2020-03-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
1: Jo, rationellt tänkande är sanningens enda verktyg. Folk upplever allt möjligt som bara är ren inbillning.
2: Vi har alla rent intuitivt trott oss veta saker, men detta är som sagt inte vetande utan bara gissande. Därför visar det sig också ofta att det vår intuition sade oss var fel.

Man kan inte bara veta något. Det spelar ingen roll hur verklig upplevelsen kändes, du kan ändå inte utesluta att det bara var din hjärna som lurade dig, utom genom att använda logiska argument.

Medvetandet är materiell mekanik. Och jo, konstruerar man en exakt kopia av din hjärna atom för atom så kommer den ha ett exakt likadant medvetande som ditt, exakt samma minnen, tankar och känslor. Medvetandet är bara ett datorprogram som behandlar information, genom en fullständigt automatisk process.

Jo, jag vet att evolutionsteorin är sann. Bevisen för detta är överväldigande och det råder i princip fullständig konsensus om detta i forskarvärlden.

1. Nej, och det vet du!
2.Tvärtom. Vetenskapliga uppfinningar baseras på intuition.

Jo, man kan bara veta något. Det är just det som du påstår med ditt insinuerande. Förutom punkt 2 ovan.
FULL visshet utesluter allt annat.

Det där med en exakt kopia är inget DU vet. Teori utifrån bokkunskap som okunnig lekman.

Först skriver du medvetandet, sedan hjärnan. Hur är det nu, är vi hjärnor eller medvetanden?

Näe, DU, vet inte att evolutionsteorin ÄR sann trots en VISS konsensus. Jag kan visa på en annan konsensus.

Kort sagt, materia evolverar inte till medvetande. Bara till mer materia. Medvetande är liv - medvetenhet, materia är... materia.
Citera
2020-03-10, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
1. Nej, och det vet du!
2.Tvärtom. Vetenskapliga uppfinningar baseras på intuition.

Jo, man kan bara veta något. Det är just det som du påstår med ditt insinuerande. Förutom punkt 2 ovan.
FULL visshet utesluter allt annat.

Det där med en exakt kopia är inget DU vet. Teori utifrån bokkunskap som okunnig lekman.

Först skriver du medvetandet, sedan hjärnan. Hur är det nu, är vi hjärnor eller medvetanden?

Näe, DU, vet inte att evolutionsteorin ÄR sann trots en VISS konsensus. Jag kan visa på en annan konsensus.

Kort sagt, materia evolverar inte till medvetande. Bara till mer materia. Medvetande är liv - medvetenhet, materia är... materia.
1: Du menar alltså att när folk upplever att de t.ex. pratar med gud, kan läsa tankar, kan flyga, är förföljda av utomjordingar o.s.v. så inbillar de sig inte?
2: Idéer till uppfinningar kommer ofta från intuitioner, ja. Men eftersom intuitioner ofta inte bygger på något så blir det oftast heller inget vettigt av dessa idéer.

Antingen har du haft en utomkroppslig upplevelse och allt det som vetenskapen har lärt oss är fel, eller så inbillar du dig bara. Hur säker du än är på det första alternativet så har du inget annat val än att erkänna att det finns en möjlighet att du har fel. Det är grundläggande logik att man aldrig kan vara 100% säker på något.

Allt vi vet om medvetandet tyder på att det är en helt och hållet materiell process.

Hjärnan är en av våra kroppsdelar och medvetandet är en av våra kroppsfunktioner.

Det är endast religiösa galningar totalt oemottagliga för fakta som förnekar evolutionsteorin. Enligt 97% av alla forskare råder det ingen tvekan om att evolutionsteorin är sann.

Medvetande är materia. Liv är bara materia uppbyggt på ett visst sätt.
Citera
2020-03-10, 20:11
Medlem
Citat:
1: Du menar alltså att när folk upplever att de t.ex. pratar med gud, kan läsa tankar, kan flyga, är förföljda av utomjordingar o.s.v. så inbillar de sig inte?
2: Idéer till uppfinningar kommer ofta från intuitioner, ja. Men eftersom intuitioner ofta inte bygger på något så blir det oftast heller inget vettigt av dessa idéer.

