Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-11, 12:04
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
"neger" är ett nedsättande ord och skall definitivt inte användas, absolut inte i en överskrift som forumet kan få stå för.

Nej, ordet är helt värdeneutralt. Eventuella värderingar i läsarens huvud kommer från vad denne tycker om företeelsen som ordet beskriver. Du tycker det är dåligt att vara neger, annars skulle du inte hakat upp dig på det svenska ordet som beskriver detta varande.

Men användares trådrubriker på Flashback är inget som forumet skall stå för. Reglerna säger att rubriker skall vara tydliga, åsikter får så klart uttryckas även i rubriker.

Ogillar man negrer så kan man använda ett s.k. noa-ord för dem, som "afroamerikaner" eller "färgade". Då kan man tydligt signalera deras underlägsenhet, farlighet et c. På samma sätt använder man noaord om andra obehagliga företeelser, som "den lede" för djävulen, eller "gråben" för varg (som i sig började som ett noaord för ulv). Jag är osäker på vilket som är det senaste noaordet för neger, men det kan du nog hitta själv på DN:s debattsidor.

Många förstår kanske att skribenten egentligen menar neger om han använder ett mångtydigt noaord som t ex "färgad" i en rubrik, så det kan vara helt acceptabelt enligt reglerna, men det är så klart bättre att alltid vara tydlig.
Citera
2020-03-11, 12:49
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albax
"neger" är ett nedsättande ord och skall definitivt inte användas, absolut inte i en överskrift som forumet kan få stå för.
Det finns åtskilliga ord som är nedsättande. Vår uppgift är, som admin redan klargjort i en tidigare diskussion, inte språkpolisiär:
(FB) Varför får man skriva neger på flashback?
Citat:
Ursprungligen postat av CissiWallin
Denna tråd är ett härligt exempel på den stenvägg all kritik av modereringen möts av. Klassiker!

Tråkigt att ni inte kan ta till er rimlig kritik.
Är det något som är en klassiker i det här sammanhanget så är det argumentet att den som inte håller med om viss kritik inte gör det för att vederbörande "inte kan ta till sig".
Citera
2020-03-11, 13:49
Moderator
blomvattnares avatar
Väljer man att använda ordet "neger" i en rubrik i en tråd som startas i Aktuella brott kan man ju fråga sig om TS verkligen vill diskutera med brottet i fokus...
Citera
2020-03-11, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Väljer man att använda ordet "neger" i en rubrik i en tråd som startas i Aktuella brott kan man ju fråga sig om TS verkligen vill diskutera med brottet i fokus...
Du var betydligt bättre än mig på att säga vad jag egentligen ville säga. Tack!
Citera
2020-03-11, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Nej, ordet är helt värdeneutralt. Eventuella värderingar i läsarens huvud kommer från vad denne tycker om företeelsen som ordet beskriver. Du tycker det är dåligt att vara neger, annars skulle du inte hakat upp dig på det svenska ordet som beskriver detta varande.

Men användares trådrubriker på Flashback är inget som forumet skall stå för. Reglerna säger att rubriker skall vara tydliga, åsikter får så klart uttryckas även i rubriker.

Ogillar man negrer så kan man använda ett s.k. noa-ord för dem, som "afroamerikaner" eller "färgade". Då kan man tydligt signalera deras underlägsenhet, farlighet et c. På samma sätt använder man noaord om andra obehagliga företeelser, som "den lede" för djävulen, eller "gråben" för varg (som i sig började som ett noaord för ulv). Jag är osäker på vilket som är det senaste noaordet för neger, men det kan du nog hitta själv på DN:s debattsidor.

Många förstår kanske att skribenten egentligen menar neger om han använder ett mångtydigt noaord som t ex "färgad" i en rubrik, så det kan vara helt acceptabelt enligt reglerna, men det är så klart bättre att alltid vara tydlig.
En särdeles märklig projicering...
Citera
2020-03-11, 23:15
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Här har vi en tråd till; (FB) Rymning från Migrationsverkets förvar-präst misstänks här har en av forumets moderatorer deltagit i tråden, dock utan att jobba

Nu låter du som du pratar om ett avlönat arbete men betänk att det är ideelt arbetande personer du talar om. Personer med ett liv utanför FB som i olika omfattning kan/vill dedikera tid åt sitt ideela arbete.

