2020-03-11, 21:14
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Som det kommit alla till kännedom har myndigheten haft anledning att ompröva sina bedömningar. De bedömningar som gjorts har varit helt korrekta utifrån den data som funnits FHM tillhanda. Med ny data följer nya bedömningar. I nuläget finns ingen spridning i samhället, undantaget i den där huvudstaden. Där räknar vi med enstaka fall utan att en epidemiologisk koppling kan konstateras. I landet i övrigt pågår ingen smittspridning i samhället. Alla fall kan kopplas till tidigare kända fall. Med bakgrund i detta rekommenderar FHM inte att tester genomförs enbart vid symptom då dessa kan förväxlas med vanlig influensa eller förkylning. Det finns ingen anledning till oro, även om vi med största sannolikhet kommer se ytligare fall innan kulmen nås.
Ja ytterligare dödsfall lär vi se en hel del av innan kulmen nås.
Idiot.
Citera
Medlem
Vadå sammankomster? de e ju bara antydande. Vafan e de før fel på dessa jävla sossar? En jävla dålig catwalk. sverige behøver konkreta återgärder. Inte sympati eller antydanden.
Min vän driver restauranger och barer, hon førstår inte . Vadå sammankomster? måste hon stänga barerna nu? Eller måste hon ticka av hur många som kommer in?! 499 personer men inte 500. Vafan e det här? Sorry før mitt inlägg men man blir ju ilsken att dom inte e konkreta. Sossarna e ett skämt
Citera
Medlem
Vad gör egentligen svenska FHM?
Det verkar ju bara kopiera Danmark och Norge (dock några dagar senare)?
Har folket på FHM någon som helst egen tankeverksamhet och handlingskraft?
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det var helvete vad många gnällkukar som hänger i denna tråd och som förväntar sig att staten ska komma med ett trollspö och eliminera viruset från jordens yta. Det är lika mycket individens ansvar att motverka smitta och med facit i hand så verkar det som att de flesta har gett blanka fan i detta. Folk har rest till och från länder där det funnits sjuka och med god vetskap om att detta kan få digra konsekvenser - "Det händer inte mig!! Vill inte ställa in min reeeeesaaa" Denna lättsinnighet och absoluta frånvaro av självinsikt gör mig helt galen.

Individen har också ett ansvar. Detta faller dock i glömska och det blir då väldigt mycket mer intressant att beskylla regeringen snarare än individen. Fundera istället på vad du kan göra för att minska spridning. Din nästkommande resa kanske inte är så jävla smart trots allt.

Något jag har velat skriva ett tag så skönt att det kom ut. Förnekelse är ju en sjukdom då man är rädd för sanningen likaså åt andra hållet med foliehattar. Balans öppensinnad hade underlättat så otroligt mycket, och vi ska anses vara smartast i kedjan. Har alltid tyckt vi är jäkligt korkade inte i utveckling scenario men mera att vi aldrig lär oss. Men det ingår att vara människa och kommer nog aldrig ändra sig så länge vi lever om inte mirakel medicin kommer ut för höja folks IQ
Citera
Medlem
Det har framgått tidigare i tråden att Danmark nu stänger ner stora delar av samhället, det innebär t.ex. att alla skolor, förskolor, universitet, gymnasium m.m. från och med måndag skall vara stängda men vuxna elever uppmanas att snarast stanna hemma.

Danmark kommer även att införa en begränsning vid sammankomster och arrangemang liknande Sveriges för max 100 personer.

Jag uppfattar den danska regeringen som extremt mycket tydligare i hur det är ställt i landet än vad den svenska är.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/live-tv-foelg-seneste-nyt-i-corona-udviklingen-statsministeriet-holder-pressemoede
Senast redigerad av Disputator 2020-03-11 kl. 21:17.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Jag tror mer det handlar om människans benägenhet att vilja skylla på någon eller något. Ilskan och rädslan måste kanaliseras och få komma ut. Folk måste ta ett kollektivt ansvar och använda hjärnan. Att det ska krävas olika typer av förbud för att befolkningen ska agera är inget annat än skrämmande. Jag är helt ärligt förbluffad över denna totala oförmåga att kunna fatta egna och rationella beslut.

