Citat:
Nja jag tror att de bryr sig, men inte av hälsoskäl.Fråga: Med undantag för stängande av gränser och restriktioner på utlänningar i landet (tex ambassaderna), bryr sig det nordkoreanska ledarskapet egentligen om coronavirusepidemin?
Viruset har ju relativt låg dödlighet, bara ett par procent. Troligen betydligt lägre än Nordkoreas återkommande svältepidemier.
Och regimen har ju inte visat sig överdrivet intresserat av befolkningens väl och ve i övrigt?
Verkar troligt med en del restriktioner i huvudstaden Pyongyang, liksom vad gäller resor in i huvudstaden, eftersom att ledarskapet vill skydda sin och sina familjers egen hälsa.
Men resten av landet, tror jag att ledarskapet skiter i.
Viruset har ju relativt låg dödlighet, bara ett par procent. Troligen betydligt lägre än Nordkoreas återkommande svältepidemier.
Och regimen har ju inte visat sig överdrivet intresserat av befolkningens väl och ve i övrigt?
Verkar troligt med en del restriktioner i huvudstaden Pyongyang, liksom vad gäller resor in i huvudstaden, eftersom att ledarskapet vill skydda sin och sina familjers egen hälsa.
Men resten av landet, tror jag att ledarskapet skiter i.
Den huvudsakliga anledningen till att man informerar om de katastrofala följderna är att rädda Kimdynastin.
Om (när) det blir en fullskalig epidemi i landet kommer utan tvekan regimen att bli ansvarig inför befolkningen vilket skulle kunna få katastrofala konsekvenser för diktaturregimen.
Regimen gör allt för att det inte ska hända. Det är ju ingen tillfällighet att diktaturregimen inte erkänner ett enda fall av Corona-19, man mörkar o hävdar förkylning och lunginflammation.
Jag pratade med ambassadpersonal (at the desk) idag där de bekräftade att det inte finns några drabbade i NK.
Alla KFA-organisationer i världen hyllar NK:s åtgärder och hyllar Kim för de fantastiska åtgärder som han har sett till att regimen satt in.
Det skulle vara intressant att få kommentarer från nordkoreaanhängarna i tråden.