2020-03-10, 21:24
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Bevis och bevis. Du/ni hade heller inga bevis för er tes att hon bara var vän med alla och era andra uppgifter. Vi hade inte behövt bli kallade för lögnare för att vi inte kunde presentera bevis eller röja källor. Det borde räckt med att vi konstant skrev att vi är säkra på vår sak. Varför ska man ens ljuga om sådant om en död kvinna?

Hade ni dessutom inte insinuerat att man vat lögnare och krävt bevis och att man ska röja källa så kunde tråden fått betydligt mer information om fallet tidigare. Men när man ändå inte blev trodd så struntade man till slut att dela med sig av allt man visste. Vilket är väldigt synd tycker jag.

Men herregud, du känner ju ingen och kommer inte ens från Örebro enligt vad du själv uppgett. Du är noll trovärdig när det kommer till det här fallet, såvida du inte är släkt med någon som känner de inblandade. 😎
Citera
2020-03-10, 21:26
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Vilka förhör menar du?

De eventuella förhör som gjorts med dessa två andra gifta män som LW uppges ha legat med.
Citera
2020-03-10, 21:28
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
De eventuella förhör som gjorts med dessa två andra gifta män som LW uppges ha legat med.

Aha! Ja det får vi nog aldrig veta. Kanske har de aldrig ”identifierats”, kontaktats eller så ligger de i slasken.
Citera
2020-03-10, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag tror fortfarande på ”par i brott”. Att det har varit en gemensam, tyst överenskommelse.

Hur det nu än är så har de i alla fall sett till att förmedla till deras nära vän, K*arin, att man definitivt kommer att hitta blodspår efter LW i villan:
HD berättar för henne att det är blödningar i samband med samlag.
SD berättar för henne att hon skadat handen och att spår antagligen finns i duschen.

..

Att SD drog till med sistnämnda förklaring beror absolut (?) på att han fått tillgång till material från förundersökningen och tänkt: "Ja, just, ja!! Det har jag glömt bort att jag sa till henne!" (Nånting har iaf friskat upp hans minne?)
Varför skulle han ( och HD) ha utelämnat den förklaringen i alla förhör han suttit i och fått frågan om vart blodet kommer från?
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-10 kl. 21:43.
Citera
2020-03-10, 21:32
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cocinella
Men herregud, du känner ju ingen och kommer inte ens från Örebro enligt vad du själv uppgett. Du är noll trovärdig när det kommer till det här fallet, såvida du inte är släkt med någon som känner de inblandade. 😎

Noll trovärdig och ändå visste jag det som står i FUP innan den blev offentlig?
Du är rolig. Som att jag inte skulle kunna dra i trådar och kontakter och få reda på information om människorna i fallet i Örebro under 1,5 år.

Inte minst har jag två forskarkollegor som flyttat från ÖU till mitt universitet under de senaste åren som känner många inblandade.

Det är sjukt av er att tro att jag skulle suttit här och ljugt om en mördad kvinna. Det säger mycket om er och ingenting om mig.
Citera
2020-03-10, 21:33
Medlem
pittsmurfen2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
Vad ska man dra för slutsats av det? Att K*arin fått det om bakfoten?

För övrigt nämner hon i förhöret på S.369 att HD och SD berättat om att det kan vara så att polisen kommer hitta blodspår efter LW i bostaden för att hon någon gång gjort sig illa i handen. De har pratat om det vid ett eller ytterligare ett tillfälle. K*arin kopplade det själv till att blodet i så fall skulle ha varit i duschen.

Har fler nämnt detta i förhör? Jag kan iaf inte dra mig till minnes att jag läst det tidigare. Att hon skulle ha skadat handen och fått en sårskada.
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Aj då. En pinne till SD. Undrar vad HD säger i rätten.

Edit: Aktbilaga 150 s 34
T upplever att H också börjat säga saker som S annars säger, exempelvis att polisen kommer hitta spår av Lena hemma hos S, även blod. Detta dels på grund av att de har geocachat ihop och att man då kan riva/rispa sig när man är ute i skogen osv. och dels att Lena alltid blödde när hon och S hade sex. T upplevde att H, trots omständigheterna, var ok men uppger att hon hörde en nyansskillnad i hennes röst när hon berättade om blodet i S hem. Det var som att H kände att det var obekvämt att säga det och att det kändes konstigt. T svarade H något i stil med: jaha ja ok, men de hade väl inte sex på alla möjliga ställen i hans hem och då svarade H: jo, men de kunde vara både utomhus och på tvättmaskinen och allt vad det var. T uppger att det var någonting där, H var inte helt bekväm när hon berättade det.

S 97: ” T upplevde det som för mycket information, som att S hade planterat det hos H. De har inte pratat om det här igen. S har vid något tillfälle, T tror att han skrivit till henne, sagt att polisen kan hitta blod från Lena hemma
hos honom eftersom att de geocachar mycket och då kan man blöda.

