2020-03-11, 21:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Sverige prioriterar skydden till vårdpersonal men ber samtidigt äldre att fortsätta åka tunnelbana.

Prioriterar?

Köp in skydd till svenska folket. Två personer jobbar i två dagar och upphandlar dessa skydd. Knyter kontakter. Säkrar leveranser.

Vi är strax över 10.12 miljoner. Bagatell i sammanhanget.

Samtidigt kanske en av de viktigaste parametrarna att isolera smitta.

Håller helt med dig. Jag anser att man ska bygga en fabrik för pengarna man har sparat i ladorna och sätta igång med tillverkning av masker, utrustning men framförallt tester - så vi inte smittar varandra. Och sen när man ser kluster av smitta ska man isolera denna, för att inte smitta andra.
Citera
Medlem
Försök att förstå att detta virus kan knappast ha uppstått precis före det upptäcktes speciellt med tanke på att symptomen i många fall går att förväxla med förkylning eller influensa. Det är fullt rimligt att den har varit i cirkulation en tid innan och även nått oss här, kanske redan i höstas och antagits för att vara just förkylning eller influensa. Nu testar man bara dom som varit i riskzon, skulle man börja testa bredare skulle man säkert hitta många fler som inte går att spåra till utlandet eller någon annan klar källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag har skällt ut 3 personer på jobbet men även min delägare av vårt medelstora bolag idag. Jag är alltså VD.

Skickade hem en idiotjävel med hosta som nös rakt ut. Utskällningen skedde per telefon när han var påväg hem.

Min delägare för bolaget tyckte jag överdrev. Jag länkade studier och krävde att han skulle läsa dem under dagen. Vilket han också gjorde. Han bad om ursäkt för sin ignoranta inställning och imorgon ska vi i ledningen lägga en temporär krisplan kring hur vi ska göra.

Detta gav ringar på vattnet. Den som skickades hem läste på och bad om ursäkt. Han ringde även sina anhöra och sina vänner för att förklara allvaret.

Såg fler på kontoret sitta med studier och därefter många privatsamtal till nära och kära om situationens allvar.

Tur att man är VD och folk lyssnar på en. Det hänger väl iofs ihop allting.

Alla bör agera såhär. Då kan vi minska spridningen åtminstone lite.

TILL ALLA SOM LÄSER INLÄGGET
Om jag drabbas av Corona och klarar förloppet kommer jag bistå myndigheter, sjukvård och kvarteret där jag bor. Jag gör det isåfall frivillig och vill inte ha betalt.

Resonera likadant ni andra! Det kommer bli totalt kaos, vi måste göra allt vi kan för att hjälpa varandra när staten faller kort och lämnar oss åt Corona.

Bra gjort .... På ditt företag skulle jag gärna jobba!!!!! Fortsätt så
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrolleriKonto
I Norge fick det initialt stor spridning på ett sjukhus tack vare den här tjommen:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmittade-norska-lakaren-jag-kanner-mig-lurad/

Något liknande skedde i Italien med deras första fall: En 38-årig maratonlöpare sökte vård, men blev inte tagen på allvar. Så han satt i ett väntrum och hostade i åtta timmar, och smittade ner personal och många andra patienter.

Det var INTE deras första fall däremot det tidigaste man lyckades spåra. Mannen har inte varit utomlands och man har inte kunnat hitta vem som smittat honom. Kan lova dig att smittan pågått i Italien sen januari
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Läs på innan du kritiserar....
Vad är det exakt jag ska läsa på? Vissa av er ska bara avlägsnas från forumet av moderatorn...
Citera
Avslutad
Danmark kör en långhelg.

Citat:
Danmark stänger alla offentliga skolor, förskolor och utbildningsinstitutioner från måndag för att minska virusspridningen, meddelar statsminister Mette Frederiksen. Offentligt anställda som inte har vitala funktioner ska stanna hemma från fredag.
https://www.vk.se/2020-03-11/danmark-stanger-alla-skolor
Citera
Medlem
Är det klarlagt om Danmark och Norge alltjämt testar alla som de misstänker på samma sätt som Sverige gjorde tills fram till för ett par dagar sedan?

Om Norge och Danmark har säg 500 var som är smittade så borde väl Sveriges korrekta siffra vara 1 500?

Stor Iransk population och dessutom åker svensken oftare till Alperna än dansken och norsken. Dubbelt så stor befolkning.

Skall Sverige sluta testa alla som är smittade men som inte behöver sjukhusvård?

Kan bli alldeles för låga tal i Sverige.
Citera
2020-03-11, 21:32
Medlem
TrolleriKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nä.
Hela resonemanget är fel från början. Vi har ingen aning om hur många smittade och döda vi redan har i Corona, för vi har precis börjat testa folk.
Det var först i måndags vi ens började testa allvarligt sjuka för att ens kolla om de hade Corona.
Det är nog redan många som redan har dött i Corona i Sverige.

Vi började testa nu, så nu syns de som har smittats och dött. Det är enda skillnaden.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
Medlem
shevitas avatar
622 fall I Norge just nu

Helvete, antingen är de lika korkade som oss eller så testat de och rapporterar sina fall så som de skall, och inte struntar i det som vi gör
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
[b]Vad säger ni? Är jag inne på rätt spår?

Så kan det mycket väl vara.

Jag tänker att en annan faktor också kan spela in: i Italien och även Iran så träffas äldre (70-75-åringar) mer än de gör i Sverige. I sydligare länder så spelas det boule, gubbarna sitter i parken och röker, eller på cafeet. De smittar således varandra mer.

I Sverige så sitter många äldre hemma och trycker ensamma eller med maken/makan. Vad tror ni?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Bårhusen lär ha märkt om det varit ovanligt många döda.

Ja naturligtvis har de märkt det.
Men till vem skulle de ha rapporterat det då?
Vi pratar inte om döden i detta landet. Det kanske du har märkt nu de senaste veckorna när alla så ivrigt skrikigt att "Corona är inte farligt"!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det här att norra italien har drabbats hårt

kan det ha göra med befolkningens ursprung att göra?

kan det tänkas att vi i norden drabbas hårdare?

"Langobarder (eller longobarder) var en germansk stam som, enligt egna sägner och hävder, kom från södra Skandinavien. Nyare rön pekar på att den ursprungliga hemvisten kanske kan ha varit nordvästra Tyskland/ Södra Danmark [1] De utvandrade till vad som nu kallas Italien år 568, erövrade land, och gav namn till det som blev Lombardiet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Langobarder

"Medelåldern för de avlidna är hela 81 år – en skillnad på hela 20 år mot medelåldern för de smittade. Det finns en stor skillnad mellan könen: 73 procent av de döda i studien är män.
De flesta av de avlidna, 42,4 procent, är i åldersgruppen 80-89 år. Näst flest, 34,2 procent, är mellan 70 och 79 år. 14,1 procent är över 90 år.
Över 90 procent av de döda var alltså över 70 år. Samtliga resterande fanns i grupperna 50-70 år med en majoritet över 65 år.
Medelåldern för de döda kvinnorna var 83,4 år, för männen 79,9 år.
Enligt nu tillgänglig statistik från det hårt drabbade Lombardiet får över 50 procent av de smittade inga symtom alls, eller mycket lindriga, 40 procent blir lindrigt sjuka och bara 10 procent blir mycket sjuka.
Studien är gjord på 105 avlidna av viruset i regionerna Lombardiet, Veneto, Emilia Romagna och Marche. Studien har publicerats i flera större italienska medier som La Repubblica, Corriere della Sera och RAI."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuka-aldre-man-det-ar-de-som-dor-av-coronaviruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in