2020-03-10, 21:50
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Du skrev inte till mig men jag kapar mig in. Förstår du hur man uteslutit folk? Genom att kolla hotellbokningar? Jag har läst en del men inte allt och jag kan inte förstå hur man uteslutit "folk" om man inte ens vet om dem.
Jadu. Kollat mastuppkopplingar, knackat dörr och ingen har sett något, kollat kameror, jag vet inte men utgår ifrån att det är en gedigen utredning.
Citera
2020-03-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Är övertygad om att ÅK bidar sin tid. Hon låter honom snärja in sig i motsägelser 👍🏻

Passade på att fråga en mig närstående pensionerad domare, och han säger mycket bestämt att motsägelser ska åklagaren ta upp direkt, i samband med att den åtalade avviker från det som han eller hon har sagt under förhör. Inte vid ett senare tillfälle.

Detta är väl det närmaste en sakkunnigs utlåtande som jag kan komma.
Citera
Medlem
Citat:
Ja det är iögonfallande vittnesmål. Golvbrunns-Hanna hjälper även till med annan form av...efterarbete. Hon har många strängar på sin (städ)lyra. Det är pinsamt genomskinligt.

Måste ha varit ett rejält sår om man blöder så mycket att man måste ta till duschen och på vägen dit dräller blod på allt möjligt (ex tvättmaskin och SD's skor).

Ingen som har stött på något i LW's chattar som handlar om att hon har skadat handen?

EDIT: När drar det igång i morgon?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-10 kl. 21:56.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bevis och bevis. Du/ni hade heller inga bevis för er tes att hon bara var vän med alla och era andra uppgifter. Vi hade inte behövt bli kallade för lögnare för att vi inte kunde presentera bevis eller röja källor. Det borde räckt med att vi konstant skrev att vi är säkra på vår sak. Varför ska man ens ljuga om sådant om en död kvinna?

Hade ni dessutom inte insinuerat att man vat lögnare och krävt bevis och att man ska röja källa så kunde tråden fått betydligt mer information om fallet tidigare. Men när man ändå inte blev trodd så struntade man till slut att dela med sig av allt man visste. Vilket är väldigt synd tycker jag.

Fel av mig att skriva bevis. Jag menade att ni skulle visa inlägget.
Jag sa inte heller att ni ljög?
Bara att n skulle länka till inlägget.
Citera
2020-03-10, 22:02
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjunefjun
Dessa datum för vistelse på Gustavsvik. Spännande då den 11:e var dagen bråkstakar var i Hjärsta och 14:e dagen då det skedde.

Då är frågan vad tusan gjorde han där den tredje?
Kollade efter mordvapen? Rekade området för att gömma mordvapen? Repade mordkvällen?
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Passade på att fråga en mig närstående pensionerad domare, och han säger mycket bestämt att motsägelser ska åklagaren ta upp direkt, i samband med att den åtalade avviker från det som han eller hon har sagt under förhör. Inte vid ett senare tillfälle.

Detta är väl det närmaste en sakkunnigs utlåtande som jag kan komma.
Vi har väl fortfarande bara medias rapportering att gå efter, så vi vet inte om hon gjorde det eller ej?
Senast redigerad av pittsmurfen2000 2020-03-10 kl. 22:05.
Citera
2020-03-10, 22:09
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack för att du berättar.
Det är skönt att det finns någon som
törs berätta sanningen.

Minst två andra kvinnor som har blivit
behandlade som HD.

Fruktansvärt.
Totalt hänsynslös mot andra kvinnor och
deras ev. barn.

För dom som tvekar över att LW raggade på gifta män och kontaktade dom på nätterna kanske detta inlägg kan bekräfta? Även om just denna gubbe kanske inte var gift?

Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Ok, jag var bara en vän så inte inblandad i relationer eller så. Vi hade roligt ihop och pratade ofta, jag såg inga dåliga sidor.
Visst hon var väldigt energisk, tror knappt hon sov på nätterna...

Haha vaknade ibland på morgonen och hade fått ett mess på natten,- sover du?
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-03-10 kl. 22:11.
Citera
2020-03-10, 22:10
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Håller helt med dig i dina resonemang. Har mycket svårt att se hur detta ska kunna hålla i HR, tyvärr får jag väl tillägga. I TR kan det ju gå hur som helst.

