2020-03-04, 20:52
Medlem
gato12s avatar
Deras mjölk, Ängens, är så god, bästa jag smakat
Citera
2020-03-04, 23:10
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Nån mer än jag som gillar Dulanos lammkorv med vitlök och kryddor - kostar ca 30 kr?

Jag köper sådana förpackningar och klipper upp korvarna i mindre bitar och blandar med annan mat i stekpannan - älskar dessa korvar!
Citera
2020-03-04, 23:42
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Deras mjölk, Ängens, är så god, bästa jag smakat

Är precis samma mjölk som i dom vanliga svenska märkena.

Deras ekomjölk tex kommer bla från Falköpings mejeri.
Citera
2020-03-06, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Är precis samma mjölk som i dom vanliga svenska märkena.

Ja så är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Deras ekomjölk tex kommer bla från Falköpings mejeri.

Jag tror att det skiljer lite beroende på var i landet man handlar. Här har de nyligen bytt från Falköpings till Arla på vanlig mjölk. Jag har inte kollat eko.
Citera
2020-03-06, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
I reklambladet står det pelmeni, varken de, dumplings eller tortellini har någon att göra med finsk mat.

Pelmeni kommer från Sibirien, de borde tillhöra rysk vecka i så fall. Jag gillar dem.

https://www.dn.se/blogg/matbloggen/2009/02/19/pelmeni-rysk-och-underbar-pasta-1685/
Citera
2020-03-06, 19:39
Medlem
Dr.Katis avatar
Jordnötter från Alesto.
Sopade banan med alla andra konkurrenter i Amirs (Rätt Rätt) test.
https://www.youtube.com/watch?v=Hyu9QfmYYv0
Citera
2020-03-11, 01:12
Medlem
gato12s avatar
Köpte på mig några Tupla på finska veckan
Citera
2020-03-11, 12:44
Medlem
EliasAlucards avatar
Lidl har verkligen ett fantastiskt veganskt utbud!

Mina favoriter på Lidl är framförallt deras djupfrysta vilda blåbär, bäst pris av alla butiker i Sverige för 500 g, ca 32 kr, ibland 33 kr osv, men till och från har de rabatt på blåbären när de har fått in många påsar, och ja då kan man köpa 500 g för 18 kr! Deras blåbär har en mycket bra balans mellan syrlighet och sötma, medan till exempel den ICA säljer, av märket Polarica, är lite för sur, Eldorado från Willys är också något för sur osv. Blåbär är bra skit. Inte mycket näring egentligen, i stort sett bara kolhydrater och fibrer, men det som gör blåbär så fantastiskt hälsosamt utöver den underbara smaken, är växtpigmenten antocyaner.

Sedan gillar jag deras veganska Gelatelli glass också, den med mörk chokladöverdrag och mandel framförallt (typ som en vegansk Magnum). Vore bra om de kunde få in en liknande vegansk glass med lite ljusare choklad (dock inte vit choklad) och gjord på sojamjölk istället för kokosmjölk, så det blir mindre mättat fett. Även deras icke-veganska glassar av märket Gelatelli är goda och billiga, men jag listar inte dem här.

Crusti Croc Bacon Snacks är en annan vegansk favorit på Lidl, faktiskt den godaste baconsnacksen av alla märken (baconsnacksen som ICA och Netto säljer är inte lika goda eftersom de använder rapsolja istället för solrosolja; visst rapsolja är nyttigare än solrosolja men det är fan godare med solrosolja), men de har bytt ut den mot Snack Day Bacon Snacks nyligen, vilket smakar nästan exakt likadant (båda är ju Lidl's egna märken), med skillnaden att den innehåller lite mindre salt, vilket är bra ur hälsosynpunkt, men det tar ju bort lite av smaken.

Lidl's gröna sojabönor, alltså djupfrysta edamamebönor, smakar lika bra som alla andra djupfrysta edamamebönor, med skillnaden att det är bäst pris på Lidl: 400 g för 18 kr; standard i alla andra butiker är alltid 250 g för minst 20 kr. Lidl säljer dessa under märket "VitAsia". Dessvärre säljs inte dessa regelbundet, utan de kommer lite på tillfälligt besök ibland.

