2018-04-27, 16:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att du frågar om vilken expertis du borde ta del av visar att du inte har följt med i utvecklingen av Koreafrågan, jag gav ett tips på en bra början.
Är det Sputnik News som är din källa till kunskap?
Du nämner ett namn som redan är känt. Menar du att jag har missat vad som utspelat sig i den här tråden? Det enda jag har sett är ett gäng samrunkare som hittar på saker för varje händelse som utspelats för att deras världsbild ska hålla ihop.
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Wow!

När får Trump fredspriset?

Tror ej på 'kärnvapenfri zon', men Trump har ändå lyckats mer på ett år än Obamb&Bush&Clintons under 30
Jepp, han fick till det till slut.
Citera
2018-04-27, 16:19
Medlem
Citat:
Det var ambitiöst.
Det ska bli väldigt intressant att se hur denna överenskommelse kommer att presenteras/kommuniceras i Nordkorea

Det skall bli mycket intressant att följa, ja.

Det man kommer att kommunicera och delge befolkningen, är en god indikator på, vilken väg man nu slår in på.

Framförallt hur stor transparens det blir i detaljer och omvärldsrapportering.

Finns en reformeringsplan, så bör denna visa sig ganska omgående.

Det mest sannolika är nog att Kim framställs som den ”Den store och fantastiska förhandlaren”, som lyckats ena syd och nord, samt ”Tyglat” USA att hörsamma Kims fredsintentioner.
Citera
2018-04-27, 16:25
Medlem
Savoys avatar
Som så ofta är det väl en kombination av flera faktorer som lett till händelseutvecklingen:

1) Kina har varit med på sanktionståget i ett läge när NKs ekonomi varit usel från början och blivit ännu sämre.
2) Trump ÄR skicklig på att "gorma", han har inte svårt att verka som han är på väg att tappa fattningen totalt och använda det som förhandlingsknep.
3) 1+2 gör att enda utvägen för NKs ledning/Kim att rädda ansiktet är att själva på allvar ta initiativ till fredsförhandlingar, vilket leder till det vi ser nu. I synnerhet som detta även ger SK mer pondus, så att de inte verkar vara underkastade USA.

Hur det än ligger till är det naturligtvis en fantastiskt bra utveckling vi ser, det går inte att säga annat!
Citera
2018-04-27, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror jag drog upp riktlinjerna för hur det här skulle utspela sig för ett år sedan. Men du får gärna fortsätta att tro att det var sanktionerna som slutligen fick Kim "på fall".

Så bra då, då vet vi hur det ligger till.

Du är en fantastisk och extrordinärt superbegåvad prospektör, inom avdelningen för framtidsanalytiska diplomatiska profetior.

Vi är stumma av beundran, framförallt över den stora och betydelsefulla rollen Ryssland spelat i sammanhanget.
Det har nämligen gått spårlöst förbi i så gott som alla diplomatiska loggböcker.
Imponerad av Dina källor Du har därvidlag.

”Chapeau av”, för Din insyn i vardagen hos de flesta tillhörande ”Corps Diplomatique”!

—————

Tack, då vet jag att jag får fortsätta tro, (i min enfald) att sanktionerna haft en mycket avgörande effekt, tillsammans med ett föredömligt diplomatiskt arbete, orkestrerat av Trump med allierade.
Senast redigerad av LEMMOR 2018-04-27 kl. 17:03.
Citera
2018-04-27, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av FlashyBear
Tror ej på 'kärnvapenfri zon', men Trump har ändå lyckats mer på ett år än Obamb&Bush&Clintons under 30
Än har inte mycket hänt, förutom att Kim&Trump bytt från att hota varandra med död och förintelse till att beskriva varandra som hederknyfflar. I och för sig en klar förbättring, men konkreta avtal väntar vi fortfarande på. Kanske kommer Trump lyckas med något, men än har han inte gjort det.

Det som gör situationen extra svåranalyserad är att vi vet så lite om inrikespolitiska situationen i Nordkorea. Hur stor makt har t ex Kim jämfört med militären? Hur mycket av ryckigheten i Nordkoreas politik handlar om interna fraktionsstrider?
Citera
2018-04-27, 19:06
Medlem
Citat:
”Den store och fantastiska förhandlaren”, som lyckats ena syd och nord, samt ”Tyglat” USA att hörsamma Kims fredsintentioner.
Det där låter precis som om [arbetet] eller [SecundusSilent] hade skrivit det. Ingen av de har ju satt sig in i situationen, och båda lever i villfarelsen att Kim III dikterar villkoren.
Ingenting kan vara mer fel...
Citera
2018-04-27, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Än har inte mycket hänt, förutom att Kim&Trump bytt från att hota varandra med död och förintelse till att beskriva varandra som hederknyfflar. I och för sig en klar förbättring, men konkreta avtal väntar vi fortfarande på. Kanske kommer Trump lyckas med något, men än har han inte gjort det.

