Citat:
Ursprungligen postat av
Paponim
Mycket av det som först verkar väldigt konstigt i Nordkorea brukar det ändå gå att förstå sig på efter att man trängt lite djupare in i hur dom tänker. Lite kunskap om deras historia, seder och bruk, hur dom använder språket etc. hjälper ofta till. Men det finns saker man bara inte kan greppa, även med god vilja...
Den här isoleringen av utländsk ambassadpersonal verkar väldigt märklig. Om dom nu befunnit sig i landet några veckor och inte blivit sjuka så kan dom liksom inte smitta. Med tanke på hur snabbt och kraftfullt dom agerat för att förhindra smittspridning borde dom ligga bra till med få smittade, kan man tycka. Risken att få Korona torde vara större även i Sverige med tanke på hur slappt vi agerat hittills. Detta talar dessutom emot att dom skulle ha något att dölja just i detta avseende.
Samma märkliga beteende när dom utvisade Alek Sigley för spioneri i somras. Han gjorde ju allt för att visa hur fina maträtter man kunde äta i Pyongyang och var en perfekt propagandist för NK, kan man tycka. Samtidigt har det dock visat sig att dom inte alltid gillar för mycket positiv propaganda heller. Jag har besökt en del platser som skulle vara positivt (för NK) att visa utomlands. Välordnade marknader med massor av utländska varor, butiker fulla med sprit och cigaretter, apotek med fyllda hyllor och rullstolar till utlåning, etc. Där var det dock fotoförbud! Kanske vill dom inte framstå i för god dager eftersom det skulle kunna riskera minskat bistånd?
Här är iallafall en bild jag lyckades fota i en butik i Wonsan med lite typisk influensamedicin:
https://minfil.com/R1Tfc5hbo5/Influensa-medicin_jpg
Intressant är att det mesta kommer från Japan och att det är diverse skumma vitaminsprutor... Samma sak i Sydkorea. Dom tycks tro att bara för att det är en spruta så är det mer verksamt. Längre ner i disken fanns diverse mer verksamma preparat inklusive bredspektrum-antibiotika. I Sydkorea krävs sedan ett tiotal år recept för sådant men i NK tror jag bara det är att handla om man har råd.
Personligen håller jag min hälsa i perfekt skick med detta medicinska armbandsur:
https://minfil.com/HeUbc0h6oe/Daesong_framsida_jpg
På baksidan beskrivs dess undergivande egenskaper:
https://minfil.com/TaU0c9h9oa/Daesong_baksida_jpg
Den koreanska texten överst är samma som den engelska. Symbolen visar en ljusstråle som passerar ett kalcit-prisma. Den enda egentliga effekten som prismat har är att det ger en stark polarisering av ljus. Men, tydligen ska det också kunna påverka blod, hjärna osv. Kanske något för Life-butikerna att ta in som komplement till deras magnetarmband, haha...
När man sedan öppnar boetten, så vad hittar man väl där?
https://minfil.com/d5V3cbh1o4/Daesong_inuti_jpg
...om inte ett importerat japanskt urverk av hög kvalitet, och så dom två kristallerna som bildar prismat. Jag ställde klockan den 9:e september 2019 och nu ikväll går den 26 sekunder för fort. Helt godkänt. Det skulle förstås även kunna vara en kopia. Ingen aning... Som väl är bekant exporterar Nordkorea mycket klockor till bl a Kina.
Just den här klockan skulle ju kunna vara en examenspresent efter väl utförda studier i Juche-skolan... Vem vet...
Snacket om att man hatar allt japanskt är iallafall inte sant. T o m den närmast heliga blomman kimjongilia är ju framtagen av en japansk botaniker, och det skryts det dessutom om. Höjdarna i Partiet kör dessutom ofta japanska bilar av bättre märke. En japansk bekant till mig som har bott länge i Sverige skulle för ett tag sedan köpa bil. Nu visade det sig att en Hyundai nog skulle passa henne bäst men hon kunde absolut inte tänka sig att köpa en koreansk bil. Jag brukar f ö mobba henne med berättelser om hur fint och bra både Korea och koreaner (både nord och syd) är på alla sätt. Detta till hennes stora förtrytelse. Hon menar att finns det något bra i Korea så har dom japanerna att tacka för det, punkt!
Jag förstår att Du är stolt över Din fina ”Juchekocka”, Alek Sigley hann väl aldrig få sin, eller?
Hade varit finare om Ni fått en mekanisk klassisk
Moranbong klocka istället, och helst från den gamla fabriken i Pyongsong norr om Pyongyang, där man efter mycket tjat och mutor, på 1970-talet, kunde öppna en fabrik med gamla utrangerade Schweiziska maskiner för urtillverkning. Då hade Du ju konstant blivit påmind om monumenten och ledarna i den centrala parken i Pyongyang.
När jag besökte Pyongsong redan i början av 1980-talet, var där fullt av små verkstäder inom ”lättare industri”.
Nu är det väl bara kärnvapenforskare och vapentekniker som är verksamma där.
Du verkar insatt i Nordkoreas klockexport till Kina, intressant att höra vilka märken Du i första hand tänker på?
—————
Inte alls svårt, att förstå vare sig utvisningen av Alek Sigley eller ambassaddebaclet eller andra, uppenbart ”obegripliga beteenden”. Ren och skär paranoia, parat med svårhanterad ångest.
I ett system där
INGEN litar på någon, i något som helst enda avseende, och rädslan för att misshaga de stora ledarna, uppstår en enorm inre stress, och tillsammans med den, bland annat den korruption som styr lojaliteter, framförallt inom eliten, blir resultatet per automatik det dissociativa traumatillstånd Nordkorea befinner sig ioch att man döljer sig bakom en mycket hård och kompromisslös attityd.
—————
Det är heller inte alls svårt att förstå det Du så förvånande kallar välfyllda marknader, med sprit - cigaretter - läkemedel mm. Den kriminella regimen drivs ju som Du säkert är medveten om, som ett enda stort brottssyndikat.
Några exempel som till största del administreras och kontrolleras av statliga Koryo:
1. I många många år, sker illegal tillverkning av läkemedelskopior och droger i Nordkorea.
2. Sprit och cigaretter har i åratal
köpts av Kina och smugglats till övriga världen.
3. Mängder av andra konsumentprodukter kontrolleras av Koryo.
————
Varför inte försöka övertala Din Japanska väninna, att prova en Peokkugi eller Zunma, dom går billigt nu och har både Japanska - Amerikanska och Kinesiska gener!
Kanske vore nåt för Volvohandlarna att ta upp som ett billigare alternativ till deras redan billiga Rumänska Dacia!