2020-03-11, 09:45
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
FHM kommer att begära mötesrestriktioner för större folksamlingar än 500 personer, (oklart om detta bara kommer att gälla för stockholms och Västra Götalands län).

Källa TT

Ja en vecka "för sent" och efter alla andra länder i samma situation.
Sanslös skandal att vi samlats i tiotusentals sista veckan, rent teoretiskt kan 1000-tals blivit smittade, har vi tur är det 0.

Våra myndigheter inger inte alltid förtroende.
Citera
2020-03-11, 09:46
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har känt mig småförkyld i 3 dagar nu. Tidigare har det visat sig i alla fall när det gäller mig att en småförkylning skyddar från influensa. När mina arbetskamrater fick vanlig influensa som ändå var allvarlig, då slapp jag helt och fortsatte med mina småförkylningar.

Nå vad tror Ni, kanske är det bra att släppa fram en vanlig förkylning och man blir skyddad? Om 15 minuter skall jag till gymmet. Jag tror inte på att bara undvika folksamlingar men jag behöver ju inte smyga mig på folk och gå för nära. Skall bli intressant att se hur många som tränar, men det är off topic.

Nej. Den 30-årige läkaren i Kina som dog av Corona-viruset var fullt frisk men hade en förkylning i kroppen. Vad experterna säger är att covid-19 slår hårdare mot kroppen även på friska unga människor om man har ett annat virus i kroppen, eftersom kroppen har nedsatt immunförsvar vid en vanlig förkylning/influensa.

Att gå till gymmet är bland det dummaste du kan göra.
Citera
Medlem
https://www.repubblica.it/cronaca/2020/03/10/news/coronavirus_l_epidemia_in_italia_non_e_arrivata_da lla_cina-250882478/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
För att de anställda inte kommer gå till jobbet? De blir förbjudna att jobba vid minsta symptom och många kommer så klart vara sjuka på riktigt.

Folk kommer finnas. Inte så att alla får det samtidigt. Jag vet om vårdavdelningar på sjukhus där en stor del av bemanningen(20+) är hemma sjuka(Vanlig influensa) men avdelningen går runt för det. Vi kan i nuläget vara lugna.
Citera
2020-03-11, 09:47
Medlem
vidrikfittanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Har några drabbats och dött av viruset här i norra Europa ännu?

Går det att skydda sig/undvika att smittas på nåt sätt?

Ja, hångla upp första bästa utförsåkare från norra Italien.

Nej .. men det har ju fan nämnts hundratals gånger hur du ska agera.
Citera
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Japp, mest i Stockholm och göteborgsområdet:

Stockholm 207
Västra Götaland 48
Skåne 25
Värmland 22
Jönköping 10
Halland 9
Uppsala 8
Västernorrland 6
Örebro 5
Västerbotten 5
Gävleborg 2
Norrbotten 2
Sörmland 2
Kalmar 2
Östergötland 1
Jämtland 1
Kronoberg 1
Totalt 356

(Källa: Aftonbladet)
Är det främst i invandrartäta områden eller lite överallt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robocrap
Rent logiskt så borde man väl inte drabbas av två olika förkylningsvirus samtidigt?

Eller detta kanske är fel?

Vad säger våra experter här på Flashback?

Jag tror det är så att det skyddar. Jag skall berätta för Er som läser om det är många som tränar idag eller om folk har blivit försiktiga. Återkommer om två timmar.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De små barnen, vem ska ta hand om dem på dagarna tänkte du? Deras föräldrar? vem ska göra föräldrarnas jobb? Nån ung vikarie? Vem ska betala föräldrarnas räkningar då?

Känns det som relevanta frågor när skiten träffar fläkten om 2-3 veckor?

Blir så jävla trött på att höra er skylla ifrån er. Var hemma och ta den ekonomiska smällen. Ta ett jävla lån för fan, räntorna är så jävla billiga nu ändå.

Ingenting av det du skriver kommer betyda ett jävla skit när dödsfallen trillar in.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
I Italien är det hittills snarare 35-50%.
Nej
Citera
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De små barnen, vem ska ta hand om dem på dagarna tänkte du? Deras föräldrar? vem ska göra föräldrarnas jobb? Nån ung vikarie? Vem ska betala föräldrarnas räkningar då?

Det är dylikt som är det verkliga hotet mot samhället; inte att x antal personer, främst sjuka och äldre dör. Även om varenda person över 70 år dog i morgon skulle det inte vara ett hot mot samhället. Det är ett bortfall av produktivitet och sysselsättning som kan sänka allt.
Citera
2020-03-11, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Är det främst i invandringstäta områden eller lite överallt?

Skulle säga tvärtom då flertalet har importerat viruset när man varit på skidsemester.
Citera
2020-03-11, 09:48
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Om det inte är på det viset så har du spridit ogrundad information. Det är så falska nyheter skapas.
Och varför skulle detta vara otänkbart?
Med tanke på hur min arbetsgivare agerar så ser jag det som fullständigt trovärdigt.
Om man så mycket som misstänker att man utsatts för smitta är det att jobba hemifrån som gäller. Anställda som har förkylningssymptom men anser sig arbetsföra får gå hemma med permissionslön om hemarbete inte är möjligt på grund av arbetsuppgifterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in