Citat:
Ursprungligen postat av
Hepsibal
Helt omöjligt att komma fram till 1177 just nu.
Tänkte ringa och kolla om jag borde testas eller ej. Jag tror inte det men tänkte att det är bättre att förekomma än förekommas. Träffade en kompis för drygt 4 veckor sen som varit i Amsterdam oh festat, tänkte inte så mycket på det då-. Hostat i tre veckor, vilket inte är ovanligt för den här årstiden. Är som att när alla ungar blivit friska går föräldrarna till jobbet och då insjuknar jag. Dock inte torrhosta utan slemhosta, därav misstänker jag vanligt influensa, ingen feber och annars ganska gott allmäntillstånd.
Håller mig dock så isolerad det går. Inte träffat människor sen knappt en vecka tillbaka förutom när jag gick och handlade i min lokala affär idag. Använde vantar hela tiden,från att jag öppnade dörren tills jag kom hem. Såg dessutom att mannen i kassan föredömligt nog också hade handskar på sig.
Sen hostar jag allltid, utan undantag, i armvecket eller i papper. Förstår mig fortfarande inte på folk som hostar sig i händerna. Det är ren allmänbildning som jag har vetat sen jag var typ 5 år gammal. Det är ingen rocket science men tydligen verkar folk inte fatta. Hosta i armevecket, bort från andra. Använd handskar ute om det går. Tvätta händerna före och efter toalettbesök och undvik att ta i handtag på in och utvägen.
Nåja, får väl se om jag kommer fram till 1177 nån gång idag. Känns inte akut så jag är inte orolig för egen del men vill inte smitta någon annan.
Du kan såklart vara smittad, men skriver ändå i hopp om att bringa lite lugn. Det är främst provinsen som gränsar mot Belgien som är drabbad i Nederländerna, Amsterdamregionen har ca 20 bekräftade fall enligt en uppdatering idag. De har testat betydligt fler än vad vi har och började testa folk som sökte vård med influensasymptom redan innan det bröt ut i landet, vilket det gjorde ungefär samtidigt som i Sverige. Med andra ord är risken att ha dragit på sig Corona i Amsterdam för en månad sedan rätt låg.
Har själv haft en envis hosta i 7 veckor nu, som också började efter att ha kommit hem från Amsterdam. Det är troligast en riktigt seg förkylning som går då vänner och bekanta där också hostar, men ingen är febrig etc.
Däremot är det vettigt att inte smitta andra med något virus nu, för att inte överbelasta vården ytterligare.