2020-03-10, 20:39
Medlem
Covids avatar
Nej. Det är FHM, Kjell Mo, Agnes Wold. Agenda. Ingen relevant grafik över förloppet. Nedtoning. Lita på myndigheterna. Verklig statstelevision.

Osså dessa "sociala medie-reportrar" som uttalar sina "ja precis liksom". Orkar inte. U-land.

Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Är inte SVTs rapportering ganska bra ändå? Kritisk mot myndigheterna, bra information från inbjudna experter etc.
Senast redigerad av Covid 2020-03-10 kl. 20:42.
Citera
2020-03-10, 20:39
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Löfven är så korkad.

Han säger att man kommer inte besluta om att begränsa stora folksamlingar, för att "det beror på typen av arrangemang som avgör om det är farligt".

Ja Stefan, det stämmer. Men vem ska avgöra det? Det sker massor, massor, av evenemang med mer än 500 personer varje dag i Sverige. Ska Sverige eller FHM sitta och besluta om varje folksamling?

Naturligtvis måste man ha enkla regler. Sen om något arrangemang som kanske egentligen skulle kunna ha hållits får stryka på foten, ja det får man väl ta. Men det går inte i mellanmjölkens land.
Citera
2020-03-10, 20:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Harvard studenter i USA är tvunga att flytta ut ur sina dorms inom veckans slut

Kan inte Sverige följa exempel och släcka all form av utbildning och istället låta studenterna ha karantän / plugga hemifrån?

Nej, Lövfen och Tegnell i Somalia har ju koll på läget.

Sverige är förberett.

Mitt förslag har hela tiden varit, om nödvändigt, förskjut sommarlovet, stäng 1 månad nu, börja 1 månad tidigare i höst, men det skulle ju sannolikt lärarna protestera emot, de har redan bokat sina vinprovningar i Toscana till sommaren.

Skolorna är det absolut enklaste att stänga ner då vi kan skjuta på lovdagarna, är det kris så är det.

Att man inte kan kläcka en sådan idé på myndighetsnivå är skrämmande, det är ju deras jobb att ha allting förberett, bara att klubba beslutet.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Inte märka ord och egentligen inte direkt riktat till dig. Det var en ren upplysning. Proaktivt är ett missfoster till ord som inte bör användas. Då är det bättre med förebyggande. Preventivt är dock det ord som är mest träffande när det gäller folkhälsofrågor och betyder - att förebygga att något oönskat händer i framtiden.

Jo, men det är så otroligt mycket som sägs och ännu mer som skrivs. Du frågade mig och jag svarade.

Jo, det var en direkt svar på avd jag skrev, därför var det riktat till mig. Och det är inget fel att använda ett begrepp som är vedertaget.

Jo säger du, och ÄNDÅ är du inte intresserad av vad de har att säga om vilka fel de begick i början och vad övriga borde göra för att undvika vårdkollaps? Men du kanske är av åsikten att vi får ta smällen helt enkelt? Inte försöka begränsa det, utan helt enkelt få ett nytt Lombardiet, eller snarare värre då vi har sämre förutsättningar än dem.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Vad kommer löfven att säga tror du?

-Jag såg det inte komma!

"Vi har inte varit naiva, vi har varit supernaiva. Jag har fått bacillskräck"
Citera
2020-03-10, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anaerob
Vad menar du?

Varför tror du att det var mestadels män som överlevde Estonia katastrofen?

När det skiter sig så blir människor väldigt farliga, dessa godhetsknarkande människor som du ser idag vänder på en femöring, blir oberäkneliga och rent av livsfarliga.

Om man tror att folk inte är kapabla att gå över lik för att klara livhanken har en övertro till människor.

Bättre att lägga en massa mil mellan dig och närmsta människa som inte tillhör din familj. Det behöver absolut inte bli så illa, men jag tänker inte chansa med min familj.
Senast redigerad av Tankevurpan 2020-03-10 kl. 20:44.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Det går ju tyvärr inte att köpa andningsskydd någonstans 😢 ska själv till tandhygienist imorgon och då måste man åka samma hiss som de som ska till husläkarmottagningen....känns sådär 😨

Jag håller med dig, jag kommer troligen ställa in mitt redan bokade möte med tandvården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Clownsverige, får man fråga ungefär hur gammal modern och fadern är?

Fadern är 53 och modern 52. Mannen har diabetes
Citera
2020-03-10, 20:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Löfven är så korkad.

Han säger att man kommer inte besluta om att begränsa stora folksamlingar, för att "det beror på typen av arrangemang som avgör om det är farligt".

Ja Stefan, det stämmer. Men vem ska avgöra det? Det sker massor, massor, av evenemang med mer än 500 personer varje dag i Sverige. Ska Sverige eller FHM sitta och besluta om varje folksamling?

Naturligtvis måste man ha enkla regler. Sen om något arrangemang som kanske egentligen skulle kunna ha hållits får stryka på foten, ja det får man väl ta. Men det går inte i mellanmjölkens land.

Jag förstår inte riktigt hur man kan komma fram till en siffra, till exempel 500, eller 1000, spelar väl ingen roll om det är 3000 eller 50, spridningsrisken finns ju där ändå, märkligt?
Citera
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Jävlar, mer än 30 miljarder till vården?

Under tisdagen kom beskedet att regeringen skjuter till extra pengar till vården och myndigheter för att stoppa spridningen av coronavirussmittan i Sverige.

Finansminister Magdalena Andersson vill inte uppge exakt hur mycket det innebär, men säger att 30 miljarder kan vara långt ifrån tillräckligt.

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-krispaket-mer-pengar-till-varden2/

Vad kan 30 Miljarder köpa när affären ändå är tom, ska de kanske ha ett möte nästa vecka och säkra leveranserna från tillverkande länder som knappt fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
SVT hävdar man blir immun mot viruset efter tillfriskning. Vad säger fb experterna här?

Det finns inga experter här. Det trodde jag var ganska uppenbart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartatjuren
Rätt sjukt ändå. Morsans vän kom hem från Norra Italien och hade snuva och feber. Hon stannade genast hemma från jobbet då hon visste riskerna och hennes man gjorde även detta även fast han inte visade symptom. Då kom det idag, hon är smittad men här kommer det sjuka. De ville inte testa hennes man även fast de bor under samma tak då han ej var sjuk och tyckte han skulle gå till jobbet som vanligt. Smart som han är vägrar han och arbetar hemma, men hur korkade är de och ber honom leva som vanligt. De är bosatta i Stockholm.

Det där är ju sinnessjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in