Lägger ut länkar till 2 bra exjobb som förklarar vad som krävs vid indiciemål:
Anna Straube
Indicier utom rimligt tvivel? En utredning av indiciebevisning i förhållande
till beviskravet utom rimligt tvivel

https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449805&fileO Id=4469690
/.../
Hovrätten hänvisade till NJA 1991 s. 56,
och uttalade därutöver:
”Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det
kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den
misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i
närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra
gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas.”56
Ovan båda citat är frekvent refererade i praxis, och har fått stor betydelse för
rättstillämparens bedömning av fall som består av struktural bevisning.
/.../
Ja, det där ser ju inte särskilt lovande ut för åklagarsidan. Att ett brott verkligen har begåtts är väl helt klart, men med resten blir det svårare. Det har inte kunnat klarläggas att den misstänkte har varit på platsen, i själva verket finns det väl ingenting alls som tyder på det. Dessutom måste nog åklagarens kortfattade gärningsbeskrivning i stämningsansökan tolkas som att hon själv menar att annan gärningsman inte har kunnat uteslutas, och i så fall faller det ju på det också.
Senast redigerad av Draifos 2020-03-10 kl. 22:13.
Citera
2020-03-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
För dom som tvekar över att LW raggade på gifta män och kontaktade dom på nätterna kanske detta inlägg kan bekräfta? Även om just denna gubbe kanske inte var gift?
vaknade ibland på morgonen och hade fått ett mess på natten,- sover du?

Därav ännu konstigare att LW skulle ha "somnat ifrån" chatten på kvällen den 14e (SD's gissning).
Hon var en nattuggla. SD också, för den delen. Verkar unikt att han somnade på golvet just den natten när han vanligtvis är ute och motionerar och spejar i området den tiden.
(jag syftar nu på hennes dygnsrytm och inte vad hon GJORDE på nätterna)
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-10 kl. 22:26.
Citera
2020-03-10, 22:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schazz
Det är lika bra att jag direkt säger att du och jag är så jävla långt ifrån varandra att det blir svårt att föra en diskussion med dig. Från mitt håll alltså, mitt tålamod tryter.
Du behöver inte ta min information för sanning, jag skiter i vilket. BO hade flera parallella relationer med gifta män. Flera av dem jag vet om finns inte med i utredningen.
Du pratar om någon slags komplicerade bindningar och en psykopats verk. Du har ingen som helst aning, för detta är ju bara vad du tror. Du kommer undan med så mycket rappakalja genom att upprepat skriva ordet tror. Att jag då säger att beteendet funnits sedan länge, även innan Örebro, kommer bara leda till mer pajkastning i den här tråden. Inte från dig företrädesvis men du finns ofta med på ett hörn. Men jag hävdar, till skillnad från dig, att jag vet.
Ditt sista av mig fetade fattar jag inte. Jag pratade om gifta personer som saknas i utredningen och du svävade iväg?

Det behövs väl inte fler män om det finns sådana?
Jag förmodar att åklagaren har koll på att det är mgm som är den som hon anser skyldig.

Du har alldeles rätt att jag inte vet. Jag måste skriva tro, gissa eller spekulera. Och du kanske vet. Hur ska man göra menar du? Detta är en tråd där vi spekulerar.

Men med det vi har sett i FUP så kan jag inte längre se vad det har för betydelse om det är en ,två, tre till? Det är lite av ett kaos?

Nu har jag inte läst alla förhör, långt därifrån. Men det jag har läst hittills så verkar några av hennes närmast vänner inte hålla med om att det har varit på samma sätt tidigare. Några verkar mena att hon förändrades mycket på slutet, det senaste året.

Att hon hade sin ryggsäck med sig innan, den biten med separationsproblem, det är inte konstigt. Det är något man bär med sig sedan tidiga barnaåren. Och sedan var det väl även inte helt friktionsfritt under uppväxten? Brodern tog väl avstånd från föräldrarna, men inte LW?

Men att hon var så trasig som hon verkar på slutet, det har jag inte uppfattat att hon var så långt tillbaka i tiden som före Örebro?

Vi är kanske långt ifrån varandra, och det är bara att acceptera.

Ansvaret för att L*ena är död, det är gärningsmannens helt och hållet.

Han kunde ha lämnat, strunta i att ha en älskarinna om han hade brytt sig om sin fru som mådde dåligt.

