2020-03-11, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Då jobbar vi olika. Jag utgår inte från något utan vill se fakta
Inlägget inte till mig men undrar...

Du hade tidigt i tråden kontakter som sa sig veta att HD hade alibi!
Hur trovärdiga anser Du idag att de var/är?
Citera
2020-03-11, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Vad händer med de personer som gett falskt alibi ( tänker på Hann*as alibi som någon påstod att hon har )?
Låt säga om det är hennes anhöriga som vittnat falskt.
Inlägg från 20190901

Mycket relevant fråga även idag!
Citera
2020-03-11, 07:25
Medlem
sommarljums avatar
Lyssna på SDs förvrängda röst om vad han gjorde kl 23.30 på mordnatten.

https://www.na.se/artikel/lyssna-hor-45-aringen-pressas-av-aklagaren-i-domstolen-forhordes-om-mordnatten-jag-vet-inte-vad-jag- gjorde-23-30?referrer=app
Citera
2020-03-11, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Så fort åtal är väckt så häver dom restriktionerna.

Nej. Visst kan så ske men det brukliga är att restriktionerna hänger kvar tills förhandling i TR är avslutad.
Kan ej tänka mig att Hiding hävt restr (ev vissa lättnader), varför nu riskera åtalet genom att ge SD chansen att påverka vittnen etc?
Citera
2020-03-11, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarljum
Lyssna på SDs förvrängda röst om vad han gjorde kl 23.30 på mordnatten.

https://www.na.se/artikel/lyssna-hor-45-aringen-pressas-av-aklagaren-i-domstolen-forhordes-om-mordnatten-jag-vet-inte-vad-jag- gjorde-23-30?referrer=app
Ja jösses! Selektivt minne som jag nyss påpekat (ang cykelväxlarna).

Synd att inte NA lägger ut allt från rättegången vilket tydligen är OK att göra.
Hoppas vi får det till livs senare via andra media.

Undrar hur SD peppar upp sig nu inför sin andra dag i rampljuset?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-03-11 kl. 07:39.
Citera
2020-03-11, 07:39
Medlem
sommarljums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ja jösses! Selektivt minne som jag nyss påpekat (ang cykelväxlarna).

Synd att inte NA lägger ut allt från rättegången vilket tydligen är OK att göra.
Hoppas vi får det till livs senare via andra media.

Kommer garanterat i olika krimpoddar sedan. Rättegångspodden bl a 😊
Citera
2020-03-11, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Och MGM kan ju alltid hävda att han blev pressad i förhören att komma med förklaringar till blodet och i och med att han inte hade en djävla susning om hur fan det kunde ha kommit dit så spånade han vilt för att göra de elaka förhörsledarna nöjda.

Det är ju fortfarande åklagarna som har bevisbördan och MGM har förklaringsbörda så om han skyller på att de pressade honom till att gissa en djävla massa saker som han egentligen inta hade en aning om så måste ju TR ta hänsyn till det alternativet.

Åklagarsidan lägger fram bevis - den misstänkte får sedan CHANSEN att förklara. Det har inte SD lyckats göra på ett trovärdigt sätt. Han har gett fyra olika "bergssäkra" förklaringar till blodet redan, alltifrån akrobatsex till snickeriskador, det är bra mycket värre än att bara säga "oj, jag hatr verkligen ingen aning...". Jag har inte något intorkat eller borttorkat blod från NÅN jag varit ihop med hemma. Ergo skulle inte någon åklagare nånsin kunna presentera såna bevis för mig i förhör. Blodspår talar sitt eget tydliga språk, SD kan försöka bortförklara bäst han vill.
Citera
2020-03-11, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är inte de intima förhören jag saknade. Det trodde jag alla förstod. Jag saknar namn på den enormt långa vittneslistan och jag vet att två personer inte kommit till utredningens kännedom.

Jag utgår ifrån att ditt rättspatos innebär att du nu har informerat Hiding & Co om dessa två personer när du vet att de inte kommit till utredningens kännedom.
Citera
2020-03-11, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller helt med dig i dina resonemang. Har mycket svårt att se hur detta ska kunna hålla i HR, tyvärr får jag väl tillägga. I TR kan det ju gå hur som helst.

Lägger ut länkar till 2 bra exjobb som förklarar vad som krävs vid indiciemål:
Anna Straube
Indicier utom rimligt tvivel? En utredning av indiciebevisning i förhållande
till beviskravet utom rimligt tvivel

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690

Caroline Carlquist
Att lägga ett pussel - om bevisningen i indiciemål

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=2292949&fileO Id=2342886

Kopierar in det viktigaste (från A Straubes arbete)