Veganska pizzor på Lidl är riktigt nice också! Dessa säljs under märket Trattoria Alfredo Deliziosa, och då tyvärr endast två smaker (hade gärna sett fler smaker!): Verdura och Bruschetta. Båda är mycket goda, men Verdura är inte bara godare, utan innehåller även stora mängder spenat (alltså istället för ost) och champinjoner, körsbärstomater osv. Så jag köper bara Verdura nuförtiden eftersom spenat är gott och mycket nyttigt. Hade dock gärna sett samma ingredienser som Verdura fast med sojakött som extra tillägg, så man dels får i sig mer protein och dels för extra smak. Anamma och Oumph har ju börjat sälja veganska sojaköttpizzor nyligen, vilket är bra, men deras sojapizzor är betydligt dyrare och kommer inte med någon spenat. 22 kr för en 390 g vegansk, mycket god och mycket nyttig pizza, är helt klart ett bra pris. Jag brukar köpa Verdurapizzan och sojakorvar och skär sojakorvarna i små bitar, lägger dem på pizzan och in i ugnen, verkligen en fantastisk vegansk smakupplevelse.

En annan vegansk klassiker är Lidl's Chef Select Bönmix Sallad, denna är god och nyttig. Den består av gröna edamamebönor, svarta bönor, vita kidneybönor, lite rivad morot, olivolja och lite ruccola osv.

Lidl's My Best Veggie är alla goda sojakött produkter, dessa är dock inte alltid veganska, men det finns veganska varianter också. När de inte är veganska så innehåller de lite äggvita som bindningsmedel, och när de är veganska så använder de veteprotein som bindningsmedel, vilket ger en något annorlunda smak jämfört med de ovo-vegetariska varianterna. Konstigt att Lidl inte använder metylcellusa istället äggvita, som Anamma gör.

Stora jordnötsbågar av märket Mcennedy, Supersize Flips Peanut, är också goda och prisvärda, 450 g, och det blir hela 63 g protein för så lite som 25 kr.

Sedan säljer Lidl under märket Chef Select, olika färdiga att äta bulgur, couscous och quinoa sallader, mellan 200 till 250 g. Alla dessa är mycket goda, särskilt quinoasalladerna, som kommer i tre olika smaker som rödbeta/frön, sötpotatis/curry samt en med bönor. Vad gäller burgul så är parsley och den med bönor godast, och alla dessa är veganska förutom en burgul som innehåller äggula, ej testat den dock eftersom jag avskyr äggula.

Lidl säljer även sötpotatis till bra pris, 25 kr för 500 g tror jag det var, kommer inte ihåg märket då jag inte köpt dem hittills, men sötpotatis är ju alltid gott hur som helst. Ska testa den senare dock, men ICA tar ju betalt 35 kr eller något för deras sötpotatis. ICA är alltid dyrast i laget, jävla folkfientliga ockerpriser på alla ICA:s livsmedel.

Crownfield Nougat Pillows är en annan favorit på Lidl, köper den tillsammans med deras ekologiska och osötade sojamjölk (Milbona bio organic unsweetened) och blandar ihop dessa, mycket gott! Och en hel del fibrer också från nougatkuddarna. Nougat Pillows är dock inte veganska, utan innehåller liten mängd vasslepulver, men helt klart bra pris för nougatkuddarna: 750 g för 30 kr, medan på ICA kostar det 35 kr för 450 g eller något liknande. Just den Milbona sojamjölken är dock exakt samma som ICA:s och Coop's osötade och ekologiska sojamjölk, bortsett från att det är något mindre protein i Milbona sojamjölken än ICA/Coop: 3.6 g per 100 g vs 4 g, men annars är de tillverkade i samma fabrik och båda saknar cyanokobalamin och är berikade med kalcium från sjögräs (Lithothamnium Calcareum) istället för standard kalciumkarbonat som andra sojamjölk märken brukar köra med. Kalcium från sjögräs har bättre biotillgänglighet och dessutom slipper jag cyanokobalamin och får då i mig endast metylkobalamin från mina B12 kapslar, vilket är så det ska vara.