Antingen har du haft en utomkroppslig upplevelse och allt det som vetenskapen har lärt oss är fel, eller så inbillar du dig bara. Hur säker du än är på det första alternativet så har du inget annat val än att erkänna att det finns en möjlighet att du har fel. Det är grundläggande logik att man aldrig kan vara 100% säker på något.

Allt vi vet om medvetandet tyder på att det är en helt och hållet materiell process.

Hjärnan är en av våra kroppsdelar och medvetandet är en av våra kroppsfunktioner.

Det är endast religiösa galningar totalt oemottagliga för fakta som förnekar evolutionsteorin. Enligt 97% av alla forskare råder det ingen tvekan om att evolutionsteorin är sann.

Medvetande är materia. Liv är bara materia uppbyggt på ett visst sätt.
,
1: Det ligger någon sanning i deras upplevelser, vilken och hur mycket återstår att bevisa. Min vetskap om det är ingen idè att jag berättar för du kommer att idiotförklara mig.
2:Intuitioner bygger ALLTID på något. Det är ju det en intuition handlar om.

All vetenskap har INTE lärt oss att utomkroppsliga upplevelser är fel. Du läser den information som får dig att övertyga dig själv om det. Du borde läsa en del böcker skrivna av t.ex f.d väl ansedda läkare av olika slag. T.ex narkosläkare. Läkare som vågar skriva om sina upplevelser efter sin yrkesverksamhet då de inte längre räds hån. Eller söka kunskapen om hur människan sedan begynnelsen trott på liv efter detta. Redan på neanderthalarnas tid.

Du skriver mycket om att VI vet, vilka är de? Samt att ditten och datten är konstaterat. Som jag skrev förut så är det i nuläget, om 100år... ja då är det ett annat.

Vilka är DINA erfarenheter i ämnet?
Kommer du ihåg din tidiga bardom t.ex. Där finns många minnen om sanningar du numera inte tror på. Som barn VET man och minns men sedan avtar denna kunskap.

Utav allt jag nu skrev så är det för mig viktigast att få svar på det 2 sista frågorna.
Citera
2020-03-10, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bryling
,
1: Det ligger någon sanning i deras upplevelser, vilken och hur mycket återstår att bevisa. Min vetskap om det är ingen idè att jag berättar för du kommer att idiotförklara mig.
2:Intuitioner bygger ALLTID på något. Det är ju det en intuition handlar om.

All vetenskap har INTE lärt oss att utomkroppsliga upplevelser är fel. Du läser den information som får dig att övertyga dig själv om det. Du borde läsa en del böcker skrivna av t.ex f.d väl ansedda läkare av olika slag. T.ex narkosläkare. Läkare som vågar skriva om sina upplevelser efter sin yrkesverksamhet då de inte längre räds hån. Eller söka kunskapen om hur människan sedan begynnelsen trott på liv efter detta. Redan på neanderthalarnas tid.

Du skriver mycket om att VI vet, vilka är de? Samt att ditten och datten är konstaterat. Som jag skrev förut så är det i nuläget, om 100år... ja då är det ett annat.

Vilka är DINA erfarenheter i ämnet?
Kommer du ihåg din tidiga bardom t.ex. Där finns många minnen om sanningar du numera inte tror på. Som barn VET man och minns men sedan avtar denna kunskap.

Utav allt jag nu skrev så är det för mig viktigast att få svar på det 2 sista frågorna.
Du är ju totalt hopplös. Tror på precis vad som helst så länge det passar dig och förnekar alla fakta du inte gillar. Din verklighetsuppfattning ligger på en treårings nivå.
Citera
2020-03-10, 20:45
Medlem
Citat:
Du är ju totalt hopplös. Tror på precis vad som helst så länge det passar dig och förnekar alla fakta du inte gillar. Din verklighetsuppfattning ligger på en treårings nivå.

Hur kom du fram till att jag tror på ALLT och därmed är hopplös?

Jag förnekar inga fakta men jag värderar dem utifrån mitt rationella intellekt - samt mina egna upplevelser. Samt min egna tanke, idè om vad som är sant. Jag tror t.ex inte på allt som skrivs i media. Jag sorterar baserat på kunskap.

Minns du din barndom?

