2020-03-11, 21:50
Medlem
Soterns avatar
Varför skulle inte folk bli immuna efter att ha blivit sjuka med detta virus? Alla andra virus blir vi ju immuna mot efter ha blivit sjuka?
Citera
Bannlyst
När ska Sverige stänga skolor? Tror ni de ska göra det
Citera
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Ge mig en källa som säger.säger att det blir värre andra gången man får ft.

Själv har jag också läst att det blir värre 2 gången, men hittar inte vart jag läste det.

Det mest oroväckande är att blir man inte immun, så lär viruset aldrig försvinna.

Just vad dom sade på Aktuellt 21:00, att dom väntar tills många har haft sjukdomen och är immuna, sedan försvinner sjukdomen av sig själv.

Om man nu blir smittad om och om igen, är det betydligt värre och kan förklara dom många dödsfallen över tid.

Tror själv inte på FHI muppen, men vore något om dom faktiskt skulle ha rätt för en gångs skull.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Från kommentarsfältet på SVT’s liverapportering:

”Jag är 71 år. Är mycket sjuk. Kommer inte fram till 1177. Har många underliggande sjukdomar. Vad ska jag göra. Jag åker till akuten med min rollator.
Britt-Marie Andersson”

Svaret från SVT:

”@Britt-Marie Andersson: Ta kontakt med vården - Helst via telefon genom exempelvis 1177. Undvik att uppsöka en akutmottagning om möjligt, då fler människor riskerar att utsättas för smittan”

Korrekt svar av SVT, men kan ni tänka er rädslan hos gamlingar som vill komma i kontakt med vården om detta och inte kommer fram, och så får de ingen annan hjälp än att bli hänvisad till det nummer de redan försökt nå utan att komma fram..

Usch, om detta stämmer så är det redan en första indikation på att samhällssystemet i Sverige håller på att braka ihop eller åtminstone knaka i fogarna.

Om man räknar på siffran vi sett tidigare, att antalet smittade föregår antalet bekräftat positiva med en faktor ca 30 så ger detta vid handen att ca 7500 är smittade i Stockholm just nu. Av dessa är då ca 400 mycket allvarligt sjuka och i hemmet, klart det blir ett enormt tryck på 1177.
Citera
2020-03-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Kom igen. Ta ett snabbt bra beslut om att göra som Danmark. Annars gar vi snart KAOS här
Men tänk om någon blir orolig då?

Prio ett är väl att ingen ska vara orolig.

Det är väl därför Folkhälsomyndigheten endast går ut med trevliga prognoser även om det finns fler möjliga prognoser.

Och visst, det lär vara så att de flesta då slutar vända sig till Folkhälsomyndigheten för information då. Men de har i alla fall då kanske förhindrat någon annan medborgare från att bli orolig!

Och visst, andra myndigheter kanske bara förbereder sig för trevliga saker då. Men!
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 22:01.
Citera
Medlem
Jag räknar .ed att redan nu går det runt tusentals smittade.
Rent logiskt måste det ju va så eftersom de flesta verkar bli sjuka efter typ 4 dagar.

Folk verkar inte inse detta. När du har 5 smittade i din stad är risken stor att det i verkligheten går runt 10 gånger så många sjuka.

Köpte på mig stort lager mat idag och kommer inte träffa en människa på flera veckor. Ligger i sängen och sparar energi för att maten ska räcka längre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kancerus
I vilken artikel?
En i Aftonbladet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ibland känner jag suget i magen eller vad man ska kalla det, orolig definitivt.

Kan tänka mig att det var såhär befolkningen kände när man fick reda på att ett världskrig bröt ut. Men det som är skrämmande är att man inte kan se eller känna på viruset. Plötsligt smäller det liksom.

Jag förstår precis. Jag är väl inte orolig för att jag eller min man eller barnen ska dö, men att mina föräldrar som är äldre och även har andra riskfaktorer, ska dö, den tanken är så fruktansvärd. Pratar med dem varje dag och min pappa sa så att får jag det här, så dör jag och jag vet att han har rätt. Det är så hemskt bara.
Citera
Medlem
oldtimedrunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Varför skulle inte folk bli immuna efter att ha blivit sjuka med detta virus? Alla andra virus blir vi ju immuna mot efter ha blivit sjuka?

Gäller det HIV-viruset också?
Citera
Medlem
Om den eventuella effekten av väder på coronaviruset:

Citat:
A significant number of infectious diseases display seasonal patterns in their incidence, including human coronaviruses. We hypothesize that SARS-CoV-2 does as well. To date, Coronavirus Disease 2019 (COVID-19), caused by SARS-CoV-2, has established significant community spread in cities and regions only along a narrow east west distribution roughly along the 30-50 N” corridor at consistently similar weather patterns (5-11OC and 47-79% humidity). There has been a lack of significant community establishment in expected locations that are based only on population proximity and extensive population interaction through travel. We have proposed a simplified model that shows a zone at increased risk for COVID-19 spread. Using weather modeling, it may be possible to predict the regions most likely to be at higher risk of significant community spread of COVID-19 in the upcoming weeks, allowing for concentration of public health efforts on surveillance and containment.
https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3550308
Kartan: https://twitter.com/MartinRavallion/status/1237822250579038213
Citera
2020-03-11, 21:52
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Handsprit är bättre än inget.... De har ju inte installerat handfat på bussen och tunnelbanan än.... Iallafall inte i Stockholm.
Och?? Måste du gå och peta dig i ansiktet var och varann minut eller vadå?
Citera
2020-03-11, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Anders Tegnell påstod i en intervju att fhm var tätt koordinerade med övriga nordiska länder och eniga i vilka åtgärder som skulle göras och när i förloppet de ska göras.

Vad skiljer oss från Danmark och Norge? Kommer det bli dags för oss också att stänga skolor om några dagar?

Med största sannolikhet gör man det om man inte får det bromsat närmaste dagarna/veckan.
För att inte skapa fullständig panik kan man inte gå från ingenting till max från en dag till en annan. Åtgärderna behöver portioneras ut, för att ge det en större acceptans hos befolkning, företag, osv.
Om jag får tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in