2020-03-11, 09:41
Medlem
Älskar hur folk menar på att dödligheten är högre än vad som visas. Hur tänker ni här? Testerna är dyra, och man testar i princip bara dom som är väldigt sjuka - har hört flera fall där folk haft rätt rejäla symptom men blivit nekade test för coronaviruset. Dom som får extrem lunginflammation testas nu, inte bara i Sverige utan i princip alla länder, detta kommer leda till en ökad dödlighet, men alla de hundratusentals som helt enkelt håller sig hemma/inte söker sjukvård p g a milda symptom finns inte med i statistiken.

Kika på H1N1, där dödligheten var rätt hög i början, i slutändan landade det på under 0,1% - samma lär hända med denna CoVid-19.

Tvätta händerna, och hosta i armvecket. Det jag tycker är obehagligt med denna sjukdom är inte själva dödligheten, som nog är mkt lägre än vi tror, utan långtidseffekterna, redan nu kan vi se att nervskador kan uppkomma efter avklarad sjukdom.

Igen, tvätta händerna och håll er hemma om ni är sjuka, bara en själv som kan skydda sig från virus.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Det kommer dö betydligt fler allmänt sjuka och äldre av att de inte kommer få vanlig omsorg än av själva viruset. All hemtjänst och dylikt som är helt avgörande för att massor äldre ens ska få mat kommer slås ut.
Varför kommer hemtjänsten att slås ut?
Citera
Medlem
Reservations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har känt mig småförkyld i 3 dagar nu. Tidigare har det visat sig i alla fall när det gäller mig att en småförkylning skyddar från influensa. När mina arbetskamrater fick vanlig influensa som ändå var allvarlig, då slapp jag helt och fortsatte med mina småförkylningar.

Nå vad tror Ni, kanske är det bra att släppa fram en vanlig förkylning och man blir skyddad? Om 15 minuter skall jag till gymmet. Jag tror inte på att bara undvika folksamlingar men jag behöver ju inte smyga mig på folk och gå för nära. Skall bli intressant att se hur många som tränar, men det är off topic.

Idiot.
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Står ganska långt ner. "Vi har tidigare testat på vida indikationer.." och sen nått om att man nu bara ska testa svårast sjuka.
Okej. Hade gärna haft en länk att spara. Får väl leta själv då.
Citera
Medlem
401 smittede i Norge
https://www.vg.no/spesial/2020/corona-viruset/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1

FHI-scenario: 2,2 millioner kan bli smittet
https://www.nrk.no/norge/fhi-scenario_-2_2-millioner-kan-bli-smittet-1.14938091

Ullevål-topper ber om flere smittetiltak: – Smitten er allerede løs i Oslo
https://www.nrk.no/norge/ulleval-topper-ber-om-flere-smittetiltak_-_-smitten-er-allerede-los-i-oslo-1.14937615

India skroter visum til europeere

Indonesia bekrefter første virusdødsfall

Smittede dro til skianlegg
Bykle kommune har fått konkrete tips om at personer som er satt i karantene, er blitt observert i skianlegg.
https://www.dagbladet.no/nyheter/smittede-dro-til-skianlegg/72232610
Citera
2020-03-11, 09:42
Medlem
Stor-Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggmunkaren
Kanske lite OT men en vän till mig är påväg hem från Mexico med en mellanlandning i New York. Han skrev just att på ett plan som kan ta 300 passagerare är de cirka 15-20 resenärer, ingen flyger längre. Han är själv i 20-årsåldern och verkar inte ha fattat allvaret förrän nu.
Nice, hoppas det är samma när jag drar på semester nästa v. Tur jag inte slösade pengar på att boka stolar brevid varandra
Citera
Medlem
peggypugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
För att myndigheterna inte vill det!!!

Jo men finns det någon legitim förklaring? Speciellt nu när risken för allmän spridning höjts.
Citera
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Jag har känt mig småförkyld i 3 dagar nu. Tidigare har det visat sig i alla fall när det gäller mig att en småförkylning skyddar från influensa. När mina arbetskamrater fick vanlig influensa som ändå var allvarlig, då slapp jag helt och fortsatte med mina småförkylningar.

Nå vad tror Ni, kanske är det bra att släppa fram en vanlig förkylning och man blir skyddad? Om 15 minuter skall jag till gymmet. Jag tror inte på att bara undvika folksamlingar men jag behöver ju inte smyga mig på folk och gå för nära. Skall bli intressant att se hur många som tränar, men det är off topic.

Rent logiskt så borde man väl inte drabbas av två olika förkylningsvirus samtidigt?

Eller detta kanske är fel?

Vad säger våra experter här på Flashback?
Citera
Medlem
schuberts avatar
Citat:

Att gå till gymmet förkyld är i normala fall både dumt mot dig själv men i synnerhet mot din omgivning. I dagsläget är det idiotiskt och respektlöst på en helt ny nivå. SKÄMS!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeatriceCenci
Att stänga skolorna nu innebär inga problem alls. Det är bara fördelar. Det i princip bara två månader kvar på vårterminen och det består mestadels av prov. Lärarna kan sätta betyg ändå. Från slutet av maj är det ändå bara aktiviteter, städning och trams.

Det är bara åk. 9 och åk. 3 på gymnasiet som får slutbetyg. Dessa kan ordnas ändå på det underlag lärarna har. Det är inga livsavgörande kunskaper eleverna går miste om på två månader och sedan kommer sommarlovet på 10 veckor, Det är alltså utmärkt läge att stänga skolorna nu och ha utrotat viruset fram till höstterminen.

Skolan är ingen samhällsviktig verksamhet och Sverige lider ingen nämnvärd ekonomisk skada att stänga skolorna.

Problemet är väl att föräldrar tvingas vara hemma om skolorna stänger för de barn som är får små för att vara hemma. Vilket då ger minskad inkomst som säkert är kännbart för många.

Dessutom går det inte att kontrollera vad barnen gör istället när skolorna stänger. När skolorna var stängda i Stockholm var elever ute på stan och shoppade. Om skolorna stänger måste även barn hållas hemma från träningar och andra aktivitet utanför skolan. Det kommer aldrig hända.

Så länge folk rör sig som vanligt i samhället är det meningslöst att stänga delar av samhället.
Citera
2020-03-11, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Har vi fortfarande över 350 smittade i Sverige men inte en enda person som har friskförklarats? Det är jävligt skrämmande.

De 60-70.000 personer i Kina som förklarats friska, har viruset helt lämnat kroppen på dessa människor eller är de bara symptomfria?

Det är två veckor sen man rapporterade det andra smittade fallet i Sverige, verkar vara segt virus att bli av med.
Citera
2020-03-11, 09:43
Medlem
https://www.dn.se/nyheter/sverige/statsepidemiolog-anders-tegnell-sverige-har-valdigt-svart-att-acceptera-risker/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in