Citat:
Ursprungligen postat av
euquero
Funderade på detta för nån dag sen när det inte ens gick att få tag på andningsskydd hos lokala byggfirman. Var är alla masker? Det kan ju knappast vara så att alla har fått för sig just nu att bygga om hemma? Folk verkar köpa vilken mask som helst bara den täcker andningshålen, men det verkar inte finnas någon som använder dem. Själv använder jag nu en halsduk för näsa och mun när jag slipar.
Eller hur. Väldigt märkligt.
Men jag tror det har tre förklaringar:
1) Media har vilselett svenska befolkningen att munskydd inte skyddar mot viruset.
Vanliga tandläkarmunskydd hjälper inte mot viruset men det hjälper andra att inte bli smittade ifall en själv är lite hostig. Därav de låga antal smittade i Japan där alla går runt med munskydd.
Så av hänsyn till andra skulle media istället gått ut och informerat om vikten med munskydd.
20% av coronasmittade visar dessutom inga som helst symptom och går alltså runt och smittar ovetandes.
Media verkar dessutom inte förstå skillnaden mellan munskydd och ansiktsmasker.
Ansiktsmasker skyddar från viruset om man har ögonskydd också.
2) Svensken vågar inte stå ut bland mängden. Blir alltså hellre smittade eller smittar andra.
3) Svensken väntar på nödläge...vad är nödläge? Nödläge var i helgen då vi alla med lite vett kunde förstå att vih ade lokal smittspridning.