2020-03-12, 09:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat
Vettig info om sjukan.
Nej, detta är fake news.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kjedebrev-med-falske-korona-rad-spres-pa-facebook/3423935154.html
Citera
2020-03-12, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Går det att använda glycerin?

Vet inte. Glycerolen är ju till så att inte händerna torkar ut. Så återfettar glycerin och löser sig rätt så är det kanske möjligt. Men jag är ingen kemist
Citera
2020-03-12, 09:43
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag läste någonstans att det kan ha effekt om man gör det i rätt skede, är man för sent ute har det ingen effekt.

Kommer tyvärr inte ihåg var men en snabb googling ger lika många åsikter som resultat.

En poäng är väl att det inskärper för allmänheten hur allvarligt tillståndet är. Nu är vi i ett läge där Dramaten tror sig vara listiga genom att begränsa antalet i publiken till att ligga strax under 500 för att komma runt de nya direktiven.

Så agerar inte ett samhälle som förstår allvaret i vad vi står inför.

Okej, tack, ja jag tänker som du här.

Vore intressant att veta vad myndigheten anser om vad som är rätt läge, tycker inte att det tydliggjordes på PK igår, exakt när är det lämpligt att vidta vissa åtgärder, här har journalister ett jobb att göra.

Menar du att Dramaten fortsätter sin verksamhet?

Märkligt att teater anses så viktigt att smittspridning kommer i andra hand, finns det ens någon som skulle sätta sig i salongen i nuläget?
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Träna kan jag fortfarande göra hemma, men det är just de tunga basövningarna som blir svåra att ersätta. Svårt att ersätta armhävningar med 90kg bänk osv. Och att göra massa reps 100kg marklyft i en lägenhet tror jag inte mina grannar skulle uppskatta :P

Men man får väl hitta olika work-arounds antar jag.
Var lite försiktig bara, se till att uppmärksamma sjukdomssymptom.
Du ska verkligen inte träna med infektion i kroppen.
Citera
Medlem
Jon.Holmss avatar
Läste i ett annat forum att Viking nu stoppar all kryssningstrafik, men detta gäller alltså Viking Cruises inte Viking Line.

https://www.vikingcruises.co.uk/oceans/my-trip/current-sailings/index.html
Senast redigerad av Jon.Holms 2020-03-12 kl. 09:46.
Citera
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haralltidundrat

”Coronaviruset är stort (en diameter på 400-500 nanometer), och kan stoppas av vilket munskydd som helst - det behöver inte vara en specialmask. Endast vårdpersonal som utsätts för större mängder virus behöver använda specialutrustning.”
Kan någon skicka upp en länk som bekräftar ovanstående?

Har inte sett någon säga dylikt någonstans tidigare.

NEVERMIND - Det var bara fejk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/kjedebrev-med-falske-korona-rad-spres-pa-facebook/3423935154.html

Citat:
Jag läste någonstans att det kan ha effekt om man gör det i rätt skede, är man för sent ute har det ingen effekt.
Finns det någon vetenskaplig artikel någonstans som visar att vår statsepidemiolog har rätt sin syn på att saker måste ske i en så otroligt långsam takt och att det är sämre att agera tidigt?

För alla normalt funtade framstår det ju bara som prokrastinering och brist på beslutskompetens och genomförandeförmåga.
Senast redigerad av Asmodeusvult 2020-03-12 kl. 09:46.
Citera
2020-03-12, 09:44
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nej, även vi som inte ligger i riskzonen bör så gott vi kan förebygga att vi blir smittade och råkar sprida viruset vidare.

Jag förstår att det är jobbigt, jag älskar också att träna och vet hur mycket ett ofrivilligt uppehåll suger. Men ibland får man bara acceptera läget. Det här är större än styrketräning, större än en fotbollsmatch, större än en konsert, osv. Man up, ta sitt ansvar och rida ut stormen är det som gäller.

Ja, tyvärr är det väl så, men det är oerhört tråkigt och ovisst nu när man slutar testa folk också. Hur vet man att det är lugnt? Hur länge ska allt stängas ner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Bara för Löfven att lyfta på luren och ringa chefen. Nej visst ja. Han hade ju ett viktigt uppdrag i Somalia.

Hela hanteringen av detta stinker lättja och inkompetens från Regeringens sida.

Återigen. Han får inte blanda sig i myndighetens uppdrag. Då blir det ministerstyre vilket ska resultera i KU-anmälan och avstängning av offentliga uppdrag. Om du inte vill framstå som än mer obildad och korkad så föreslår jag att du backar.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:

Kommer tyvärr inte ihåg var men en snabb googling ger lika många åsikter som resultat.

En poäng är väl att det inskärper för allmänheten hur allvarligt tillståndet är. Nu är vi i ett läge där Dramaten tror sig vara listiga genom att begränsa antalet i publiken till att ligga strax under 500 för att komma runt de nya direktiven.

Så agerar inte ett samhälle som förstår allvaret i vad vi står inför.
Precis, fick upplysning nu om att min bokade teaterföreställning för utsåld salong kommer att skäras ner till 500 åskådare. Känns inte ansvarsfullt alls. Man får boka om till senare föreställning men jag tar hellre pengarna tillbaka.

Det har nog effekt när man än gör det men ju senare desto fler smittade finns som sedan bryter ut. Så ju tidigare desto färre insjuknar.
Här gör man tvärtom, väntar så länge som möjligt för att inte oroa eller något som bara Tegnell vet.
En viss smittspridning på låg nivå kvarstår säkert alltid så den allra sista smittan kommer att hänga sig kvar länge, men innan vi kommer dit kommer vi att se en enorm puckel av insjuknade.
Citera
2020-03-12, 09:45
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Var lite försiktig bara, se till att uppmärksamma sjukdomssymptom.
Du ska verkligen inte träna med infektion i kroppen.

Tack, jag uppskattar omtanken och ska vara försiktig.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Går det att använda glycerin?
Glycerin och glycerol är samma sak. Två olika benämningar på Propantriol.
Citera
Medlem
Hur kan dom sluta testa i Stockholm? Dom är väl skyldiga att testa enligt smittskyddslagen? Om dom inte testar blir det omöjligt föra någon slags statistik hur många som är smittade och vad Corona ger för effekter i Sverige.

Kostanden för ett prov måste väl vara billigare än den samhällsekonomiska kostnaden att en person sitter hemma frisk i 14 dagar. Kostanden för att testa någon via smittspårning måste vara lägre än att den personen smittar någon som behöver akutvård.

Ska man bara låta detta skölja över Sverige utan att kunna säkerställa hur många som smittats? Handlar det bara om att reducera skadorna nu? Bästa vore att smälla upp enorma test-anläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå och köra drive in-topsning utan föranmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in