Ursäkta? Folk ska bara plocka sina barn från skolan och skita i att gå till jobbet och isolera sig? Vem ska betala räkningarna? Se till att det finns mat på bordet? Det måste finnas en reell möjlighet för folk att klara sig OCH det bygger också på att media inte kablar ut fucking CORONA BOB dag ut och dag in som inte gör någonting annat än står och ljuger. Vissa saker bygger på kollektivet tex bekämpandet av en pandemi och det bygger också på att ha bra ledare.
Citera
2020-03-11, 21:15
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja de sa faktiskt först idag att de gått utanför EUs gemensamma upphandling av skyddsmateriel och försökt köpa in själva.

Tror dock Socialstyrelsen sa för flera dagar sedan att de börjat köpa in material till sig själva som de ska skicka till regioner som behöver
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Nu kommer antalet nya fall att minska drastiskt.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Det förklara att det var så få nya fall i Stockholm idag. Du behöver således numera vara så pass sjuk att du är inlagd på sjukhus för att få göra ett test.

Man kan undra vad som ligger bakom ett sådant beslut...

De flesta klarar av att vara sjuka i hemmet såvida du inte är i riskgrupperna. Om det nu börjar bli ont om vårdplatser och resurser är det dumt att låta folk som inte behöver ligga inne gör det.
Citera
Medlem
En LKAB arbetare i Malmberget är smittad av corona utomlands och har tydligen vistas på stan så hoppas inte fler smittats.
Marknaden som skulle vara i helgen i Gällivare är inställd med kort varsel, kan det bero på att smittan har kommit till samhället?
Senast redigerad av norden22 2020-03-11 kl. 21:19.
Citera
2020-03-11, 21:16
Medlem
Vasterass avatar
Intressant med biologisk smitta är att vara social och "mänsklig" faktiskt tenderar att göra smittan värre.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Belägg för att barn smittar vuxna, tack!

Men Polen kom in i leken senare än Sverige. Tyvärr så tror jag att de polska siffrorna kommer att öka kraftigt. Det här viruset går inte och stoppa, bara fördröja. Detta gäller även Kina. Man kommer att åka på hemvändande smittade kineser. Framförallt så kommer man att drabbas av den kommande smittvågen som kommer att dra igång ifrån det södra halvklotet till sommaren, då det blir lite svalare dör. Detta givet Kinas stora engagemang i Afrika.

Dock verkar Ryssland klarat sig ovanligt bra på det norra halvklotet.

Jag hänvisade till media, läs exempelvis denna.

https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-03-11/czasteczki-koronawirusa-utrzymuja-sie-nawet-30-minut-nawet-zwykla-rozmowa-jest-niebezpieczna/?ref=aside_najnowsze
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Håller helt med här. När regeringen faller kort så får vi ta vårat invånaransvar och kompensera uppåt.
Informera folk, skälla på folk som beter sig illa, oansvarigt, hostar i butik och på buss osv. Dessa ska hem och gå i självkarantän.

Om inte vi alla gör vårat bästa så kommer Sverige gå under snabbare här än något annat land.

För våra folkvalda är tyvärr fullkomliga idioter.

Jag har skällt ut 3 personer på jobbet men även min delägare av vårt medelstora bolag idag. Jag är alltså VD.

Skickade hem en idiotjävel med hosta som nös rakt ut. Utskällningen skedde per telefon när han var påväg hem.

Min delägare för bolaget tyckte jag överdrev. Jag länkade studier och krävde att han skulle läsa dem under dagen. Vilket han också gjorde. Han bad om ursäkt för sin ignoranta inställning och imorgon ska vi i ledningen lägga en temporär krisplan kring hur vi ska göra.

Detta gav ringar på vattnet. Den som skickades hem läste på och bad om ursäkt. Han ringde även sina anhöra och sina vänner för att förklara allvaret.

Såg fler på kontoret sitta med studier och därefter många privatsamtal till nära och kära om situationens allvar.

Tur att man är VD och folk lyssnar på en. Det hänger väl iofs ihop allting.

Alla bör agera såhär. Då kan vi minska spridningen åtminstone lite.

TILL ALLA SOM LÄSER INLÄGGET
Om jag drabbas av Corona och klarar förloppet kommer jag bistå myndigheter, sjukvård och kvarteret där jag bor. Jag gör det isåfall frivillig och vill inte ha betalt.

Resonera likadant ni andra! Det kommer bli totalt kaos, vi måste göra allt vi kan för att hjälpa varandra när staten faller kort och lämnar oss åt Corona.
Senast redigerad av Orkanuz 2020-03-11 kl. 21:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in