Hennes hållhakar fanns enbart i att han inte berättade sanningen, att han fortsatte ha sex på sidan om, samtidigt som han bedyrade sin kärlek till HD.

Han behövde inte mörda L*ena.
Det hade funnits andra lösningar.
Citera
2020-03-10, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, det där ser ju inte särskilt lovande ut för åklagarsidan. Att ett brott verkligen har begåtts är väl helt klart, men med resten blir det svårare. Det har inte kunnat klarläggas att den misstänkte har varit på platsen, i själva verket finns det väl ingenting alls som tyder på det. Dessutom måste nog åklagarens kortfattade gärningsbeskrivning i stämningsansökan tolkas som att hon själv menar att annan gärningsman inte har kunnat uteslutas, och i så fall faller det ju på det också.

Är du frisk??? Allt är solklart, SD är mördaren, alla vet och förstår (utom du), precis allt pekar på detta, blir inga problem att sätta dit SD
Citera
2020-03-10, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kanske det men du får tänka på att det är en indiciekedja åklagarna har skapat och den är inte starkare än sin svagaste länk.

Netherworld har jag för mig befarade ju att rätten skulle kolla på varje indicie för sig och inte till helheten och då kan ju kedjan gå sönder.

Jag måste inflika med att det inte handlar om en kedja av indicier här, där den svagaste länken också måste hålla:

Även om det skulle finnas en 100% bevisbar anledning till blodfläcken på diskmaskinen, så hjälper det knappast när det kommer till skorna.

Om "generalrepetitionen" kan bevisas ha varit annat än en generalrepetition tar det INTE bort det faktum att SD verkade känna till saker om LW vid tidpunkter han inte borde ha känt till dessa.

Vi talar istället om en rad bevisbara fakta (DNA på olika platser och IT-spår) i kombination med rena indicier och omständigheter.

Den STORA frågan är hur många av dessa som måste stå på egna ben för att det ska räcka till en fällande dom.

Det största problemet för SD, i nuläget, är att förklaringsbördan uppfylls genom konstruktioner som tycks uppkomma efterhand. Blödningar under sex har utvidgats till utlånade skor och skador vid arbete intill tvättmaskinen. Kommer rätten att se dessa förklaringar som trovärdiga? Kommer andra vittnen att vederlägga eller bekräfta de nya förklaringarna?

Det måste vara väldigt svettigt att vara försvarare i det här målet. Bara en av tre dagars förhör med misstänkt och det har redan uppkommit en rad nya förklaringar från misstänkt. Är det något de kan eller vill sätta stopp för? Låt säga att HD har varit helt säker på vad hon ska säga i sitt vittnesförhör, men plötsligt får frågor om arbetsbänkar och utlåning av skor ... Inte helt lätt för henne att veta vad som är "rätt" svar.
Citera
2020-03-10, 23:19
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ja det är iögonfallande vittnesmål. Golvbrunns-Hanna hjälper även till med annan form av...efterarbete. Hon har många strängar på sin (städ)lyra. Det är pinsamt genomskinligt.

Sådärja, nu har man läst ikapp dagens AB/NA och här. Så tråkigt att man inte är i Örebro och får se SD´s totala sammanbrott live. Det kommer mera...två dagar till av lögner när han väver in sig själv ännu mer. Och sen kommer Golvbrunns-Hanna som grädde på moset! *poppar popcorn*

Varje gång (sen över 1,5 år) som man tror att nu kan det inte bli värre än så här, så ger SD, Golvbrunns-Hanna med fler oss nya bevis på att showen bara har börjat.

Min övertygelse är att detta inte bara finns folk som "städat efter" det brutala mordet och kanske fortfarande gör det. Utan att det är vissa aktörer som har varit med innan mordet och som kanske har hjälpt SD med planering eller hejarop.

Det är bara så att han/de nu trasslat in sig så grundligt, så att detta kommer ge en dominoeffekt. Och den dominoeffekten får även bra hjälp här i tråden med, skulle jag tro.

Min åsikt är som alltid att detta kommer inte sluta med enbart SD i buren. Fler brickor kommer att falla...

Trötte Backman och hans kollega sitter nu troligen hålögda på kontoret och filar på hur de ska reda ut detta: "Han har eget bankkort", räcker nog inte så långt.

#TeamÅsaHiding
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in