2020-03-11, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Om man hade velat hindra spridning/spara pengar/hindra massdöd bland äldre så skulle en extremt stor del av Stockholm med kontorsarbetet utan som helst problem kunna jobba hemma med skype redan idag, och det gäller skolor och diverse verksamheter. Just Stockholm är ju en av de mest drabbade städerna i europa, samtidigt som mörkertalet är enormt, och att vi inte längre kan titta på antal smittade så skulle det vara fog för beslutsunderlag. Fabriker, matbutiker, byggarbeten mm är exempel på arbeten som skulle behöva fortsätta. På detta sätt underlättar man för de personer som måste vara på plats, och minskar risken för att just dom blir smittade, samtidigt som svensk ekonomi inte skulle ta lika mycket stryk då stora mängder folk fortfarande jobbar. Det skulle vara enkelt att mobilisera en sambandscentral med utkörning av matvaror/byggvaror mm, tex är det idiotiskt i storstan att 50 personer i ett hus ska gå och handla var och en för sig med småbarn och dylikt, istället för att det levereras vid dörren. Denna modell i ogenomtänkt snabbt utslängd på någon minut skulle säkert till och med skapa arbeten, och borde vara mycket bättre än att vi bara låta allt gå åt helvete och se vad man ska göra åt saken då. När detta sen drabbar landsbygden så får dom ingen hjälp från storstaden, och jag vill inte ens tänka på hur äldre människor ska klara sig utan hjälp från omvärlden. Myndigheterna gör ett bra jobb med det dom gör, men problemet är snarare just i vad dom INTE gör! Jag förespråkar att stänga ner allt, och hålla öppet samhällsviktiga funktioner nu direkt. Med alla dessa smittade nu efter melodifestivaler och fotbollsmatcher mm, och trängsel i kollektivtrafiken mm, så kan vi inte låta 100 000-tals människor integrera med varandra så här dagligen längre.
Hur många är ”massdöd” bland äldre?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reservation
Idiot.

Nej jag tror att småförkylningar stärker immunförsvaret. Jag iommer att träna försiktigt idag. Livet är en kalkylerad risk som man får ta.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
FHM kommer idag att begära mötesrestriktioner för större folksamlingar än 500 personer, (oklart om detta bara kommer att gälla för stockholms och Västra Götalands län).

Källa TT
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att stänga skolorna nu innebär inga problem alls. Det är bara fördelar. Det i princip bara två månader kvar på vårterminen och det består mestadels av prov. Lärarna kan sätta betyg ändå. Från slutet av maj är det ändå bara aktiviteter, städning och trams.

Det är bara åk. 9 och åk. 3 på gymnasiet som får slutbetyg. Dessa kan ordnas ändå på det underlag lärarna har. Det är inga livsavgörande kunskaper eleverna går miste om på två månader och sedan kommer sommarlovet på 10 veckor, Det är alltså utmärkt läge att stänga skolorna nu och ha utrotat viruset fram till höstterminen.

Skolan är ingen samhällsviktig verksamhet och Sverige lider ingen nämnvärd ekonomisk skada att stänga skolorna.
De små barnen, vem ska ta hand om dem på dagarna tänkte du? Deras föräldrar? vem ska göra föräldrarnas jobb? Nån ung vikarie? Vem ska betala föräldrarnas räkningar då?
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Var bor de smittade - mest i storstäderna eller?

Japp, mest i Stockholm och göteborgsområdet:

Stockholm 207
Västra Götaland 48
Skåne 25
Värmland 22
Jönköping 10
Halland 9
Uppsala 8
Västernorrland 6
Örebro 5
Västerbotten 5
Gävleborg 2
Norrbotten 2
Sörmland 2
Kalmar 2
Östergötland 1
Jämtland 1
Kronoberg 1
Totalt 356

(Källa: Aftonbladet)
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Varför kommer hemtjänsten att slås ut?

För att de anställda inte kommer gå till jobbet? De blir förbjudna att jobba vid minsta symptom och många kommer så klart vara sjuka på riktigt.
Citera
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Frank
Det är bara en bråkdel som kommer behöva vård. Vi kommer säkert upp i tusen eller kanske flera tusen smittsde i sverige och en bråkdel av dom behöver intensivvård.
Dom flesta upplever det dock bara som en förkylning.
Om 1år kommer man enbart minnas det här som hysteriskt överdrivet som gav kolossala ekonomiska konsekvenser.
Men som sagt: står vi inför den systemkollaps och domedagsprofetia du
förutspår så PM:a "vad var det jag sa" om 1år så bjuder jag på en öl. Om jag lever
Vore intressant med ett räkneexempel på hur ditt påstående skulle se ut i realiteten i Sverige och varför ditt exempel som du lägger inte har fungerat i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Du har inte den blekaste aning om hur många som är smittade med Corona.
Corona har härjat ohämmat i Sverige i tre månader redan. Vi har inte testat de som har dött om de har Corona heller. Coronan har kunnat gömma sig i flunsan utan problem.
Du vet inte heller om folk har flunsa eller Corona.

Så varken sannolikheten eller marginalerna har du rätt om.

Om det var som du säger hade det betytt att Corona har betydligt lägre dödlighet än några 4%. Och detta fast folk inte är vaccinerade. Imponerande hur impotent det är.
Vanlig influensa har död på cirka 500.000 människor varje år. Corona har inte ens nåt 10.000 på 3 månader(om den nu löpt amok).

Nä, det mest logiska är att den vanliga influensan just nu är en stor majoritet. Och sannolikheten är betydligt större att få vanlig influensa än Corona.
Är precis på gymmet där 80% är 60+, här tar man det med ro. Skönt att se!
Citera
Bannlyst
” 60 till 70 procent av befolkningen i Tyskland kan komma att smittas av coronaviruset. Det ska förbundskansler Angela Merkel ha sagt under ett parlamentsmöte, enligt Bild.”

Inte ens jag som oftast tror det värsta trodde det kunde bli så illa.
Hur många % av Italien och Kinas befolkning är smittade, det är ju väldigt långt från att vara 10% ens?
Om upp mot 70% av befolkningen kommer smittas så lär vi ju få leva med Coronaviruset under en lång tid?

https://www.friatider.se/merkel-70-procent-kan-smittas-av-corona
Citera
2020-03-11, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peggypug
Jo men finns det någon legitim förklaring? Speciellt nu när risken för allmän spridning höjts.

Nej absolut inte någon legitim förklaring. Vissa verksamheter anses mer skyddsvärda än andra - tex Skatteverket och andra myndigheter - barn och unga vuxna anses inte vara det.
Citera
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
En fråga jag aldrig sett nåt svar på hittills är,
hur länge är man sjuk?

I Sverige har vi en enda person som är friskförklarad vad jag vet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schubert
Att gå till gymmet förkyld är i normala fall både dumt mot dig själv men i synnerhet mot din omgivning. I dagsläget är det idiotiskt och respektlöst på en helt ny nivå. SKÄMS!

En väldigt svag förkylning är det. Men vad tror Ni kan det stärka immunförsvaret. Måste sticka iväg nu. Mina frågor är kanske off topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in