2020-03-15, 17:32
Medlem
Har sedan tre dagar varit täppt i näsan och känner att andningen är aningen ansträngd. Jag hostar inte men är väldigt torr i halsen och har som en jobbig känsla i bröstet när jag andas som gör att jag vill hosta, men kan hålla emot. Är väldigt matt men än sålänge ingen feber.
Jag har diabetes typ 1 och har förstått att jag är i riskgruppen men vet inte riktigt vad jag ska göra. Det är väl bara att vänta och se antar jag, när de inte vill testa folk.
Citera
2020-03-15, 18:04
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Haha ja för nu säger hon följande:

"Jag har plockat bort den text som jag spred, eftersom några har tolkat den på ett sätt som verkligen inte var avsett."

;-)

Men jag kan lika gärna hänvisa till personen som hon återgav - nämligen Annika Linde:

https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-statsepidemiologen-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/

"Annika Linde, som var statsepidemiolog mellan åren 2005 till 2013, skriver på lördagen på Facebook att det ”inte vore så dumt” med en ”lite långsam spridning bland skolbarn och deras föräldrar för att successivt bygga upp en flockimmunitet”. Linde skriver också att detta är Folkhälsomyndighetens strategi."

Mina teser är fullkomligt uppenbart implicita i detta resonemang.

/Johan
I DN har en journalist läst (enligt länk OmNI) hennes inlägg på Facebook och skruvat lite på orden, "släppa lös" som står i ingressen är inte vad hon ska ha skrivit själv. Jag kommer inte år Annika Lindes egen facebook, men hennes text finns saxad här: https://www.facebook.com/ingvar.eliasson/posts/10215488879964894 text i sin helhet i spoilern
Detta innebär inte att man släpper lös viruset, det hon vill belysa är bara att det finns stora fördelar med att vi som klarar av infektionen också får den tids nog. Därigenom uppnås flockimmunitet vilket då skyddar de som inte skulle klara en infektion.

Att det blev en schism mellan henne och smittskyddsinstitutet är för att DN valde att vrida hennes påstående och sedan fråga smittskyddsinstitutet om hur de ställer sig till hennes uttalande.

Annikas ord, som du också skriver är ju att en lite långsam spridning är bäst. Detta råder det ju inga som helst tvivel om, det är ju inte så att corona kommer sluta cirkulera på planeten, det kommer återkomma i muterade former då är det otroligt gynnsamt om de allra flesta har träffat på denna form av viruset som cirkulerar just nu. Vi får då en bättre möjlighet att klara av de muterade versionerna i framtiden.
Artikeln i DN: https://www.dn.se/nyheter/sverige/forra-statsepidemiologen-langsam-spridning-kan-bygga-upp-immunitet/

Omni: https://omni.se/uppgifter-om-strategi-for-flockimmunitet-fornekas-malet-ar-att-bromsa/a/wPQJjL?fbclid=IwAR1JSgmw1MwbdFAyLHhXI5B4D-sktOBurD-3-SzcQgPsi0dVpLhUB-dB8V0
Citera
2020-03-15, 18:24
Medlem
Jag har trott jag skulle klara mig i och med att jag tillhör riskgrupp och varit extra försiktig och mest jobbat hemifrån sen början av februari. Men nu undrar jag om jag inte åkt på det trots allt.

Började känna mig småsnorig med lite slemhosta i fredags kväll. Tilltog igår med huvudvärk, tänkte att det var vanlig förkylning. Hade influensa för en månad sen som tog ganska hårt men det här kändes helt annorlunda. Idag har jag varit helt sänkt, feberfrossa, huvudvärk, öm i bröstet (har astma och kronisk bronkit). Har kroniska problem med bihålorna så de mår lite dåligt men egentligen väldigt lite problem med snuva, har snutit mig kanske 4 gånger på hela dagen. Mår pyton.
Citera
2020-03-15, 18:25
Avslutad
(FB) Stefan Löfven: Sverige ska inte stänga gränserna (2020-03-15)
Citera
2020-03-15, 18:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Djurmo

Annikas ord, som du också skriver är ju att en lite långsam spridning är bäst. Detta råder det ju inga som helst tvivel om, det är ju inte så att corona kommer sluta cirkulera på planeten, det kommer återkomma i muterade former då är det otroligt gynnsamt om de allra flesta har träffat på denna form av viruset som cirkulerar just nu. Vi får då en bättre möjlighet att klara av de muterade versionerna i framtiden.

Givetvis begriper jag att deras strategi är pedagogiskt omöjlig att förmedla till folket och det är därför som de blev sned på henne och började dementera hennes version av strategin.

Men som jag skrev tidigare ser de det som positivt att man har en initial spridning med en viss hastighet - som varken är för hög ELLER för låg.

Detta framgår av hennes text och det var också det jag skrev så sluta blanda bort korten!

För den som kan tänka själv så har dock detta vissa uppenbara implikationer. Som till exempel att våra experter och politiker - kanske även i andra länder det vet jag ingenting om - har väntat med att vidta drastiska åtgärder just för att uppnå vad de anser vara en lämplig initial spridning.

ÄVEN OM detta skulle visa sig vara en mycket bra strategi så är den som sagt pedagogiskt svår att förmedla om ett större antal individer dör och då kan det bli en politisk kris.