2.7.3 Praxis gällande beviskrav i indiciemål
I avsaknad av rättslig reglering för hur indicier skall bedömas får praxis en
vägledande funktion för rättstillämparens bedömning av indicier. Jag har här
valt att återge två rättsfall som idag fungerar som riktlinjer vid
bevisvärdering i indiciemål.
2.7.3.1 NJA 1991 s. 56
I detta avgörande prövade HD om omständigheter som innebar att andra
händelseförlopp än gärningspåståendet kunde uteslutas, det vill säga
negativa omständigheter, var tillräckligt för en fällande dom. Gärningen
hade begåtts på en mindre ö, och bevisningen byggde i huvudsak på att
utredningen inte tydde på att någon annan än den åtalade och brottsoffret
befunnit sig på ön.54 HD uttalade:
”Att grunda en fällande dom enbart på den negativa omständigheten
att utredningen inte synes ge utrymme för någon alternativ
gärningsman kan endast i undantagsfall komma i fråga. Som regel
måste därutöver krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör
de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just
den tilltalade vid brottet.”
55
2.7.3.2 RH 1998:88
I detta fall saknades både direkt och teknisk bevisning som positivt kunde
knyta den tilltalade till gärningen. Hovrätten hänvisade till NJA 1991 s. 56,
och uttalade därutöver:
”Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det
kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den
misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i
närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra
gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas.”56
Ovan båda citat är frekvent refererade i praxis, och har fått stor betydelse för
rättstillämparens bedömning av fall som består av struktural bevisning.

Länk till domar:
https://lagen.nu/dom/nja/1991s56

https://lagen.nu/dom/rh/1998:88

Om något så visar ju ovanstående att SD absolut kommer dömas på de indicier som föreligger i enlighet med det som beskrivs ovan.
Citera
2020-03-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
NA:

"Åklagaren frågar hur den misstänkte känner sig just nu. Hon frågar också varför han skrattar till ibland."
//
"– Jag har valt en medveten strategi. Jag ser säkert oberörd ut men det är jag inte. Men jag skrattar till ibland när ni tar upp någon groda och säger fel, säger 45-åringen."

https://www.na.se/artikel/just-nu-misstankte-45-aringen-forhors-i-dag-folj-hjarstarattegangen-direkt-fran-tingsratten

SD njutskrattar åt andras grodor i rättssalen? Kanske han skrattade när L drog sitt livs sista suck och han njöt till sig en sprängande sats när han såg till att L:s huvud blev till en blodig massa?

Fy, fn. Fast ändå inte överraskande av en man som beskriver hur roligt det är att se på när en groda gör ett dödshopp från hans hand. Kanske han ska se upp så han inte snubblar, hamnar på hårt underlag och krossar skallbenet när han är inne i sin sarkasm esse? Det är ju då han tappar kontrollen och hans grodor spottas ut.
Citera
2020-03-11, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För dom som tvekar över att LW raggade på gifta män och kontaktade dom på nätterna kanske detta inlägg kan bekräfta? Även om just denna gubbe kanske inte var gift?

Jag läste i Fup i vittnesmål från Lenas väninna N. Olsson att Lena 2017-2018, hade en intim relation med Anders L, som också Olsson kände. Till henne sa Lena att Anders var snygg, men att det saknades något i personligheten eller karisman.

Anders var den som hörde av sig till missing People för ett sök angående Lena. Han har på Panzers lista ringt henne 8 ggr när hon försvann om jag inte minns fel.

På ett annat ställe i Fup läste jag att denne Anders hade redan en kvinna, oklart om de var gifta, när han Lena umgicks. Anders ville att Lena skulle sluta ha ett parallellförhållande med honom och Stefan.

Läste också att Lena sagt till ytterligare någon person i Fup att relationen med Anders var knepig eftersom han hade en kvinna.

Kristin nämnde i sitt förhör att det inte var första gången Lena hade ihop det med gifta män, angående Stefan. Tror det var hon som var orolig att Lena skulle få ihop det med Jerry också, som hade sin sambo, Lena I.

Ännu en väninna, minns inte namnet, talade om gifta män och Lena, vid sidan om Stefan.

Sedan kände sig Lena sig taskig mot Mattan, för att hon var otrogen mot honom med Stefan. Ni får läsa igenom alla förhör med Lenas vänner, då blir det tydligare.
Citera
2020-03-11, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Jag läste i Fup i vittnesmål från Lenas väninna N. Olsson att Lena 2017-2018, hade en intim relation med Anders L, som också Olsson kände. Till henne sa Lena att Anders var snygg, men att det saknades något i personligheten eller karisman.

Anders var den som hörde av sig till missing People för ett sök angående Lena. Han har på Panzers lista ringt henne 8 ggr när hon försvann om jag inte minns fel.

På ett annat ställe i Fup läste jag att denne Anders hade redan en kvinna, oklart om de var gifta, när han Lena umgicks. Anders ville att Lena skulle sluta ha ett parallellförhållande med honom och Stefan.

Läste också att Lena sagt till ytterligare någon person i Fup att relationen med Anders var knepig eftersom han hade en kvinna.

Kristin nämnde i sitt förhör att det inte var första gången Lena hade ihop det med gifta män, angående Stefan. Tror det var hon som var orolig att Lena skulle få ihop det med Jerry också, som hade sin sambo, Lena I.

Ännu en väninna, minns inte namnet, talade om gifta män och Lena, vid sidan om Stefan.

Sedan kände sig Lena sig taskig mot Mattan, för att hon var otrogen mot honom med Stefan. Ni får läsa igenom alla förhör med Lenas vänner, då blir det tydligare.
Blir det tydligt hur många gifta män LW verkligen ett förhållande med (som ej var enbart var vänskaplig) under alla år hon strulade med SD?

Kan det vara kvinnor inom geo och kyrkan som fick dessa misstankar efter att de fått reda på LW:s affär med SD? Som även haft svårt att lita på sina män när det kom en sprudlande LW i närheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in