Det som gör situationen extra svåranalyserad är att vi vet så lite om inrikespolitiska situationen i Nordkorea. Hur stor makt har t ex Kim jämfört med militären? Hur mycket av ryckigheten i Nordkoreas politik handlar om interna fraktionsstrider?
Det sista stycket är väl värt att fundera över
Citera
2018-04-27, 19:38
Medlem
Citat:
Du nämner ett namn som redan är känt. Menar du att jag har missat vad som utspelat sig i den här tråden? Det enda jag har sett är ett gäng samrunkare som hittar på saker för varje händelse som utspelats för att deras världsbild ska hålla ihop

Det är fachinerande att se hur lite du förstår, och hur lite du har satt dig in i den nuvarande situationen. Menar du att man ska hänvisa till okända källor med tanke på att du skriver att jag hänvisar till kända källor?
Du kanske inte har missat vad som skrivs i tråden, men du har uppenbart missat det som har länkats

Du frågade om källor och AL är nog den mest insatta i koreasituationen, och med tanke på dina svar har du varken läst eller hört honom.

Att, som du, skriva osanningar leder ingenvart.
Citera
2018-04-27, 19:52
Medlem
Citat:
Det där låter precis som om [arbetet] eller [SecundusSilent] hade skrivit det. Ingen av de har ju satt sig in i situationen, och båda lever i villfarelsen att Kim III dikterar villkoren.

Ingen blir förvånad om regimen i Nordkorea framställer Kim som "Den historiske ledaren" som tyglade "Uncle Sam".

Så här är det, NU, börjar det egentliga och svåra arbetet.

Trump meddelade innan han tog emot Merkel, att, nu börjar det som blir det det reella arbetet, de reella förhandlingarna, nu skall deklarationen mellan Moon och Kim, realiseras till en verklig, genomförbar agenda med ett avtal i botten.

Hållningen gentemot Kim, kommer INTE, att ha förändrats på någon enda punkt, vid kommande förhandling med mig.

Kim skall, och är, säkerligen, helt klar över, att denna gång, kommer inte USA att bli:

"Played around with like a fiddle"

"This is a completely different type of ballgame, with a new Captain"

Kim är också helt medveten om, att i detta nu, sitter Sydkoreas och USA:s företrädare i "Debriefing" och genomgång av dagens deklaration, för att få mandat från USA, för fortsatt dialog, och tillse att konsensus entydigt förmedlas till Kim, för att han skall förstå, att alliansen med USA, kommer Syd aldrig att förhandla om en enda millimeter.

Visar det sig att kommande förhandlingar inte blir positiva eller fruktsamma, lämnar vi rummet och fortsätter som vanligt.
Citera
2018-04-27, 19:57
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Jo, Trumps Madman taktik fungerat återigen. Att du tror att Kinas nya tuffa taktik, Kims plötsliga vänlighet i SK, etc är bara ett sammanträffande som skulle ske under vilken president som helst, whatever, tror vad du vill

Trumps Madman taktik skrämmer allt och alla. Alltså skiter inte bara Kim på sig, utan Japan, SK och Kina. Kanske är Trump en pratmakare som bara kan babbla på twitter utan att det ger avtryck i USA:s politik. Men är det verkligen smart att testa honom?

Det kommer nog också fungera mot Iran, Kina (trade wars) och EU (de kommer nog enas mot USA mot Kina).

Många säger - ingen vinner på det, tvärtom - alla förlorar. Visst! Men Trump bryr sig inte ahahah. Och det är hans styrka

Citat:

Haha, ni både har fel.

Att tro att Kim är en dåre liknar de idioterna som tror att dumma Trump bara *råkade* vinna valet. Kim är bevisligen extremt smart om han lyckas få en järngrepp om makten. Och smart propagandist är han också. Dennis Rodman och avrättning mha "luftvärnskanon"

Båda har starka kort.
Och både vinner på att iaf få en halvbra deal
Citera
2018-04-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ska komma med ett längre inlägg när jag inte är på jobbet om varför sanktioner är en dålig idé och varför Inga nationer utvecklar kärnvapen för att använda dem.
Jag tackar allra ödmjukast för att du inte realiserade den idén, då hade det ju blivit fel igen.
Citera
2018-04-27, 20:05
Medlem
Köper inte överhuvudtaget argumentet att detta är en fullständig seger för USA, och en kapitulation för Nordkorea. Om vi kollar på vad Kim Jong-un fått ut de senaste året så har han; höjt sin internationella status, behållt sitt kärnvapenprogram, närmat sig Sydkorea i en tid då alliansen med USA blir allt mer oförutsägbar, fått USA att gå med på ett statsledarmöte som NK velat ha i årtionden ,samt öppnat upp möjligheten att stoppa vissa sanktioner. Vad har han gett upp än så länge? Absolut ingenting förutom hans ord.

Får se hur det utvecklas, men ser det inte alls som att Kim gett upp till Trumps "madman"-strategi. Ser det snarare som att Kim Jong-un har utmanövrerat USA. Iallafall änsålänge, det kan såklart ändras snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in