2020-03-10, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åh fan det var dumt ja,En grov miss av Hiding där, En sån miss man kan förvänta sej av en nybörjare. Naturligtvis så skulle Hiding ha huggit som en kobra där för att smula sönder hans trovärdighet.

Han ska ju förhöras fler gånger. Förhoppningsvis ger Åk honom rep nu i början för att hugga hans lögner i bitar senare.

Funderat en del på den öppna dörren och LWs mobilpositioneringar. Undrar om det inte var så att hon gick ut utan sin mobil, vad skulle hon ta med den för? Därför positionerar den närmare bostaden än brottsplatsen. GM gick sedan in och hämtade den för att dölja den telegramkonversation de haft när hon lockades ut. Dörren lämnades öppen.
Citera
2020-03-10, 19:04
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Men VET vi att åklagaren inte gjort detta? Det verkar vara rätt censurerat i referaten. Lokalblaskan säger uttryckligen att de utelämnar privata (förmodligen sexuella) ämnen i sitt referat, medan AB helt förbigår denna viktiga komponent efter vad jag kunnat se.

Eftersom SD tidigare uteslutande har hänvisat till blödningar i samband med samlag på alla upptänkliga ställen så måste ju eventuella ifrågasättanden från Hiding ta upp detta, som de alltså tycks utelämna totalt i tidningarna.

Jag har svårt att tänka mig att åklagaren inte ifrågasätter alla dessa avvikelser från hans ursprungliga uppgifter från förhören. SD uppger ju i många fall helt andra saker än tidigare.

Det vet vi inte, det är helt riktigt men jag följde Aftonbladets rapportering just när den här händelsen var på tapeten och jag är helt säker på att de skulle ha skrivit det om åklagaren protesterade mot utsagan.

Aftonbladet tog ju med advokatens protest mot vad åklagaren påstod att MGM sagt i ett förhör så vi kan nog vara ganska säkra på att orden föll som det står i rapporteringen.
Citera
2020-03-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Är övertygad om att ÅK bidar sin tid. Hon låter honom snärja in sig i motsägelser 👍🏻

Exakt, tror som pittsmurfen skrev tidigare, hon låter honom snacka lite. Sen kommer frågor som kan bli lite knivigare att svara på utan att förlora exakt all trovärdighet.
Citera
2020-03-10, 19:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smhf
Liverapporteringen idag från AB

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awxz0O/aklagaren-sa-planerade-han-mordet-pa-lena-wesstrom
Tack, Aftonbladet verkar ju av någon anledning ha betydligt bättre rapportering än lokaltidningen. Men det hade varit bättre om journalisten hade citerat åklagaren här i stället för att göra egna tolkningar, jag är inte helt säker på att åklagaren påstår att blod från LW har kunnat konstateras på tvättmaskinen och skon:
"Åklagaren pratar nu återigen om Lena Wesströms blod som hittades på mannens tvättmaskin."
"Nu frågar åklagaren om 45-åringens skor som polisen hittat blod från Lena på."
Som jag har förstått det skulle det kunna röra sig om falska positiva indikationer med t.ex. luminol, som sedan blev en höna av en fjäder när SD kom med sina fantasifulla bortförklaringar (LW:s DNA verkar dock ha konstaterats där, men det är ju inte riktigt samma sak).
Senast redigerad av Draifos 2020-03-10 kl. 19:20.
Citera
2020-03-10, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ja, men åklagaren hänvisade inte till de förhör där han gett helt andra uppgifter om blodet på tvättmaskinen så vad TR får bedöma är ju den utsaga de hört.

Om inte åklagaren påpekar att MGM sagt något helt annat i förhöret så blir det ju djävligt svårt för TR att värdera den utsaga de får, åklagarna får jobba lite mer aktivt om de anser att MGM svävar ut bortom vad han sagt i förhör.

Beträffande förklaringen så har MGM och BO gemensamt torkat/tvättat bänken när de upptäckte att BO hade sölat ner den, tyvärr missade de en minimal fläck på tvättmaskinen.

Så skulle jag som advokat förklara det.
Stefan kan komma med femton mer eller mindre möjliga förklaringar - att han inte visste varför Lenas blod fanns där är precis vad som skulle hänt om han var oskyldig. Han vet helt enkelt inte om att det funnits blod där, hade ingen anledning att tro det, men när han får veta det så försöker han begripa hur det kunnat bli så. Att han har olika förklaringar från gång till gång är precis vad en som inte vet skulle göra.