Jag "jobbar" ju inte i det aktuella forumet så jag ska inte svara för dem men för mig vore det full rimligt att tänka sig att dom kanske bevakar olika trådar innom sitt forum.
En annan fullt rimlig orsak skulle kunna vara att en person som är moderator väljer att inte moderera trådar där h*n själv deltar med inlägg utifrån sin privata "avändarroll".
Citera
2020-03-11, 23:18
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Nu låter du som du pratar om ett avlönat arbete men betänk att det är ideelt arbetande personer du talar om. Personer med ett liv utanför FB som i olika omfattning kan/vill dedikera tid åt sitt ideela arbete.

Jag "jobbar" ju inte i det aktuella forumet så jag ska inte svara för dem men för mig vore det full rimligt att tänka sig att dom kanske bevakar olika trådar innom sitt forum.
En annan fullt rimlig orsak skulle kunna vara att en person som är moderator väljer att inte moderera trådar där h*n själv deltar med inlägg utifrån sin privata "avändarroll".
Då ber jag förbehållslöst om ursäkt!

Uppskattar verkligen erat arbete, och då speciellt ditt!

Edit; var i början av tråden inne på att jag absolut inte ville skuldbelägga enskilda Mods, ni måste få vettiga villkor att utföra ert värv på helt enkelt.

Edit: blev helt enkelt en olycklig "eftersläng", kan lätt uttrycka mig lite vårdlöst i textform
Citera
2020-03-11, 23:23
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Uppskattar verkligen erat arbete, och då speciellt ditt!
Tack ! Det var kul att höra
Citera
2020-03-12, 21:54
Medlem
Aktuella brott och kriminalfall.
Här är en tråd skapad i dag utan årtal, utan datum, och ingenting om vilket brott det handlar om och inte heller om det finns en polisanmälan. Det börjar suga rejält när man gång på gång hänvisar till Samnytt som sitter och letar videos på snapchat. Kan man inte vänta tills det finns mer uppgifter?

(FB) VIDEO: Biljettkontrollant (invandrare) slår flicka - "Håll käften jävla hora"
Citera
2020-03-12, 22:00
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Aktuella brott och kriminalfall.
Här är en tråd skapad i dag utan årtal, utan datum, och ingenting om vilket brott det handlar om och inte heller om det finns en polisanmälan. Det börjar suga rejält när man gång på gång hänvisar till Samnytt som sitter och letar videos på snapchat. Kan man inte vänta tills det finns mer uppgifter?

(FB) VIDEO: Biljettkontrollant (invandrare) slår flicka - "Håll käften jävla hora"
Oväntat med epitetet ”invandrare” i rubriken.
Å andra sidan, hade inte det påpekats så hade varenda inlägg i tråden handlat om etnicitet...
Citera
2020-03-12, 22:59
Medlem
Citat:
Oväntat med epitetet ”invandrare” i rubriken.
Å andra sidan, hade inte det påpekats så hade varenda inlägg i tråden handlat om etnicitet...

Det görs ändå det är rena tramstråden med enliners och knappast handlar det om brott.
Samnytt delger Flashback sina brottstrådar numera, så det kan inte bli lägre än så här.
Vad skall man diskutera då det inte finns uppgifter?
Citera
2021-06-04, 20:18
Medlem
Bromss avatar
Citat:
Nya trenden på forumet verkar vara att man hittat en Twitter video på nätet från omvärlden varpå en tråd skapas i forumet.
Varpå diverse slutsatser dras, helt utan sammanhang eller något så efemärt som faktaunderlag.

Här är ett praktexempel; (FB) (VIDEO) 15+afrikaner stampar sönder och rånar en flicka i NY

Ett antal problem; redan rubriken är felaktig "afrikaner". Sedan går det snabbt utför, flickan utmålas, felaktigt, som vit varpå rasistpöbeln samlas för att delge oss sina teorier om den svarta rasen; "apor" är väl det snällaste invektivet.
Några användare försöker nyansera bilden en aning, varpå dessa angrips.

Och inga Moderatorer har setts till överhuvudtaget. Som vanligt i forumet.

"Rubrik ändrad då nationaliteten är okänd
15+Negrer stampar sönder och rånar en flicka i NY."
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här