Sedan är Alesto jordnötterna goda och prisvärda också, betydligt billigare än de ockerpriser ICA tar för jordnötter.

Lidl säljer även prisvärd tvål och billiga rakhyvlar (Cien), och dessa rakhyvlar har inte kört med någon SJW-feminism marknadsföring trams som Gillette höll på med, lol.

Sist men inte minst, är Lidl's 🍩 förbannat jävla goda! Akta er för donuts dock, inte bara pga kalorimängden utan framförallt eftersom donuts är onyttigt. Den absolut godaste donuts som Lidl säljer är de så kallade "oreo donuts", ser ut så här:

https://www.thesun.co.uk/fabulous/food/5588705/oreo-doughnuts-sainsburys-tesco/amp/

Jag är osäker däremot på om det är officiella oreodonuts som Lidl säljer, men vet att de kallas så internt hos Lidl. Det var ett tag sedan jag köpte dem dock, eftersom Lidl verkar ha slutat sälja dem eller något, inte fått in dem på ett bra tag i alla fall, vilket är märkligt eftersom de alltid var slutsålda och jag fick sticka till Lidl på morgonen för att få tag på dem eller be personalen att plocka ut dem djupfrysta från lagret när de var slutsålda, men jag brukade köpa 15-20 stycken och glufsa i mig dem på en dag, skitgoda verkligen. Men som sagt, akta er verkligen för donuts, lol. Jag åkte på njurstenar för snart två år sedan under sommaren, vilket är just då de flesta åker på njurstenar pga värmen och att man blir uttorkad, men i alla fall, varje gång jag köper en 5-10 donuts så pissar jag blod nuförtiden, så jag undviker verkligen donuts numera. Överhuvudtaget är friterat aldrig hälsosamt att äta och stressar verkligen njurarna (jag pissar blod även när jag ätit för mycket tortillachips osv). Dessa oreodonuts är nästan veganska; ingen äggula och bara lite vasslekoncentrat, skummjölkspulver och laktos. Smakar helt klart bättre utan äggula hur som helst.

Allt finns dock inte hos Lidl, och vissa veganska produkter som till exempel Alpro sojachokladmjölk/soygurt/kvarg osv verkar inte säljas hos Lidl (däremot säljer de något så värdelöst som Alpro mandelmjölk), så ibland får man handla sånt från ICA/Coop/Willys, men Lidl är verkligen en storfavorit och deras veganska/vegetariska utbud är verkligen top notch, och ja som deras klockrena reklam säger: allt annat än Lidl är olidligt Tyskarna visar vägen!

Finns säkert någon mer Lidlprodukt jag har glömt, men dessa är standardutbudet som jag brukar handla när jag är på Lidl. Bra skit helt enkelt.
Senast redigerad av EliasAlucard 2020-03-11 kl. 13:37.
Citera
2020-03-12, 01:46
Medlem
Jofs avatar
Finsk vecka. Laddade med finska korvar. Återkommer med bedömning.

Blev frestad att testa baguett. Men den var som vid tidigare köp; seg. Kastades. Bröd inget bra.
Citera
2020-03-12, 02:50
Medlem
2560ps avatar
En sällan hyllad fördel med Lidl är att man aldrig spontanköper något där. Utöver det man satt sig för att köpa, finns inget annat lockande. Butiken är mao "dubbelt billig" så att säga.

Edit: insåg att det kan tolkas som sarkasm, det var det inte.
Citera
2020-03-12, 08:06
Medlem
Hur kan lidl kalla det finsk vecka och varken ha senapi eller tjärlakrits
Citera
2020-03-12, 08:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Finsk vecka. Laddade med finska korvar. Återkommer med bedömning.

Blev frestad att testa baguett. Men den var som vid tidigare köp; seg. Kastades. Bröd inget bra.
Grillkorvarna med ost är grymt goda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in