2020-03-11, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Är det bekräftat att man blir imun mot viruset om man tillfrisknar?

Nej. Faktum är att du kan bli svagare av det och ta mer skada andra gången du får det.
Citera
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Jag har skällt ut 3 personer på jobbet men även min delägare av vårt medelstora bolag idag. Jag är alltså VD.

Skickade hem en idiotjävel med hosta som nös rakt ut. Utskällningen skedde per telefon när han var påväg hem.

Min delägare för bolaget tyckte jag överdrev. Jag länkade studier och krävde att han skulle läsa dem under dagen. Vilket han också gjorde. Han bad om ursäkt för sin ignoranta inställning och imorgon ska vi i ledningen lägga en temporär krisplan kring hur vi ska göra.

Detta gav ringar på vattnet. Den som skickades hem läste på och bad om ursäkt. Han ringde även sina anhöra och sina vänner för att förklara allvaret.

Såg fler på kontoret sitta med studier och därefter många privatsamtal till nära och kära om situationens allvar.

Tur att man är VD och folk lyssnar på en. Det hänger väl iofs ihop allting.

Alla bör agera såhär. Då kan vi minska spridningen åtminstone lite.

Vilka studier fick dem att faktiskt reagera? Jag har pratat med kollegor, men antingen blir de rädda och då vill jag få dem att INTE vara rädda, det hjälper som inte, bara att ta det hela på allvar. Jag är bara anställd, men också skyddsombud, och har en chef som inte tar det på allvar öht och skulel vilja få alla att göra det. Och helst då inte nån jättelång studie som de flesta inte orkar läsa ändå, det var därför jag tänkte om du hade någon/några tydliga. Själv har jag läst det mesta, en del önskar jag att jag låtit bli nästen, hehe...
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfitkappa
Få salonger som har 500 platser.
Problemet med teatrar och biografer är ju inte bara antalet besökare. Det handlar om att man inomhus sitter tätt ihop under ett par timmar. Det är dessutom väldigt mycket köande. Man skulle väl kunna lösa det genom att köra på 30% kapacitet och ha hela kösystemet utomhus men det skulle antagligen inte fungera i praktiken och ingen skulle gå med på det heller, tror jag. Därför låter man det fortgå för tillfället. Det anses nog vara "för mycket" om man vidtar mer än en åtgärd i taget i Sverige. Dessvärre.
Citat:
Ursprungligen postat av Havremopeden
Verkligen inte. Kommer aldrig sluta.

Om folk ska vara ignoranta och de kan skada andra... då kommer jag inte sluta.. simpelt
Du missar poängen helt. Ha en trevlig kväll.
Citera
Medlem
Självklart ska alla förskolor/skolor stänga i minst två veckor nu. Det är den verksamhet i landet som bidrar garanterat mest till spridning av skit som löss, virus och bakterier.
När den åldrande lärarkåren ligger hemma i corona så finns det ändå inget val.

Men Sverige vill inte hindra smitta..man vill bara fördröja den. Glöm inte att det inte bara är äldre som dör och kom inte och säg att äldre hade dött ändå.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Kan man desinficera eller åtminstone vettigt rengöra ur smittosynpunkt t.ex. dörrhandtag och sånt med diskmedel? Väldigt fettlösande, tänker jag. Just dörrhandtagen vill vi kunna städa av vettigt här hemma och hos äldre släktingar men har inga riktiga desinfektionsmedel så funderar på vad som kan vara effektivt som man redan har hemma...

Ja! Desinfektionsmedel dräper bakterier, inte virus. Det är mer effektivt att använda diskmedel än sprit. Sprit fungerar också, men använd 70%, inte 95%. 70% är mer effektivt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det stämmer inte om man ska tro uppgifter från Kina och Japan.

Ska 80% som har blivit smittade bli förkylningssymtom igen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Nä.
Hela resonemanget är fel från början. Vi har ingen aning om hur många smittade och döda vi redan har i Corona, för vi har precis börjat testa folk.
Det var först i måndags vi ens började testa allvarligt sjuka för att ens kolla om de hade Corona.
Det är nog redan många som redan har dött i Corona i Sverige.

Vi började testa nu, så nu syns de som har smittats och dött. Det är enda skillnaden.

Bårhusen lär ha märkt om det varit ovanligt många döda.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Sluta sprid dynga. ÅTERIGEN, två fall i hela världen sedan utbrott där de misstänks bli smittade igen men det är inte bevisat då det inte är helt fastställt att de blivit helt virusfria...

Var hittar du källorna som tillförlitligt spaltar kategorin friskförklarade (kliniskt frisk/symtomfri/efterdyningar/virusfri)?

Bra för folk att få se dom.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-11 kl. 21:32.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Danmark tänker sätta stopp för smittspridningen och stänger samtliga skolor och universitet f.o.m. måndag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPQ44L/danmark-stanger-skolorna
Citera
2020-03-11, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Fy fan vilket dumt uttalande "Sanningen är överskattad", sanningen kan inte bli överskattad ty den är sanningen.

Absolut. Och ironi är underskattad.
Citera
Medlem
Har varit iväg några timmar och inte kunnat läsa igenom allt som skrivits sen dess men har det börjat komma några insiderapporter från akutmottagningar och sjukhus överlag? Tänker på om det så sakta börjar utvecklas allvarligare symptom och pressa sjukvården?

Tar ett glas vin för att lindra min (hälso)ångest.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Hur vet folk att de har fått Corana, de kan ju bara vara en vanlig influensa, de åker in till sjukhuset och får Corona där istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in