2020-03-11, 22:01
Medlem
Konfucius2s avatar
Corona disease X vad blir nästa grej?

Disease X (Disease X represents the knowledge that a serious international epidemic could be caused by a pathogen currently unknown to cause human disease, and so the R&D Blueprint explicitly seeks to enable cross-cutting R&D preparedness that is also relevant for an unknown “Disease X” as far as possible)
Citera
Medlem
Kina kan vara nära lösning för ett vaccin för människor som är behov intensivvård. Det är dem vi får hoppas på dem har haft längst tid och hög kunskap.

In och läs

https://www.google.com/amp/s/nypost.com/2020/03/10/coronavirus-vaccine-could-be-ready-by-april-chinese-officials-say/amp/
Citera
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stroganof
Dödligheten är ändå 3-4% , och 20% behöver hjälp med andningen?

Citat:
Ursprungligen postat av sqrt25
Nej paniken är inte det enda nya.
Det nya är att detta coronavirus angriper eller får fäste djupt nere i lungorna.
Ja, denna mutation är lite annorlunda. Men det har hänt förr. Många gånger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Nej, du ska stanna hemma och kurera dig om du är sjuk med milda symptom. Sjukvård är till för dem som är allvarligt sjuka.
Men dessa 500 som har blivit smittade och testade positivt dom har väl sökt sjukvård?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Corona är ett av många endemiska virus. Det har alltid funnits i alla människor. Var femte eller så förkylning du har haft har orsakats av corona-virus! Det här är bara en variant av det som råkar orsaka lunginflammation. Det har alltid varit så här för alla människor. Det enda nya är paniken.

Du, jag gillar verkligen inte alla domedagsdårar i den här tråden. Man upplever dem som mentalt skadade. Samtidigt, det är en väldigt dålig förenkling det du skriver. Det nya är den extrema belastning som vården utsätts för samt dödligheten.
Citera
Medlem
Läste fel
Senast redigerad av .-fuckYUO-. 2020-03-11 kl. 22:04.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .caz
Italien kommer med nya restriktioner. Fattar inget så får vänta på nyheterna på engelska

https://www.facebook.com/GiuseppeConte64/videos/774559553071760/

De stänger alla affärer och krogar/restauranger.

All shops will be closed except those for basic necessities, such as pharmacies and food. Home delivery is allowed. Industries will remain open but with security measures.
Citera
2020-03-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
.

Det finns hopp om att viruset muterar. Det kan bli värre eller mycket bättre. Det brukar ju ändå bli så att en drabbad art som människan kan utveckla motstånd. Om inte denna försvarsmekanism hade funnits, ja då hade mänskligheten varit utdöd. Se Digerdöden, till slut blev man immun. Den farsoten kom också österifrån har jag läst någonstans.

Vår närmaste jämförelse är Spanska sjukan då den har ungefär samma dödlighet på 3%. Spanska sjukan försvann för att man blev immun. Hur ska covid då försvinna om man inte blir immun? Då är det en jätte överhängande risk att covid blir en säsångsi fluensa som man måste leva med. Även vanlig influensa har muteringar där dom samexisterar, och risken är att vi måste samexistera med covid och dess muteringar.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confusion
Jag förstår precis. Jag är väl inte orolig för att jag eller min man eller barnen ska dö, men att mina föräldrar som är äldre och även har andra riskfaktorer, ska dö, den tanken är så fruktansvärd. Pratar med dem varje dag och min pappa sa så att får jag det här, så dör jag och jag vet att han har rätt. Det är så hemskt bara.

Ja precis.

Plus eventuella stora samhällsproblem vi kan se till följd av viruset.

1. Eskalerande kriminalitet (vilket vi redan haft alldeles för mycket av och som polis inte rått på, vad kommer hända om poliser blir sjuka?)
2. Sjukvårdskollaps (ökad dödlighet och bråk mellan familjer/släkt vilken patient som förtjänar att överleva. Jag skulle i princip döda för min familjs överlevnad, förhoppningsvis behöver det inte gå så långt).
3. Anarki.
4. Ekonomiska följder, hur ska man kunna försörja sin familj framöver?

Hur ska Sverige hantera viruset när vi är såpass dåligt förberedda?

Aja bäst att inte snöa in sig på det negativa, men otroligt svårt för jag ser fan inget positivt just nu, förutom att det är mindre dödligt bland barn.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Över 80000 svar i denna tråd, vad tror du själv?

Klart många är rädda på riktigt.

Jag är själv extremt rädd och förvånad att jag inte helt brutit ihop än. Har total panik i ärlighetens namn. Tror detta kommer vara det värsta som drabbat planeten i modern tid och det kan ta många, många år innan livet går tillbaka till det normala, om det någonsin kan göra det och om man överlever såklart.

Anpassar exakt allt i mitt liv efter viruset just nu och tänker på det exakt hela tiden. Coronan har inte än drabbat mig men har tagit allt från mig ändå. All glädje och allt hopp.

Ja den ekonomiska nedgången som detta för med sig är extremt skadlig. Däremot kommer inte viruset att påverka dig även om du skulle få det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av engelen
Jag har exakt samma som du.

Har varit förkyld under en lång tid utan feber och har sedan tidigare nedsatt lungkapacitet samt astma. Känner nu att det är något tyngre än vanligt att andas. Inte så att det påverkar stort men det är absolut påtagligt.
Samma sak här, förutom att jag hade 39 graders feber 2-3 dar och hostar mycket. Är inne på 3e veckan nu. Har fått Betapred utskrivet. Lät ju inte bra att kortisonpreparat kan driva på Corona. Då vill man ju absolut inte få det nu, när man äter kortison.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
För dig hemliga.

Jag förstår.

Du är en fena på att googla fram saker som stöder dina gissningar. Inget nytt alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in