2020-03-10, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Det är en lögn.

Rätt mig om jag har fel — med en källa.

Hur vet du det? Hur vet du hur de som överlever kommer påverkas på lång sikt?

Bland de som överlevde SARS så drabbades många av permanent skadade lungor. SARS är lik denna nya sjukdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottisa
Umeå ligger i västerbotten inte i västernorrland. De i västerbotten kan säkert vara i Umeå.
Jo men i Västernorrland då?? Sundsvall? Härnösand? Ö-vik?
Citera
Medlem
Ska bli spännande att se utvecklingen i USA nu, Spring break har startat och jag tror inte att just unga kids och unga vuxna är de som tar hotet på största allvar när det är årets största partyveckor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Att trängas på visningar kommer ju inte hända ur ett rent smittoperspektiv från nästa vecka så om jag ska svara seriöst så handlar det kanske inte om värdesförändringar utan om en marknad som under ett par månader fryser till is. (både köpare och säljare försvinner)

D.v.s extremt få affärer kommer göras och värdet må förändras hit eller dit men de mest drabbade blir mäklarna som inte får sina arvoden.

Sen då det svepit förbi finns det ju både fler säljare och fler köpare, men som du säger om vi får ett worst scenario där de 225 000 (ish) som är över 80 drabbas med låt oss säga 60% infekterade och 12% av de 135 000 gamlingarna får smittan dör så är de 16 200 gamlingar som säger tack och hej, och om vi gissar på att 25% av dem bor i hem de äger så är det 4050 lägenheter extra som hamnar ut på marknaden i Sverige. Spritt över Sverige är det inga extrema mängder men kan påverka priserna nedåt under ett kortare tag.

Hur värdet på fastigheter rent allmänt kommer att röra sig är svårt att uppskatta. Hur svår blir lågkonjunkturen? Eller kommer fastigheter upplevas som en tryggare investering än värdepapper? Räntan? Vart tar den vägen. Sänker riksbanken den till nya rekordnivåer då allt detta är klart?

Disclaimer: Jag har bevisat mig vara allt annat än ett mattegeni i tidigare poster, så ta det med en nypa salt.
Tack för bra svar. Sen måste man ju förövrigt älska en person som INTE utger sig för att vara ett geni här på Flashback. Synnerligen ovanligt.

Ja, det återstår att se. Tänker att det blir EB liten lågkonjunktur och priserna går ner runtom i Europa.
Citera
Avslutad
Det är dax nu Stefan, upp till bevis:

Citat:
Stefan Löfven: Staten måste ta ansvar för vården
Statsministern vill göra vården till S huvudfråga
Medborgarna förväntar sig mer av vårdet och då måste staten ta ett större ansvar, det menar statsminister Stefan Löfven.
8 Oktober 2019

https://www.expressen.se/tv/politik/stefan-lofven-staten-maste-ta-ansvar-for-varden/

F-n tror’e
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
De testar, Sverige har slutat testat utanför sjukhus. Helt hjärndött.

Det är brist på testkit så det är inte precis något Sverige önskat eller bestämt helt frivilligt

Vi saknar matrial vad är det ingen i tråden begriper fan
Citera
2020-03-10, 23:37
Medlem
Zenophobias avatar
Störigt! Är det ett stresstest av något slag inför en kommande katastrof? Förbereda människorna inför något ofattbart.
Senast redigerad av Zenophobia 2020-03-10 kl. 23:39.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Nä men usch, detta visste jag inte. Det är ju mer hemskare än jag trodde.
Det är mycket visklek gällande de här uppgifterna. Vad jag förstått handlar organsvikten och permanenta skador delvis om hyperreaktion av immunförsvaret (Vilket i de flesta fall inte händer). Lungorna kan också ta stryk av respirator enligt en kinesisk studie, medan hjärtat kan försvagas som biverkning av vissa mediciner läkare använder för att mildra sjukdomen (åtminstone har sådana mediciner använts i Kina).

Sen är det mindre sannolikt att viruset ligger latent som herpes. Förmodligen finns andra förklaringar till återinfektioner. Där har forskarna för lite kunskap för att kunna gå in i detalj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Extremt tyst från andra partier right?

Sitter alla med helmask och popcorn?

Riksdagen stängd pga Corona?

Tåls att upprepas, har sett beräkningar på att vi ligger ca:2veckor efter italien i krisnivå. Vid ungefär samma nivå satte Sydkorea in rejäla insatser vilket nu har gjort att man börjat få bukt på smittspridningen. Möjligheten finns fortfarande om viljan och ledarskapet finns.
Citera
Medlem
Eckiumbums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Nu har Norge tagit ledningen igen. 400 smittade, hur gör de?
De testar, i Sverige hittar de på massor av begränsningar för att testa så få som möjligt
Citera
2020-03-10, 23:38
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Ja, eller att inte resa utanför din stad eller region.

Om man beslutar om karantänzoner i Sverige beror nog på hur smittspridningen utvecklas. Om vissa städer eller län drabbas av mer omfattande urbrott än de runtomkring så kan det nog användas. Den variant man kört i Wuhan med utegångsförbud eller att man bara får gå ut för att handla en timme om dagen känns osannolikt, eftersom vi inte har resurser för att upprätthålla den sortens karantän.

Men absolut! Jag tror att vi redan inom några veckor kommer att få se en och annan karantänzon prövas.
Citera
2020-03-10, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Fast fler dör ju pga överfulla sjukhus eftersom de inte går den vård de behöver virus eller ej

Exakt, man kommer inte ens fram till 1177, nog många övriga sjuka som drabbas tänker på många med psykiska besvär. Äldre som har andra besvär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in