2020-03-11, 21:16
Medlem
det här att norra italien har drabbats hårt

kan det ha göra med befolkningens ursprung att göra?

kan det tänkas att vi i norden drabbas hårdare?

"Langobarder (eller longobarder) var en germansk stam som, enligt egna sägner och hävder, kom från södra Skandinavien. Nyare rön pekar på att den ursprungliga hemvisten kanske kan ha varit nordvästra Tyskland/ Södra Danmark [1] De utvandrade till vad som nu kallas Italien år 568, erövrade land, och gav namn till det som blev Lombardiet."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Langobarder
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Du säger flyget är säkert. Det är ju flyget som fört smittan runt världen. Detta meninslösa flackande.
I flygplanet sitter du länge - och kan inte avbryta. Du vistas dessutom i vänthallar, boardingköer, och även anslutningsbussar tunnelbanor taxibilar.
Vad är det som gör flygresor så säkra, som du säger?

Alla situationer där du är nära eller exponeras för folk innebär en risk för smitta. Det gör du när du flyger, så det är en risk, men du gör det minst lika mycket på ICA Kvantum eller köpcentrat, för att inte tala om innebandymatchen eller på gymet.

Flyget är inte bara ett meningslöst flackande. Ibland är det det, men det är också och mycket mer en bidragande faktor till den utveckling vi har haft som inkluderar vaccin, mediciner och mycket annat. Digerdöd och pest och spanska sjukan spreds rätt bra de också, trots att de inte fick flyga.
Citera
Medlem
Dramaten släpper in 499 personer.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Nu kommer antalet nya fall att minska drastiskt.

https://www.1177.se/Stockholm/sa-fungerar-varden/varden-i-stockholms-lan/om-corona/laget-i-stockholm-just-nu/

Det förklara att det var så få nya fall i Stockholm idag. Du behöver således numera vara så pass sjuk att du är inlagd på sjukhus för att få göra ett test.

Man kan undra vad som ligger bakom ett sådant beslut...

Ja och att det kommer precis 1 dag efter att man sagt att man har misstänkt samhällssmitta. Obehagligt hur de underhåller information för sina medborgare, av rädsla för panik. Det är luddig information som skapar panik. Säg istället som det är, vi vet inte. Vi har ingen koll.

Iof sa ju Anders Tegnell idag;

- Vi gissar bara, Norge gissar, Danmark gissar ..
Citera
Medlem
Jirens avatar
Är det bekräftat att man blir imun mot viruset om man tillfrisknar?
Citera
Avslutad
Måste invända mot att coronaviruset är lik hiv viruset. Enligt vad jag läst är de helt olika då hiv angriper immunförsvaret vilket gör att du får div olika sjukdomar när immunförsvaret bryts ner. Detta gör inte virus av coronatyp.
Citera
2020-03-11, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Danmark har fler fall än oss trots att de tagit till åtgärder före oss.

Hur kommer detta sig?

De testar fler. Sverige har stora mörkertal av smittade som inte syns i statistiken. Här har du varit tvungen att uppfylla väldigt specifika krav för att bli testad: att själv eller nära anhörig varit i ett drabbat område, samt att du uppvisar symptom på att vara sjuk.

Nu har dessutom smittspårningsarbetet helt havererat och endast de som uppsöker läkarvård testas i fortsättningen. Därför kommer det för den som stirrar sig blind på statistiken se ut som att smittspridningen avtar, medan den i själva verket ökar exponentiellt för var dag som går.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Vad gör egentligen svenska FHM?
Det verkar ju bara kopiera Danmark och Norge (dock några dagar senare)?
Har folket på FHM någon som helst egen tankeverksamhet och handlingskraft?

De lär ju inte kopiera Danmark nu iaf....
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Varför verkar Danmarks Folkhälsomyndighet vara betydligt mer intelligent än den i Sverige?
Vad kan detta bero på? har de andra krav på vilka som får inta sådana positioner eller vad?
Har för mig de anställer efter kompetens och inte kvotering?
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenvarld
Bara i dessa galenpannors hjärnor.

Utifrån frågan "var kaoset är": Jag har lugnat ner mig lite sedan igår, vaknade yrvaket i morse och trodde först allt gått över. Min uppfattning igår var att världen skulle gå under och viruset säkert kunde muterar till digerdödnivåer.

Sedan gav jag mig ut på nätet: Och började förmiddagen med att läsa om Norge där chefen för Ullenvåls sjukhus IV-avdelning säger att folk inte förstår allvaret. Han anser det inom kort inte kommer finnas lediga intensivvårdsplatser. Att norrmännen inte förstår allvaret sägs det också i artikeln:
https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-koronasmitte-pa-kjopesenter-og-busser-1.14937615

Jag förstår inte alls varför Norge har flera coronasmittade än Sverige, då dom har ca hälften av Sveriges folkmängd. Jag bor i Norge till och från och kan konstatera att Norge verkar ha betydligt flera olika nationaliteter på köpcentrum. Köpcentrum är förresten en av dom mera vanligare ställena där folk blir smittade, förutom i hemmet då av bekanta.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-11 kl. 21:36.
Citera
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ungefär 50% av totala antalet fall i Sverige har rapporterats under de två senaste dagarna. Snacka om exponentiell utveckling. När peakar vi Tegnell ?

Tegnell har varit smart. Bara för att han skulle få rätt så har han sett till så vi slutar testa alla förutom de absolut sjukaste.

Då kommer siffrorna gå ner och vi kommer se ut som vi har peakat.

Smart va?
Citera
Medlem
Eren-Jaegers avatar
Kan detta va en modern "pest" rent ekonomiskt? Ett gäng länder lär ju falla in i avgrunden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in