Jag hoppas att så är fallet för oavsett om de i just detta fall gör korrekta val är både experter och politiker i vårt land sinnessjuka och farliga.

Deras sätt att hantera massinvandringen har redan bevisat detta tydligt. Så om det går att binda dem vid ett brott de inte begått... - än! - så ser jag inga moraliska problem med det.

/Johan
Citera
2020-03-15, 18:46
Medlem
Funderar om jag har det. I fredags hade jag lite ledvärk utan någon direkt anledning.
I går började jag känna mig trött med lättare bröstsmärta och smått halsont. Idag vaknade jag med halsont, lätt feber, huvudvärk och torrhosta. Är fortfarande ingenting jag inte varit med om förutom och känns än så länge som en vanlig förkylning om man bortser från bröstsmärtorna.
Är inte snorig alls. Hostar inte slem utan känns snarare som jag har lite vatten i lungorna och därför triggar det hostningarna.
Kan tillägga att jag är en man i övre 20-års åldern som annars är kärnfrisk och vältränad. Har däremot ett arbete där jag träffar många äldre samt många olika nationaliteter på ett ”hands-on”-sätt. Så är inte orolig för min egen skull. Har satt mig i karantän redan i fredags då jag ändå hade en ledig helg.
Håller tummarna att det bara är en vanlig förkylning; better safe than sorry.

Grattis till mitt första inlägg (tog ett x antal år)
Citera
2020-03-15, 18:53
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har nu varit rosslig i halsen sedan i onsdags. Ingen feber. Inga andra symptom. Om det var corona, borde det inte ha förvärrats då?
Citera
2020-03-15, 18:55
Medlem
flesh-flutes avatar
Är det någon som vet status på ”vanliga” influensor just nu?

Hustrun sängliggande med snuva och brutal hosta i över en vecka, dock låg eller ingen feber. Kan vara vad som helst.

Pratade med läkare i fredags. Policyn i Sverige är ju att inte testa för corona, och inte uppsöka vårdinrättningar förrän man är halvdöd. Så inte mycket klokare.

Själv är jag symptomfri och därmed inte smittspridare om man ska tro svensk expertis. Enligt Löfven ska jag gå till jobbet imorgon. Känns inte alls solidariskt mot kollegor.

Kan någon erbjuda lite input?
Citera
2020-03-15, 18:56
Medlem
Djurmos avatar
Citat:
Detta framgår av hennes text och det var också det jag skrev så sluta blanda bort korten!

/Johan
Jag har inte haft för avsikt att blanda bort korten, om det verkar så har vi missförstått varandra.

Citat:
ÄVEN OM detta skulle visa sig vara en mycket bra strategi så är den som sagt pedagogiskt svår att förmedla om ett större antal individer dör och då kan det bli en politisk kris.

Jag hoppas att så är fallet för oavsett om de i just detta fall gör korrekta val är både experter och politiker i vårt land sinnessjuka och farliga.

Deras sätt att hantera massinvandringen har redan bevisat detta tydligt. Så om det går att binda dem vid ett brott de inte begått... - än! - så ser jag inga moraliska problem med det.

/Johan
Experter är sällan sinnessjuka, inte heller farliga, dock är deras motsats, okunskap och "sunt förnuft" oftast förvärvat i "Livets hårda skola" fullständigt förödande för ett framgångsrikt samhälle
Citera
2020-03-15, 18:58
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Satt tränade och fick blixtrar för ögonen. Varit stressad hela dagen och trodde det var ångest. Puls normal, faktisktsänkt! Skakig och huvudvärken börjar 30 min senare.

Huvudvärk ifrån helvetet!! Ont i höger öra. 0400 två kaskadspyor.

Nu 0600 lättat medvärken men ökat illamående då hag åt en snicker.

Diagnostisera min sjuka🤮🤮

Full, alternativt bakfull
Citera
2020-03-15, 19:00
Medlem
Passepartouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogeroxmark
"Det finns bara ett fåtal fall där man inte hittat en tydlig smittväg, vilket betyder att det inte är någon fara att vistas ute i samhället. Det folk är sjuka i nu är 99% influensa enl smittskyddet.
Coronaviruset get milda symtom, speciellt hos barn och ca 80% av Sveriges befolkning kommer få viruset ändå, så det är ingen anledning till oro. Det kommer finnas hos oss tills i höst, minst, så det går inte att isolera sig från det heller.
Så - åk tåg, handla, lev som vanligt om du är symtomfri.
Får man symtom, tex snuva, hosta och feber ska man vara hemma och kurera sig tills man är helt frisk och då stanna hemma ytterligare 48 h.

Med vänlig hälsning 1177- sköterska."

Råd från 1177 till en som har tränat och varit i nära kontakt med bekräftat fall.

Hur ska jag se på torrhosta c.a 1ggr/timmen, mild hosta + en känsla av att det "kliar" i lungorna?
Citera
2020-03-15, 19:06
Medlem
Qusimotos avatar
Som jag skrivit tidigare att man kanske inbillar sig en massa nu när skiten går, jag tycker jag pendlar med att få frossa och lite andnöd till att det försvinner. Känns lite som att viruset inte riktigt får grepp om mig. Känner mig inte tröttare än vanligt, va även utpå promenad idag utan större besvär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in