Att han städat EFTER att polisen varit där och gjort husrannsakan är heller inte särskilt märkligt.
Citera
2020-03-10, 19:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Kan inte tänka mig att Hiding skulle missa en sån sak; relativt sett så är ju blodet i huset ett av de starkaste korten hon sitter på. Och de har ju varit där på syn o allt med hela baletten.
Så nog har Hiding koll på vad SD sagt tidigare.
Och det kommer hon garanterat att ta upp/vända mot SD.
Förhöret av SD är väl inte avslutat?
Och det går ju under förhandlingen alltid att backa bandet och ställa kompletterande frågor.
Hiding lät nog SD prata på om LW:s snickrande för att han i det senare läget skall framstå som mindre trovärdig.
I stället för kobrahuggande satsar hon på ett avgörande alligatorbett.
Tror jag.

Nu var det inte Hiding som skötte den delen av förhöret utan hennes kollega.

Men visst, jag håller med dig, det kommer mera från Hiding men trots allt, hennes "blodbevis" är inte starka, MGM har haft ett on/off förhållande med BO under nästan 10 år om jag nu tolkade åklagaren rätt, (jag tror att det är den tidsrymden de jobbar med)dom bloddroppar de hittat kan förklaras med annat än att de måste ha kommit dit i samband med mordet.

Blodet på skon sitter ju på insidan av plösen inte utsida så MGM,s förklaring att BO har lånat hans sko är ju inte otrolig på något sätt.
Citera
2020-03-10, 19:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Åh fan det var dumt ja,En grov miss av Hiding där, En sån miss man kan förvänta sej av en nybörjare. Naturligtvis så skulle Hiding ha huggit som en kobra där för att smula sönder hans trovärdighet.

Men är det för sent?
Kan hon inte kontra med detta i ett senare skede? Där kan hon väl säga att mgm har lämnat olika förklaringar till blodet och att det som kom upp idag är ytterligare n förklaring som man inte tidigare har hört tidigare?

Det kommer ju upp som en punkt i stämningsansökan; detta med att mgm har sagt att bo har blött så väldigt vid den akrobatiska sex de hade (vilket mgm också i förhör tidigt påstått att det var som mellanmjölk, vanlig svensson- sex om jag inte missminner mig?)

Och hon har ju slutplädering?

Jag vet inte, jag är inte juridiskt insatt, så det är en fråga.
Citera
2020-03-10, 19:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Stefan kan komma med femton mer eller mindre möjliga förklaringar - att han inte visste varför Lenas blod fanns där är precis vad som skulle hänt om han var oskyldig. Han vet helt enkelt inte om att det funnits blod där, hade ingen anledning att tro det, men när han får veta det så försöker han begripa hur det kunnat bli så. Att han har olika förklaringar från gång till gång är precis vad en som inte vet skulle göra.

Att han städat EFTER att polisen varit där och gjort husrannsakan är heller inte särskilt märkligt.

Eller hur?

Och MGM kan ju alltid hävda att han blev pressad i förhören att komma med förklaringar till blodet och i och med att han inte hade en djävla susning om hur fan det kunde ha kommit dit så spånade han vilt för att göra de elaka förhörsledarna nöjda.

Det är ju fortfarande åklagarna som har bevisbördan och MGM har förklaringsbörda så om han skyller på att de pressade honom till att gissa en djävla massa saker som han egentligen inta hade en aning om så måste ju TR ta hänsyn till det alternativet.
Citera
2020-03-10, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Jag har aldrig skrivit att hon inte hade parallella förhållanden. Jag skrev att ni som påstår det får bevisa det, vilket ni inte kunde göra. Och jag undrar fortfarande vilka flera parallella förhållanden hon hade med flera gifta män? Vilka var det mer exakt?

Ditt inlägg var inte till mig men jag svarar ändå.
Du är en av alla som krävt bevis för påståenden om parallella förhållanden. Jag har varit en av flera som påstått att dessa fanns men inte kunnat röja min källa. Idag ger fupen oss svar, tycker du inte det?
När det gäller BOs parallella förhållanden med gifta män kan jag säga att det saknas minst två namn i fupen och det är jag glad för. Kvinnorna till dessa män ska inte behöva se sitt liv fläkas upp i den här tråden. .
Citera
2020-03-10, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Eller hur?

Och MGM kan ju alltid hävda att han blev pressad i förhören att komma med förklaringar till blodet och i och med att han inte hade en djävla susning om hur fan det kunde ha kommit dit så spånade han vilt för att göra de elaka förhörsledarna nöjda.

Det är ju fortfarande åklagarna som har bevisbördan och MGM har förklaringsbörda så om han skyller på att de pressade honom till att gissa en djävla massa saker som han egentligen inta hade en aning om så måste ju TR ta hänsyn till det alternativet.
Hur ser du på möjligheterna för ÅK efter dagen?
Citera
2020-03-10, 19:24
Medlem
Snor-Johans avatar
Aktbilaga 146 förhör LW (1) sid 98 Förhörsdatum: Observera datumet 2018-05-16

Veckorna efter att Lena hade berättat för Ulf så berättade hon om olika saker som hände.
Lena berättade bland annat att Stefan hade blivit förbjuden av Hanna att kontakta Lena men
att han kontaktade henne ändå. Ulf upplevde det som att Lena kände det lite som en triumf.
Ulf kände det som om både Lena och Stefan var lite besatta av varandra.