S 504: ” KN vill berätta om vissa saker som S sagt och vissa andra saker som han inte tycker stämmer. KN fick en magkänsla för att det var något som inte stämde.

S berättade för KN att Lena har blött blod hemma hos honom. Lena har i blött i samband med att de haft sex hemma hos honom och det skulle ha varit i närtid.
Det är bara skitsnack från SD.
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ok, du har i alla fall en aning om varför och det är väl bra men med tanke på att Hiding har gått ut offentligt med att de utrett alla eventuella alternativa gärningsmän så är det ju lite uppseendeväckande att du har två kandidater som inte finns i FUP.

BO,s älskare är fan ingenting som ska gömmas i en eventuell slask oavsett hur oskyldigt det var, rimligt tvivel är endast det som behövs för MGM och här finns det ju lite material för det.
Du måste ju sluta tjata om det där och googla vad slasken i en FUP innebär, samt vad åklagaren berättat i media om hur de uteslutit folk.
Citera
2020-03-10, 21:36
Medlem
Cocinellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Noll trovärdig och ändå visste jag det som står i FUP innan den blev offentlig?
Du är rolig. Som att jag inte skulle kunna dra i trådar och kontakter och få reda på information om människorna i fallet i Örebro under 1,5 år.

Inte minst har jag två forskarkollegor som flyttat från ÖU till mitt universitet under de senaste åren som känner många inblandade.

Det är sjukt av er att tro att jag skulle suttit här och ljugt om en mördad kvinna. Det säger mycket om er och ingenting om mig.

Jepp jag tror du ljuger, tror faktiskt du har mer kopplingar till fallet än vad du vill medge.
Citera
2020-03-10, 21:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av songline
Din logik brister.
Om din partner anklagar dig för att ha gjort sönder hens favoritkaffekopp och du vet att det inte är du så skyller du kanske på katten. Men så kommer du på att du slängde ju ut kattfan i går kväll, då ändrar du till att det var ett av barnen. Men barnet tvärnekar och säger att hen inte varit i köket sedan i går morse. Efter några veckor visar det sig att tvättmaskinen vid motsatta sidan väggen skakar så att koppen skulle kunnat glida ner. Detta låter som bortförklaringar för din partner, men du försöker bara begripa hur det gått till. Hade katten varit inne och barnet hämtat nattsmörgås hade du fortfarande inte vetat.
Ju fler möjliga förklaringar till blodet på sko och tvättmaskin man kan komma på (måste inte vara Stefan, tingsrätten kan hitta på egna) desto värre för åklagarsidan. Det är de som har bevisbördan.

Ja bevisbördan ligger på åklagaren.

Visst, du har rätt så till vida att att man kan komma på nya saker som man kommer på som kan förklara blodet.

Men när det blir flera förklaringar, den ena ganska osannolik (blodet vid sex, vilket åklagaren ska visa) och sedan en ny förklaring två år senare vid rättegången kan man fundera på om rätten köper den förklaringen.

Här blir man misstänksam att SD har förstått att blodigt akrobatsex, det kommer inte att funka. Det har han sett i stämningsansökan. Åklagaren har ett antal män, barnmorska och VC som vittnar om det.

Då hade det kanske varit bättre att helt enkelt hålla sig till att han inte vet. Eller om han vet en händelse, berättar om just den.

Hur sannolikt är det att det ska finnas blod från en partner på en tvättmaskin? Hur många förklaringar kan en man ha till att det finns en älskarinnas blod där av alla ställen. Det finns stora begränsningar här. Det är inte blod i sängen där rumpan brukar ligga, inte toasitsen där det kan komma mensblod. Det är inte ens tvättfatet, där hon kan ha tvättat ett skuret finger.

Nu är det ju många sådana här händelser som SD har olika förklaringar till som de också anpassats till de bevis som utredningen och åklagaren lägger fram.

Trovärdigheten sjunker för varje ny anpassning.
Det blir helt enkelt för många kaffekoppar som har ramlat från olika hyllor och bänkar.

Varför säger han inte bara att han inte vet?
Det är väl då man blir misstänksam.
Citera
2020-03-10, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Bevis är väl att ta i, då skribenter inte kan avslöja för mycket för att riskera att röja sin identitet.

Att jag hävdade att skribenten (inte du) och några andra i tråden som har själva inte har haft personliga kopplingar till de berörda skall länka till denna uppgift som de påstod fanns i tråden är väl inte orimligt? Vilket inte hände, utan det hänvisades till att man själv skulle leta rätt på uppgiften.

Att det fanns flera uppgiftslämnare om dessa parallella förhållanden med flera gifta män, det har jag inte sett? En var det väl? Resten hänvisade till denna uppgift, men då utan att sig länka och det hänvisades till att man fick ta reda på uppgiften själv.

