi slutar testa alla förutom de absolut sjukaste.

Då kommer siffrorna gå ner och vi kommer se ut som vi har peakat.

Smart va?

Jag var tvungen att spola tillbaka 5-6 ggr under presskonferensen igår när Per Follin meddelade om den nya provtagningsstrategin.
(Och om den tidigare vida inklusion...)

Bra att detta uppmärksammas.
Om det stämmer att 20 % av de insjuknade har medelsvåra eller svåra symptom så är det ju bara dessa som blir bekräftade fall i sverige.

Obs! Se vad expressen skriver. De har slutat testa resenärer. Ca 20 minuter ned just nu.

https://www.expressen.se/nyheter/experterna-svarar-pa-fragor-om-corona-/
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slipsluder
Märkligt, då det är två vitt skilda avdelningar.

Avdelningar?
Citera
Medlem
Anders Tegnell säger att han tycker att det här är lite skojigt. (alltså det corona-virus utbrott som vi har nu)

https://www.expressen.se/tv/nyheter/direkt-med-niklas-svensson/anders-tegnell-fortsatter-till-sommaren-sen-andra-vag-i-host/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag har sett detta för länge sedan och det är en person som inte varit i berört område, förmodligen inte behandlat en enda med Covid-19.
Du väljer att tro denna till skillnad från läkare som har behandlat och upplevt att patienter blivit återinfekterade av samma virus, det säger lite om din källkritik.

Jag foreslår att alla kollar på podcasten och får lite perspektiv.

Att du sågar denna dr, denna virolog, denna epidemiolog som har arbetar för samtliga administrationer i USA sedan tidigt 2000 tal vet jag om det en är någon idé att fortsätta denna diskussion.

Går du igång på paniken?
Citera
Medlem
Förbjudet med folkmassa på mer än 500 personer.

Så vi får storma Rosenbad med 499 personer åt gången.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför skulle inte folk bli immuna efter att ha blivit sjuka med detta virus? Alla andra virus blir vi ju immuna mot efter ha blivit sjuka?
Varför tror du vi år efter år åker på influensa?
För att det sker små små förändringar i arvsmassan som du inte är immum emot.
Redan nu finns det ett par olika Covid-19 vad jag sett enligt någon rapport tidigare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Just vad dom sade på Aktuellt 21:00, att dom väntar tills många har haft sjukdomen och är immuna, sedan försvinner sjukdomen av sig själv.

Om man nu blir smittad om och om igen, är det betydligt värre och kan förklara dom många dödsfallen över tid.

Tror själv inte på FHI muppen, men vore något om dom faktiskt skulle ha rätt för en gångs skull.

Jamycket allvarligt om man inte blir immun. Jag har läst att ett hypotetiskt vacinn mot detta bara skulle hjälpa i 6 mån, för sen glömmmer kroppen bort det.

Spanska sjukan försvann för att folk blev immuna eller dog. Bmir man inte immun mot covid så riskerar covid bli en säsongsinfluensa som alltid finns varje år,plus samexisterande muteringar där viss kan va dödligare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StJerome
Är någon av er rädd på riktigt eller tycker ni mest det är roligt att hetsa upp stämningen? Seriös fråga, jag säger inte att det är dumt att vara rädd. Bara nyfiken på stämningen i landet.

Över 80000 svar i denna tråd, vad tror du själv?

Klart många är rädda på riktigt.

Jag är själv extremt rädd och förvånad att jag inte helt brutit ihop än. Har total panik i ärlighetens namn. Tror detta kommer vara det värsta som drabbat planeten i modern tid och det kan ta många, många år innan livet går tillbaka till det normala, om det någonsin kan göra det och om man överlever såklart.

Anpassar exakt allt i mitt liv efter viruset just nu och tänker på det exakt hela tiden. Coronan har inte än drabbat mig men har tagit allt från mig ändå. All glädje och allt hopp.
Citera
2020-03-11, 21:58
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luy
Provtagning / test utifrån indikation -> Vad gäller enligt FHM? Är detta senaste riktlinjer:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/p/provtagningsindikation--misstankt-fall-av-covid-19/

I så fall krävs ett akut insjuknande för test. Detta är inte förenligt med WHO:s direktiv.

Nej, men Stockholm är kört. Sorry.
Citera
2020-03-11, 21:58
Medlem
Beredskapslicens beviljad med anledning av covid-19

Publicerad: 11 mars 2020
Senast uppdaterad: 11 mars 2020
Kategori: Nyhet

Läkemedelsverket har beviljat beredskapslicens för läkemedlet remdesivir. Läkemedlet är under utveckling men kan vara ett alternativ vid behandling av covid-19.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/beredskapslicens-beviljad-med-anledning-av-covid-19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in