Själv minns jag en hel del, numera, vilket gör att jag förstår och kan se hur och varför"vuxna" beter sig som de gör emot, t.ex, barn. Och varför de inte förstår sig på barn. Inte ens sina tonåringar/barn. Det borde man ju som vuxen göra, man har ju varit DÄR. Minnesförlust - någon?!

Hursom, världen är mer än materia.
Andliga, kärleksfulla värden, eller emotionella om man så vill kalla dem är vad som driver världen. Utan dem, bara död livlös materia. Ett träd kan inte tänka, DU gör det.

Det var rätt häftigt, för att använda ett numera vardagligt uttryck när jag som 7åring - VAKNADE - som medvetande och kände separationen ifrån kroppen och visste att kroppen sov, men jag var vaken.
Citera
2020-03-11, 06:01
Avslutad
Citat:
Och vad får dig att tro att det finns spöken i dessa outforskade "universum"?

Citat:
Ursprungligen postat av killercan1
Det finns instrument som hjälper oss med detta dock. Kan du bevisa eller hänvisa på något sätt att det finns fler outforskade Universum?

Använd fantasin. Fantasi (=förmågan att tänka abstrakta tankar) är viktigare än kunskap, som Einstein konstaterade och det här exemplifierar tydligt varför. Den som inte är beredd att tänka utanför ramarna hämmar sin egen utveckling och därmed även sin omgivnings utveckling.
Senast redigerad av RobRoys 2020-03-11 kl. 06:04.
Citera
2020-03-11, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Använd fantasin. Fantasi (=förmågan att tänka abstrakta tankar) är viktigare än kunskap, som Einstein konstaterade och det här exemplifierar tydligt varför. Den som inte är beredd att tänka utanför ramarna hämmar sin egen utveckling och därmed även sin omgivnings utveckling.
Jag frågade inte om du kan föreställa dig spöken eller hur de skulle kunna fungera. Jag frågade vad som tyder på att de existerar?
Citera
2020-03-11, 13:35
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jag frågade inte om du kan föreställa dig spöken eller hur de skulle kunna fungera. Jag frågade vad som tyder på att de existerar?
Det som tyder på att spöken existerar är att vissa människor är bergsäkra på att de upplevt något. Jag har lite svårt att tro att alla dessa människor ljuger.
Citera
2020-03-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det som tyder på att spöken existerar är att vissa människor är bergsäkra på att de upplevt något. Jag har lite svårt att tro att alla dessa människor ljuger.
Eller att de inbillat sig? Alla människor som är bergsäkra på att de har sett tomtar, troll, storfot, utomjordingar, demoner, Loch Ness-odjuret o.s.v., tror du på dessa också?
Citera
2020-03-11, 17:56
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Eller att de inbillat sig? Alla människor som är bergsäkra på att de har sett tomtar, troll, storfot, utomjordingar, demoner, Loch Ness-odjuret o.s.v., tror du på dessa också?
Det vet man inte. Jag tycker att det är bäst att vara öppen.
Citera
2020-03-11, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Det vet man inte. Jag tycker att det är bäst att vara öppen.
Att vara öppen för att något existerar innebär inte att man måste tro att det existerar. Jag är öppen för att dessa saker kan existera, men jag kan samtidigt bedöma att sannolikheten för att de gör det är ytterst liten. Såpass liten att det krävs mycket starka bevis för att övertyga mig om att de gör det. Och vittnesmål är inte några starka bevis i det här fallet, eftersom det är betydligt mer sannolikt att de ljuger eller inbillar sig än att de faktiskt har upplevt det de säger sig ha upplevt.
Citera
2020-03-11, 21:54
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Att vara öppen för att något existerar innebär inte att man måste tro att det existerar. Jag är öppen för att dessa saker kan existera, men jag kan samtidigt bedöma att sannolikheten för att de gör det är ytterst liten. Såpass liten att det krävs mycket starka bevis för att övertyga mig om att de gör det. Och vittnesmål är inte några starka bevis i det här fallet, eftersom det är betydligt mer sannolikt att de ljuger eller inbillar sig än att de faktiskt har upplevt det de säger sig ha upplevt.
Nu tycker jag att om det inte blir bevisat att vittnesmålet är falskt, så är det bäst att inte bara jämt vara skeptisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in