Ja, jag tycker att det är viktigt om man ska påstå något i tråden, dvs inte tro, spekulera eller gissa; att man på något vis hänvisar till källa. Alldeles särskilt viktigt är det om man påstår något som inte är bagateller.

Uppgiften om flera parallella förhållanden om gifta män har kommit in i tråden får den skribenten ta på sig. Och självklart får man då räkna med att både bli ifrågasatt, och förstå att det kommer att leda till att det spekuleras om vilka personer det isf kan ha rört sig om.

Jag har än idag inte hittat uppgift om att uppgiften stämmer, mer än att vi vet att SD fanns i bakgrunden mest hela tiden. En av de utpekade männen hade hade flyttat och var på väg att skiljas och en hade ett förhållande som var i upplösning. Eller var den andra skild?

Man kan inte heller lägga hundra procent skuld på LW. De män hon hade förhållande med (om de var gifta) har ett eget ansvar de också. Eller hur? Det var ju ändå de som var gifta?

Och vad har det för betydelse vad vi trodde tidigare. Vi hade väldigt lite uppgifter att gå på. I stort var det mest gissningar. Vi har nog alla fått byta position både en och två gånger. Vad jag ser att det är ett mycket destruktivt förhållande och mycket komplicerade bindningar mellan brottsoffer och mgm.

Det är idag med det vi vet så väldigt konstruktivt att behöva veta exakt vilka alla män hon har haft förhållanden med. Man kan bara konstatera att allt verkar ha löpt amok på något sätt. Jag tycker att det är djupt tragiskt för alla inblandade, och då menar jag även L*ena.

Jag ser en mycket trasig människa i LW, som själv mår dåligt av sitt beteende. Trots att hon på ett sätt ser tydligt och klart att hon både handlar fel, känner att hon är omoraliskt och känner sig elak, klarar hon inte av att ta sig ur det hela. Hon söker ju hjälp. På flera plan.

Jag är väldigt övertygad om att källan till denna sjunkande båt är en psykopats verk.

Jag kan inte låta bli av att slås hur vissa personer i tråden ensidigttalar om alla fel och vilken skuld brottsoffret har. Vad hon hade för fel, vad hon kunde ha gjort.

Har SD ingen skuld alls?

Det är lika bra att jag direkt säger att du och jag är så jävla långt ifrån varandra att det blir svårt att föra en diskussion med dig. Från mitt håll alltså, mitt tålamod tryter.
Du behöver inte ta min information för sanning, jag skiter i vilket. BO hade flera parallella relationer med gifta män. Flera av dem jag vet om finns inte med i utredningen.
Du pratar om någon slags komplicerade bindningar och en psykopats verk. Du har ingen som helst aning, för detta är ju bara vad du tror. Du kommer undan med så mycket rappakalja genom att upprepat skriva ordet tror. Att jag då säger att beteendet funnits sedan länge, även innan Örebro, kommer bara leda till mer pajkastning i den här tråden. Inte från dig företrädesvis men du finns ofta med på ett hörn. Men jag hävdar, till skillnad från dig, att jag vet.
Ditt sista av mig fetade fattar jag inte. Jag pratade om gifta personer som saknas i utredningen och du svävade iväg?
Citera
2020-03-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittsmurfen2000

Du måste ju sluta tjata om det där och googla vad slasken i en FUP innebär, samt vad åklagaren berättat i media om hur de uteslutit folk.

Du skrev inte till mig men jag kapar mig in. Förstår du hur man uteslutit folk? Genom att kolla hotellbokningar? Jag har läst en del men inte allt och jag kan inte förstå hur man uteslutit "folk" om man inte ens vet om dem.
Citera
2020-03-10, 21:42
Medlem
Citat:
Inte ett jävla rätt.

3e
11e
14e

TRE ggr

Dessa datum för vistelse på Gustavsvik. Spännande då den 11:e var dagen bråkstakar var i Hjärsta och 14:e dagen då det skedde.

Då är frågan vad tusan gjorde han där den tredje?
Citera
2020-03-10, 21:45
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Hur det nu än är så har de i alla fall sett till att förmedla till deras nära vän, K*arin, att man definitivt kommer att hitta blodspår efter LW i villan:
HD berättar för henne att det är blödningar i samband med samlag.
SD berättar för henne att hon skadat handen och att spår antagligen finns i duschen.

..

Att SD drog till med sistnämnda förklaring beror absolut på att han fått tillgång till material på förundersökningen och tänkt: "Ja, just, ja!! Det har jag glömt bort att jag sa till henne!"
Varför skulle han ( och HD) ha utelämnat den förklaringen i alla förhör han suttit i och fått frågan om vart blodet kommer från?

Ja det är iögonfallande vittnesmål. Golvbrunns-Hanna hjälper även till med annan form av...efterarbete. Hon har många strängar på sin (städ)lyra. Det är pinsamt genomskinligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in