2020-03-11, 22:02
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ska man vara säker på att få bort ev smitta från föremål är det säkraste att blanda in 10% Ethanol i rengöring/desinfektionsmedlet.

Kör med samma handsprit som för händerna?
Citera
2020-03-11, 22:03
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusion
Jag förstår precis. Jag är väl inte orolig för att jag eller min man eller barnen ska dö, men att mina föräldrar som är äldre och även har andra riskfaktorer, ska dö, den tanken är så fruktansvärd. Pratar med dem varje dag och min pappa sa så att får jag det här, så dör jag och jag vet att han har rätt. Det är så hemskt bara.
Om de bor kvar i sitt hem och klarar sig själva, säg till dem att isolera sig fullständigt. Se till att någon handlar mat åt dem och levererar utanför dörren. I alla fall tills vi ser vart det barkar. Jag har själv äldre släktingar som gör så nu.
Citera
Medlem
BottleBenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Från expressen.

Skyddsmasken 90 stoppades 2018 av Arbetsmiljöverket då den saknade CE-märkning.
Nu kräver Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, att den återigen ska tillåtas, rapporterar SVT Nyheter.
Myndigheten skriver, enligt SVT, att Sverige ”står inför en potentiell kris”.

Men Arbetsmiljöverket säger nej.
– Man måste ansöka det i det enskilda fallet, säger Anna Varg, chefsjurist på Arbetsmiljöverket till kanalen.

Har Arbetsmiljöverket en egen Corona-Bob i Anna varg?

Sverige är en paragrafryttisk stormakt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Skall man söka sjukvård om man får coronaviruset och har milda symptom som feber??

Vad menar du? Du kan omöjligt veta om du har coronaviruset med bara milda symptom, då kan det vara förkylning eller vanlig influensa. Oavsett, stanna hemma för guds skull så du inte råkar smitta andra OM det är corona.

Blir febern högre eller om du svårt att andas, sök omedelbart vård.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi57
Ska man vara säker på att få bort ev smitta från föremål är det säkraste att blanda in 10% Ethanol i rengöring/desinfektionsmedlet.
Nej för i helvete!! Ska vara minst 60% för att hjälpa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StenAnna
De stänger alla affärer och krogar/restauranger.

Och det är förmodligen att vänta här också om några veckor, så följ MSBs råd och skaffa beredskap.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej. Det är för tidigt att säga men eftersom plasma från tillfrisknande har använts med gott resultat i Kina kan man utläsa att man får åtminstone en kortvarig immunitet.

Antikroppar är väll inte samma sak som immunitet? Betyder det inte bara att
den individen vann första slaget? Människor får antikroppar mot hiv ochså.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Undrar om Chefens för FNs WHO inkluderar Sverige i sin kritik?

Citat: "– Vi räknar med att det kommer att bli värre. Vi kommer att få fler fall, fler dödsfall och fler länder som drabbas och vi är oroade över antalet fall och över bristen på insatser, säger han."

https://nyheteridag.se/who-bedomer-corona-som-pandemi/
Citera
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Över 80000 svar i denna tråd, vad tror du själv?

Klart många är rädda på riktigt.

Jag är själv extremt rädd och förvånad att jag inte helt brutit ihop än. Har total panik i ärlighetens namn. Tror detta kommer vara det värsta som drabbat planeten i modern tid och det kan ta många, många år innan livet går tillbaka till det normala, om det någonsin kan göra det och om man överlever såklart.

Anpassar exakt allt i mitt liv efter viruset just nu och tänker på det exakt hela tiden. Coronan har inte än drabbat mig men har tagit allt från mig ändå. All glädje och allt hopp.
Menar du allvar? Jag är osäker på om mitt immunförsvar är ok, känner av halsen och har gjort sedan december till o från. Men hade så -07 också och då var det det något med vita blodkroppar som jag inte bekymrade mig över när läkaren ringde och sa att det var något. Så jag vet inte hur länge halsen kommer ge känningar. Ändå känner jag absolut inte oro. Skulle inte bli glad av att dö men ingen kommer återuppliva mig för att meddela utgången ändå. Givetvis har jag inte hosta längre och åker kollektivtrafik utan att riskera att sprida något (, jag har inte Corona) och fattar som jag sagt i några dagar att viruset antagligen är ute i samhället. Inte som om andra än människor som rest verkar kollas heller direkt. Inte vad jag läst iallafall. Ta det som det kommer. Dö ska vi alla göra. Någon gång.
Citera
Medlem
Mattias71s avatar
Smart av Dramaten att bara släppa in 499st, verkar var smarta typer där.
Citera
2020-03-11, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Vår närmaste jämförelse är Spanska sjukan då den har ungefär samma dödlighet på 3%. Spanska sjukan försvann för att man blev immun. Hur ska covid då försvinna om man inte blir immun? Då är det en jätte överhängande risk att covid blir en säsångsi fluensa som man måste leva med. Även vanlig influensa har muteringar där dom samexisterar, och risken är att vi måste samexistera med covid och dess muteringar.

Alltså löser man vaccinfrågan lär väl en potentiell endemisk corona bli typ som influensan. D.v.s. att vaccinen ändras något varje år. En till spruta bredvid influensavaccinet varje år liksom. Om man nu kan utveckla ett vaccin alls vill säga.
Citera
2020-03-11, 22:04
Medlem
Hoppas ni har bunkrat upp med mat. Det går inte att få hemleverans från Mathem och liknande förrän nästa vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in