2020-03-11, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnder
Nä får hon Penicilin, så är det inte Corona. Penicilin får man mot bakterier, som ses på ett förhöjt Crp. Som var det dom tog i fingret. Corona, är virus. Mot det hjälper inga penicilin, eller antibiotika. Man får inget förhöjt Crp av virus heller.
Inte sant. Man kan få förhöjt crp av virus också.
Citera
2020-03-11, 20:03
Moderator
Siegfrids avatar
Infogade inlägg.
/Mod.
Citera
2020-03-11, 20:14
Medlem
ljugerbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hepsibal
Helt omöjligt att komma fram till 1177 just nu.
Tänkte ringa och kolla om jag borde testas eller ej. Jag tror inte det men tänkte att det är bättre att förekomma än förekommas. Träffade en kompis för drygt 4 veckor sen som varit i Amsterdam oh festat, tänkte inte så mycket på det då-. Hostat i tre veckor, vilket inte är ovanligt för den här årstiden. Är som att när alla ungar blivit friska går föräldrarna till jobbet och då insjuknar jag. Dock inte torrhosta utan slemhosta, därav misstänker jag vanligt influensa, ingen feber och annars ganska gott allmäntillstånd.

Håller mig dock så isolerad det går. Inte träffat människor sen knappt en vecka tillbaka förutom när jag gick och handlade i min lokala affär idag. Använde vantar hela tiden,från att jag öppnade dörren tills jag kom hem. Såg dessutom att mannen i kassan föredömligt nog också hade handskar på sig.

Sen hostar jag allltid, utan undantag, i armvecket eller i papper. Förstår mig fortfarande inte på folk som hostar sig i händerna. Det är ren allmänbildning som jag har vetat sen jag var typ 5 år gammal. Det är ingen rocket science men tydligen verkar folk inte fatta. Hosta i armevecket, bort från andra. Använd handskar ute om det går. Tvätta händerna före och efter toalettbesök och undvik att ta i handtag på in och utvägen.

Nåja, får väl se om jag kommer fram till 1177 nån gång idag. Känns inte akut så jag är inte orolig för egen del men vill inte smitta någon annan.

Du kan såklart vara smittad, men skriver ändå i hopp om att bringa lite lugn. Det är främst provinsen som gränsar mot Belgien som är drabbad i Nederländerna, Amsterdamregionen har ca 20 bekräftade fall enligt en uppdatering idag. De har testat betydligt fler än vad vi har och började testa folk som sökte vård med influensasymptom redan innan det bröt ut i landet, vilket det gjorde ungefär samtidigt som i Sverige. Med andra ord är risken att ha dragit på sig Corona i Amsterdam för en månad sedan rätt låg.

Har själv haft en envis hosta i 7 veckor nu, som också började efter att ha kommit hem från Amsterdam. Det är troligast en riktigt seg förkylning som går då vänner och bekanta där också hostar, men ingen är febrig etc.

Däremot är det vettigt att inte smitta andra med något virus nu, för att inte överbelasta vården ytterligare.
Citera
2020-03-11, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rogersson
Jävlar vad folk nojar över denna corona-sjukdomen...

Cirka 1000 personer dör per år av vanlig influensa. 2008 dog väl 2600 i Sverige av vanlig influensa.

Ta det lugnt. Har du överlevt influensa förr så överlever du nu med.

Har du levt under en sten fram till idag när du kommenterade?

Det här är INGEN INFLUENSA, det är en MYCKET, MYCKET farligare sjukdom. Cirka 300 gånger dödligare än en influensa. Går inte ens nästan att jämföra.
Citera
2020-03-11, 20:21
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljugerbara
Du kan såklart vara smittad, men skriver ändå i hopp om att bringa lite lugn. Det är främst provinsen som gränsar mot Belgien som är drabbad i Nederländerna, Amsterdamregionen har ca 20 bekräftade fall enligt en uppdatering idag.

Av det jag läst så slutar jag tro på att området i sig själv spelar jätte stor roll, verkar vara på flygplatser eller i flyg flesta smittas, orimligt att skidåkare ute i alperna har jättemycket utbyte med varandra, enda kontaktpunkten på flyget in och ut man är exponerad, samma flyg som åker europa runt på en dag utan att städas mer än airwick.

Alla som har haft närstående som nyligt varit ute med flyg utanför landet bör vara vaksamma
Citera
2020-03-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Jag och min flickvän är iaf konstaterade covid19-fall, vi var i Italien och åkte skidor för ett par veckor sen. Vi är i god form och det känns som en rejäl förkylning, har högsta febern jag nånsin noterat runt 39.9 nu med paracetamol men vi är friska i övrigt och kommer naturligtvis friskna till, håller oss borta från allmänheten. Friska människor har inget att frukta förutom karensdagar. Är som en rejäl förkylning, inte mässling TBC eller ebola som folk verkar tro.

Jag vill inte skrämma dig för mycket, men de flesta som blir allvarligt sjuka mår också bra i början. Var beredd att åka till akuten, det kan bli väldigt mycket värre för er väldigt fort.
Citera
2020-03-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Om man blir smittad av covid19, spelar dosen nån större roll sett till hur allvarlig sjukdomen blir?, tror ni det är skillnad om man går in i en buss där smittade befinner sig och andas, jämfört med om någon nyser på en eller väldigt nära?

