2020-03-11, 21:59
Medlem
Hemi57s avatar
Ska man vara säker på att få bort ev smitta från föremål är det säkraste att blanda in 10% Ethanol i rengöring/desinfektionsmedlet.
Citera
2020-03-11, 21:59
Medlem
MrAndress avatar
Från expressen.

Skyddsmasken 90 stoppades 2018 av Arbetsmiljöverket då den saknade CE-märkning.
Nu kräver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att den återigen ska tillåtas, rapporterar SVT Nyheter.
Myndigheten skriver, enligt SVT, att Sverige ”står inför en potentiell kris”.

Men Arbetsmiljöverket säger nej.
– Man måste ansöka det i det enskilda fallet, säger Anna Varg, chefsjurist på Arbetsmiljöverket till kanalen.

Har Arbetsmiljöverket en egen Corona-Bob i Anna varg?
Citera
2020-03-11, 22:00
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bumblebeebee
Varför slutar man testa? (Frågar för att jag inte vet)
Det finns inte resurser att testa. 5000 corona-test kom Socialstyrelsen fram till att man hade engångsmateriel att genomföra i en undersökning för en månad sen. De har knaprat litegrann på de där 5000 nu. Det börjar ta slut. När hela befolkningen har röstat för att lägga ned all beredskap och avskaffa allt ledarskap, så levereras de perfekt demokratiskt precis som de önskat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Jamycket allvarligt om man inte blir immun. Jag har läst att ett hypotetiskt vacinn mot detta bara skulle hjälpa i 6 mån, för sen glömmmer kroppen bort det.

Spanska sjukan försvann för att folk blev immuna eller dog. Bmir man inte immun mot covid så riskerar covid bli en säsongsinfluensa som alltid finns varje år,plus samexisterande muteringar där viss kan va dödligare.

Ja och det kan hända att Covid kommer att finnas med oss under många år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej, personer med noll erfarenhet imponerar inte på mig oavsett vilken position de har.
I synnerhet inte om de är med i youtube pod från en komiker.

Anders Tegnell har samma meriter förövrigt, fast i Sverige.

Och dina meriter är?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Skall man söka sjukvård om man får coronaviruset och har milda symptom som feber??

Nej, du ska stanna hemma och kurera dig om du är sjuk med milda symptom. Sjukvård är till för dem som är allvarligt sjuka.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Ja, absolut. Senast fredag/lördag. (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Om de inte slutat testa folk innan dess, så vi får lägre siffror av den anledningen.

Den enda relevanta diskussionen - just nu.

Är den om skydds parametrar.

Dvs. Tex.

Rörelsemönster.

Vad innebär karantän?

Hur beter jag mig åt vid smitta/smitta inom familjen?
Vad är råden, bör jag ta till extra försiktighetsåtgärder.

Vad bör jag/min familj tänka på när vi använder gemensamma tvättstugan?

Får andra i karantän använda gemensam tvättstuga?

Vistelse bland potentiellt smittade och hur överföring kan minimeras i vardagen upprätthållande av samhällsfunktioner/nödvändig rörlighet.

Descinficering. Artiklar. Tillgänglighet. Distribueringsmetod(Stånd/öppen plats) Refiller. Storlek. Hög ethanolhalt vilken snabbt och effektivt descinficerar ytan vid behov (inte lager av fett/annat-bundna partiklar, för klinisk descinfektion måste dessa lösas upp med fettlöslig ren-tvål)

Helmask till de som vill ha/behöver.

Mask/Filterkunskap.

Vad regeringen gör i dett nu för att se till att dessa saker stöder gängse rekommendationer vad gäller folksamlingar/&tunnelbana/kontakt med smittade/osv.

Kanske känner någon/någon de kan vidarebefodra detta till.

Nämns inte ens på nyheterna. En i raden av handlingsförlamningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scumbagno1
Funderade på folk som jobbar inom hemtjänsten, kanske finns någon här som vet. Folkhälsomyndigheten vill ju att man skall skydda de äldre, har ni tillgång till munskydd eller andningsskydd? Räcker ju att 1 person som är smittad (vårdare) går på sin dagliga runda så har vi 20 nya dödsfall!

Inte där jag jobbar, vi har 50 inskrivna patienter hos oss. Nästan all personal från olika delar av världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Danmark tänker sätta stopp för smittspridningen och stänger samtliga skolor och universitet f.o.m. måndag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQ44L/danmark-stanger-skolorna

En framtid åtgärd i Danmark kan ju vara att stoppa all inkommande trafik från Sverige.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
TILL ER SOM HAR ASTMA SVÅR ELLER LINDRIG:

Det som gäller är att alltid hålla sig symptomfri. Slarva ALDRIG med medicinerna!
Jag själv har lindrig astma och tar Pulmicort morgon/kväll i förebyggande syfte samt Bricanyl
vid behov.

Citat:
Ursprungligen postat av JulMeister
Tror du det är värt om man har lindrig astma? Hade en förkylning för ett par veckor sedan och har fortfarande lite problem, piper ibland och känns lite tyngre att andas än det ska, om jag inte tar kortisonet men det dämpar ju immunförsvaret en del också?

https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/clinical-guidance-management-patients.html

“Patients who were given corticosteroids were more likely to require mechanical ventilation, vasopressors, and renal replacement therapy…administration of corticosteroids was not associated with a difference in 90-day mortality (adjusted odds ratio 0.8, 95% CI 0.5–1·1; P = 0.12) but was associated with delayed clearance of viral RNA from respiratory tract secretions (adjusted hazard ratio 0.4, 95% CI 0.2–0·7; P = 0·0005).”

The commentary authors also examined corticosteroid treatment in other populations, such as influenza patients. They cite a 2019 systematic review and meta-analysis in which more mortality was observed in patients who were given corticosteroids, alongside an increased length of stay in intensive care and even the rate of secondary bacterial or fungal infections.
Man får skilja på den underhållsbehandling man har mot sin astma och behandling vid svår infektion av COVID-19.

Underhållsbehandling vid astma med relativt låga doser kortison är en sak. Högdosbehandling i samband med COVID-19 en helt annan.

Att man sköter sin astmamedicinering är bra. Dessa steroider gör INTE att man skulle ligga sämre till om man blir smittad av COVID-19.

Så ta er astmamedicinering.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Nej, men Stockholm är kört. Sorry.
Undrar hur det blir med musikalen häxorna i eatwick som bara har 3 föreställningar kvar innan den slutar på fredag och lördag och så som i himmelen och en värsting til syster musikalerna
Citera
2020-03-11, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nu lär det inte bli så i Sverige, men skulle vi ändå nå dit, så kommer staten att kompensera ekonomiskt. Det behöver inte belasta budgeten.

Den svenska statsskulden är låg varför det inte skulle inte ge några nämnvärda problem om den biten sköts med upplåning.

Varför skulle vi inte nå dit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in