Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Om du hade minsta uns av förståelse hur världen fungerar - vilket du verkar vara helt renons på - så skulle du förstå att det värsta en diktatur kan göra är att ljuga och mörklägga för sina undersåtar i ett sådant här läge. Kanske förklarar att man trots allt är så öppna med det inför sin befolkning i Nordkorea.
Samtidigt tror jag att vi efter den här epidemin kommer att konstatera att de nationer som klarade sig bäst var just de där man har både möjligheter och viljan att driva igenom tvångsåtgärder och andra resoluta beslut.
Vare sig vi gillar det eller inte.
Och idag läser jag i Aftonbladet att Corona-viruset har nått Washington. Väntar bara på att det ska få ett fäste bland geriatrikerna i Kongressen. Ska bli kul att se hur man rider ut den stormen.
Med tanke på Ditt track-record i denna och andra trådar, vad gäller att göra korrekta analyser av vad som kommer att ske, blir det nog inte många rätt denna gång heller.
Att de två regimerna Kina och Nordkorea kommer att visa sig var de som klarat sig bäst när bokslut görs över denna tragiska katastrof, tror jag inte ett ögonblick på.
Att man inte mörkar eller ljuger för sin befolkning eller omvärlden, gör Du självmål på, det har ju redan visat sig att det är exakt det man gjort. Och att Nordkorea inte ljuger och mörkar, tror väl bara Du på.
Låt mig ge Dig kalla fakta:
1. Kina ljög för alla, från dag ett, och mörkade sanningen som kom från visselblåsaren/na, och ett totalt kaos vad gäller hanteringen och management efter att sanningen kom ikapp regimen.
2. Ingen vid sina sinnes fulla bruk tror på fullt allvar att Nordkorea inte är drabbat.
Att Nordkorea ljuger både för sig själva och omvärlden anser jag vara alldeles uppenbart.
3. Kinas mycket aggressiva tvångsåtgärder, som Du menar är effektiva och endast är resultatet av att man är en totalitär diktatur, är en rent löjeväckande uppfattning. Sydkorea har trots största antalet smittade utanför Kina, klarat av situationen på ett mycket proffessionellt sätt liksom Singapore som klarat sig fantastiskt från dag ett, relativt sett.
Kinas ekonomi har gott i stå totalt
4. Kina betalar redan nu, ett mycket högt pris för de drastiska åtgärderna. Ekonomin befinner sig i recession, denna katastrofala situation kommer inte att gå över på ett kvartal eller två. 60% av småföretagarna i Kina rapporterar akut brist på kapital och många kommer att gå i konkurs eller i likvidation. Ingen kan idag bedöma hur detta kommer att sluta för Kina.
5. Nordkoreas ekonomi drabbas direkt av Kinas recession och i ännu svårare omfattning än tidigare.
6. Återkom när Du har vitboken klar över vilka som klarade av denna katastrof på bästa sätt.
—————
Skall jag tolka Ditt sista stycke i inlägget om ”geriatrikerna i Washington”, som en sarkastisk skadeglad önskan om att de inkompetenta stofilerna i D.C skall misslyckas eller?