2020-03-12, 02:06
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
En förkylning med lite feber.....inte dags att läsa böner än. Och folk bör lugna ner sig lite, Verkar tro att man dör om man blir smittad. Det är en smärre förkylning bara, håll er bårta från farmor och morfar och brorsans nya bebis så tror jag världen överlever.
Mamma mia. Jag önskar jag vore lika naiv som du. Jag ÖNSKAR NÄSTAN att jag vore lika naiv.

Om du inte visste det så är
Mild cases = "bara" lunginflammation
Severe cases = lunginflammation och behov av respirator
Critical cases = lunginflammation med mera och kroppen behöver hjälp att syresätta blodet - då behöver man en ecmo maskin som andas åt en.

Idag har jag anordnat mitt testamente och meddelat min absolut närmaste alla viktiga lösenord ifsll jag blir dålig och lagt in räkningar på autogiro.

Bara ifall att.

Ni som kan fly iväg till en stuga på landet eller liknande, jag avundas er. Jag kan av olika anledningar inte det.
Citera
Medlem
StarkMarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Löfven är inte i spetsen dock. Vi har inte ministerstyre i det här landet. Han skulle bli KU-anmäld och få lämna sina uppdrag om han blandade sig i myndigheternas uppgifter.

Som främste företrädare för Sverige har han givetvis mandat att utlysa undantagsstillstånd etc eller på andra sätt vidta olika beslut.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Holy fuck, 30 dagar dem helt kommer blockera Europa?!
Förutom Storbritannien, som dock inte tillhör EU längre
Citera
2020-03-12, 02:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
USA Bannlyser europeer Att Besöka Usa I 30 Dagar
Inte england hehe. trump är verkligen inte smart.
Citera
2020-03-12, 02:08
Medlem
någon som har hört vart fallen i västmanland kom i från?
Citera
2020-03-12, 02:09
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tydligen så har Tumps USA mindre smittade. Men de testar knappt?

Haha. Det är inte i Sverige viruset tog sig in på ett äldre boende och började ha ihjäl folk innan man ens började testa
Citera
2020-03-12, 02:09
Medlem
Dramalamadingdongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Tydligen så har Tumps USA mindre smittade. Men de testar knappt?

Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
USA Bannlyser europeer Att Besöka Usa I 30 Dagar

Han har inte skrivit det där talet själv. Han läser på en skärm och lyckas ganska bra för en gångs skull, förutom det vanliga tjatet om hur jävla bra hans styre är. Får se dock om några grodor hoppar ur munnen på honom på slutet...
Citera
2020-03-12, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Ja, jeg har lest i flere artikler at så mange som ca 70% kan bli smittet.

Jeg leste på et forum "Norge: Mangler utstyr og har kun 400-500 respiratorplasser", men jeg vet ikke om dette er korrekt informasjon.
https://finansavisen.no/forum/thread/81127/view

Okej. Folkhälsomyndigheten i Sverige gav inga siffror alls, tror jag. Alltid några som missuppfattar. Men visst är 70 % insjuknade tänkbart, likaså 7 % eller 90 %. Inte ens de största experterna kan mer än gissa. Men panik av italienska dimensioner verkar vi kunna undvika.
Citera
2020-03-12, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Är det så osannolikt då? Om man kan vara smittbärare utan större svårigheter så tycker jag 40k+ verkar vara rätt rimligt. Nu vet jag inte hur många enskilda virus-'celler' som krävs för att orsaka en infektion, inte heller vet jag hur lätt det sprider sig, om det håller sig luftburet på egen hand, hur känsligt det är för UV-strålning o.s.v så jag kan inte säga varken eller hur smittsamt viruset är men jag menar, hur många bär inte på 'ye-olde'-influensan utan att påverkas nämnvärt?

För att verkligen veta hur många människor som faktiskt är smittade så måste man ju testa i princip alla i hela landet & det är ju en organisatorisk mardröm. Jag tror att det finns ett enormt mörkertal, inte implementerat medvetet från regimens sida, på antalet smittade men att den absoluta majoriteten av dom som är smittade inte visar några symptom som kräver läkarvård utan istället agerar som om det var en vanlig förkylning eller liknande helt ovetandes om att dom faktiskt bär på viruset.

Alternativet är att, under förutsättning att föregående siffror stämmer, Italienare av någon anledning är synnerligen känsliga för just detta virus, som om det vore skräddarsytt just för dom. Andra länder borde visa på liknande siffror tycker jag, eller är det bara jag?
Så är det säkert, men poängen är, att jag tror siffran 500 smittade i Sverige är kraftigt underdriven, eftersom man testar inte i närheten av alla som borde testas. Vi märker väl om en vecka om där plötsligt är 50 dödsfall i Sverige om det stämmer.

Att sydkorea verkar få bukt med smittan är troligtvis till stor del pga alla de tester dom utfört, man måste identifiera de smittade för att förhindra spridning. Att säga åt folk att stanna hemma från jobbet utan ersättning för dom har lite hosta funkar inte (vilket är det sverige gör nu). Sjuka sig två veckor för att man har en känsla av att man kanske har corona kommer få arbetsgivare godkänna...
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramalamadingdong
Han har inte skrivit det där talet själv. Han läser på en skärm och lyckas ganska bra för en gångs skull, förutom det vanliga tjatet om hur jävla bra hans styre är. Får se dock om några grodor hoppar ur munnen på honom på slutet...
Glöm inte att hans farbror var en fantastisk doktor.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
I dag kraschar börsen på riktigt…

Hur många % - krävs det innan handeln stoppas ?

Sedan undrar jag nog om inte detta är "spiken för kistan" för Norwegian.
Citera
2020-03-12, 02:12
Medlem
mUdajs avatar
Trumps tal! Underbart. Tänk om vi fick höra detsamma i Sverige..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in