Citat:
Ursprungligen postat av
-modestyblaise-
Tror ni lägenhetspriserna går ner nu i Europa när Corona härjat ett tag? Många gamlingar sitter ju på 2 stycken.
Att trängas på visningar kommer ju inte hända ur ett rent smittoperspektiv från nästa vecka så om jag ska svara seriöst så handlar det kanske inte om värdesförändringar utan om en marknad som under ett par månader fryser till is. (både köpare och säljare försvinner)
D.v.s extremt få affärer kommer göras och värdet må förändras hit eller dit men de mest drabbade blir mäklarna som inte får sina arvoden.
Sen då det svepit förbi finns det ju både fler säljare och fler köpare, men som du säger om vi får ett worst scenario där de 225 000 (ish) som är över 80 drabbas med låt oss säga 60% infekterade och 12% av de 135 000 gamlingarna som får smittan dör så är de 16 200 gamlingar som säger tack och hej, och om vi gissar på att 25% av dem bor i hem de äger så är det 4050 lägenheter extra som hamnar ut på marknaden i Sverige. Spritt över Sverige är det inga extrema mängder men kan påverka priserna nedåt under ett kortare tag. (eg kanske man kan dra av lite lägenheter till om en del gamla par fortfarande bor tillsammans dessutom)
Hur värdet på fastigheter rent allmänt kommer att röra sig är svårt att uppskatta. Hur svår blir lågkonjunkturen? Eller kommer fastigheter upplevas som en tryggare investering än värdepapper? Räntan? Vart tar den vägen. Sänker riksbanken den till nya rekordnivåer då allt detta är klart?
Disclaimer: Jag har bevisat mig vara allt annat än ett mattegeni i tidigare poster, så ta det med en nypa salt.