Ulf sa till slut till Lena att han inte ville veta allting, att han inte ville vara hennes bollplank.
Han sa att han kan lyssna på henne men att han inte kunde vara hennes ventil. Ulf tyckte att
relationen mellan Lena och Stefan verkade skev. Ulf har alltid uppfattat Lena som en person
med stort rättspatos och han kände inte igen hennes sätt att resonera angående att hon en
relation med en gift man.

Lena berättade för Ulf om ett bråk med Stefan i bilen och att Lena då hade gjort en
polisanmälan. Hon berättade också att Stefan hade varit utanför hennes hus och tittat in
genom fönstret. Stefan hade sedan skrivit till Lena och fr
ågat om hon hade haft mysigt med
den personen som var hos henne. Ulf kan inte redogöra exakt för hur det var och inte heller
säga när i tid det var men det är en tid tillbaka.

Den senaste tiden har inte Lena pratat så mycket om Stefan. De kan bero på att Ulf sa ifrån att
han inte ville veta allt. Vid ett tillfälle för ca två månader så kom Ulf hem till för Lena för att
hämta något. Lena visste att Ulf skulle komma. När Ulf kom så var Stefan där och det blev en
konstig stämning. Lena ringde Ulf efteråt och försökte förklara varför Stefan var där. Ulf sa
till Lena att det var upp till henne att träffa vilka hon ville.
Mellan raderna har Ulf förstått att Lena och Stefan har fortsatt att träffas men i mindre
omfattning.

Ulf tillfrågas om vad han tror har hänt Lena. Han säger att ganska snart efter att Ulf och
barnen kom tillbaka från Lenas hus till Ulf så började han tänka. Det första han tänkte på var
att om någonting hänt Lena så kände han att var det någon som skulle kunna göra henne illa
så var det Stefan. Detta på grund av att han vetat om att det varit lite struligt med honom.

Ulf berättar att Lena alltid brukar gå i foppatofflor när hon är hemma i huset. Ska hon gå ut
för att t ex hämta post så har hon alltid dem på sig. Foppatofflorna stod kvar när Ulf och
barnen kom hem till Lena på morgonen den 15 maj. De kunde inte heller se att några andra
skor var bmia. Lena är vältränad och stark. Hon är liten men muskulös och väger ca 59 kg.
Hon är ca 164 cm lång. Ulfs känsla är att någonting har hänt snabbt och plötsligt.

Stefan tillfrågas om han vet vilka som har koden till Lenas ytterdörr. Ulf har trott att Lena har
haft en kod, barnen har haft varsina koder och sedan har det funnits en allmän kod som Ulf
och hennes föräldrar har haft. I sms från Lisa Hasselgren har han fått veta att även Stefan
hade en kod. Ulf kommer att ta reda på henne vilka koder som barnen har och återkomma
med det. Den allmänna koden lämnar Ulf vid förhörstillfället och den är *340366.

Ulf tillfrågas om han känner Hanna Davidsson, Stefans fru. Ulf säger att han känner henne
ungefär som han känner Stefan. De hälsar men umgås inte.

Ulf tillfrågas om en uppgift i utredningen att Lena skulle ha åkt till Norge idag. Ulf berättar
att när han ringde till Lenas mamma Gun Johansson igår för att berätta att Lena var borta så
sa Gun att hon skulle ha åkt till Örebro som idag för att vara barnvakt till Aron eftersom Lena
skulle till Norge onsdag till fredag. Lena skulle delta i ett event om geocaching. Innan det
visste inte Ulf något om Norgeresan men han tycker inte att det är så konstigt eftersom det
var hennes barnvecka.
Genomläst och godkänt.

Ett par reflektioner.
Att även UW vägrade lyssna på hennes utläggningar om att andra var hennes problem ärar honom
Att det tråden ägnat så mycken energi åt kodlåset och vilka av dom närmaste som hade tillgång till hennes bostad.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-10 kl. 19:42.
Citera
2020-03-10, 19:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Hur ser du på möjligheterna för ÅK efter dagen?

Jag har ju tyckt att det är ett svagt åtal trots den abnormt stora FUP som blev resultat av deras ansträngningar och min åsikt har inte ändrats av dagens övningar.

Jag tror att åklagarna får svårt att få MGM fälld och dagens övningar har inte gett mig någon anledning att revidera min uppfattning.

Som lekman så ser jag inget som talar emot att MGM är skyldig och fälls men rent juridiskt så vete fan om det går i mål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in