Någon kanske svarat, ursäkta då upprepning. Men nej, det spelar ingen roll vilken dos du får. Det spelar inte heller någon roll om den som smittat dig känner sig relativt frisk eller om den ligger döende i lunginflammation. Viruset är det samma.
Citera
2020-03-11, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag börjar så smått undra om jag är smittad, även om jag inte ligger i någon riskzon.

För drygt två veckor sedan på en fredag åkte jag på förkylning. Jag förebyggde med lite huskurer, så den blev ganska mild, och nästa fredag var jag frisk.
Så jag motionerade lite på söndagen och tisdagen utan problem. På torsdagen tog jag en längre promenad. Det var rätt kyligt i luften så det kändes när jag andades. Väl hemkommen gick det fort till att jag fick ont i halsen på ett väldigt distinkt sätt.

I fredags tilltog det halsonda och jag kände lätt feber, så jag tog mig till akutintaget för infektioner vid det lokala universitetssjukhuset. Jag misstänkte lunginflammation och tänkte bara höra lite lätt hur jag i Corona-tider skulle uppsöka sjukvården för att orsaka så lite panik som möjligt bland andra patienter med min hosta. Men där blev jag bortviftad och tillsagd att söka vård som vanligt.

I helgen var jag sängliggande med feber och låg mest nedbäddad, drack varmt vatten och tyckte synd om mig själv. Igår måndag kände jag mig lite friskare i halsen och nästäppan var borta, så jag tog en promenad. Det visade sig vara dumt, för när jag kom hem blev det sämre och jag fann för gott att söka mig till akuten för provtagning och en möjlig penicillinkur. Men där visade RCP-testet på ett virus och alltså influensa. Tempen var på måttliga 37,5° C.

Nu har jag inga allvarliga symptom, men en torrhosta som inte är av denna världen och inte vill ge med sig. Det är en influensa-förlopp jag inte alls känner igen och min kropp brukar inte reagera så här.

Men jag har inte varit utomlands och inte varit i folksamlingar alls, så det finns inga egentliga skäl att misstänka Corona. Dessutom skulle jag ha blivit smittad väldigt tidigt med svenska mått mätt. Men med tanke på att mitt immunsystem var ansträngt från förskylningen, så är det inte omöjligt att jag varit särskilt mottaglig för det fåtal Corona-virus som cirkulerade i den svenska luften i förra veckan.

Så här är det: Du har fått något virus i kroppen, det tror jag vi alla kan konstatera, även du själv. Hur fick du det? Det vet ingen, men det vi vet är att du fått det någonstans. Kroppen utvecklar inte själv spontana virusar och kyla gör dig inte förkyld utan det sänker ditt immunförsvar.

Eftersom du har fått ett virus någonstans, varför kan det inte vara corona? Jag vill inte skrämma upp dig men du har ju uppenbarligen exponerats för något virus och då coronan är helt ute i det fria sedan slutet av februari när det började blossa upp i Sverige KAN det vara viruset. Sannolikheten är liten, eftersom det finns många andra virus nu också, men du kan inte räkna bort det för att du undvikit folkmassor eller inte varit utomlands.
Citera
2020-03-11, 20:36
Medlem
Jag tror inte jag har corona men varit sjuk i influensa (stark) i 2 veckor. Därför har hela denna Corona hysteri berört mig mer.
Är man fullt frisk och knallar på som vanligt tror jag inte man är mottaglig för allvaret.
Citera
2020-03-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Har du levt under en sten fram till idag när du kommenterade?

Det här är INGEN INFLUENSA, det är en MYCKET, MYCKET farligare sjukdom. Cirka 300 gånger dödligare än en influensa. Går inte ens nästan att jämföra.

Influensa är en infektion som du får av virus. Så det är visst en influensa dock inte samma som vanlig influensa.
Citera
2020-03-11, 20:40
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tror inte jag har corona men varit sjuk i influensa (stark) i 2 veckor. Därför har hela denna Corona hysteri berört mig mer.
Är man fullt frisk och knallar på som vanligt tror jag inte man är mottaglig för allvaret.

Nja. Så ska man inte tänka. Det var det tänket som satte oss i skiten med en massa idioter som reste till Italien för att skida för de tänkte jag är ung och frisk. Även om jag får skiten klarar jag mig. Vi måste vara samhällsmedborgare i tider som detta. Inte bara tänka på en själv.

Det gäller ju även staten. Testa alla som bara misstänker att de har skiten i sig. Så även om du har diffusa symptom och högst troligt vanlig influensa så borde ett test där vara bra.
Citera
2020-03-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nja. Så ska man inte tänka. Det var det tänket som satte oss i skiten med en massa idioter som reste till Italien för att skida för de tänkte jag är ung och frisk. Även om jag får skiten klarar jag mig. Vi måste vara samhällsmedborgare i tider som detta. Inte bara tänka på en själv.

Det gäller ju även staten. Testa alla som bara misstänker att de har skiten i sig. Så även om du har diffusa symptom och högst troligt vanlig influensa så borde ett test där vara bra.

Håller med. Tyvärr tror jag det är psykologiskt, men nu börjar det gå upp för folk. Man måste ta ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in