2020-03-08, 13:10
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Svetlana Alliluyeva

Mycket bra! Jag var just på väg att lägga in fler ledtrådar.

Japp, Stalins dotter som hoppade av till USA.

Frågan är din.
Citera
2020-03-08, 13:26
Medlem
Tack! Jag ska skriva en ny fråga.
Senast redigerad av lllllllllllll 2020-03-08 kl. 13:42.
Citera
2020-03-08, 13:58
Medlem
Djurart som utrotades på 1900-talet
Den sista av arten dog i fångenskap 1914.
Citera
2020-03-09, 11:42
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Djurart som utrotades på 1900-talet
Den sista av arten dog i fångenskap 1914.
Drar till med Vandringsduva!

Martha, döpt efter FLOTUS Martha Washington, dog i Cincinnati 1914 som den sista av sin art.

Citat:
Several years before her death Martha suffered an apoplectic stroke, leaving her weakened; the zoo built a lower roost for her as she could no longer reach her old one. Martha died at 1 p.m. on September 1, 1914 of old age. Her body was found lifeless on her cage's floor. Depending on the source, Martha was between 17–29 years old at the time of her death, although 29 is the generally accepted figure.
https://en.wikipedia.org/wiki/Martha_(passenger_pigeon)
Citera
2020-03-09, 16:21
Medlem
Det är rätt svar. Frågan till Ynglingasaga.
Citera
2020-03-09, 19:41
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Det är rätt svar. Frågan till Ynglingasaga.
Tackar för det.

Som nästa fråga tänkte jag citera lite ur en persons memoarer. Personen i fråga lever fortfarande.

Frågan är då alltså vem detta kan tänkas vara.

Citat:
Det var med viss bävan, men med stor nyfikenhet som jag landade i Haiti, den andra delen av ön Hispaniola. Ur flygplanet i Port-au-Prince steg endast två personer förutom jag, en fransk präst och en äventyrslysten tysk.
Jag hade läst Graham Greenes nidporträtt av "Papa Doc" Duvalier i boken Komedianterna. Jag visste att Woodrow Wilson hade låtit USA:s marinkår ockupera landet 1915-35, och att Duvaliers regim mellan 1957-1971 utvecklades till ett veritabelt terrorvälde, som kom att kosta 30 000 haitier livet. Till sin hjälp tog han vodookulten och sin privata milis, de fruktade "Tonton Macoutes".

Flygplatsen var ett litet skjul med en stor bild på diktatorn med inskriptionen "Président vitalique", president på livstid. I boken beskrev Greene en man i vit kostym och med bambukäpp som granskade alla tillresande. Med en vink kunde han få en misstänkt person utlyft vid passkontrollen för förhör. Jag trodde jag befann mig i en film när just denna person stod där, precis som Greene skrivit.
Jag anlände till mitt hotell som liknande Bates motell i filmen Psycho, mörkt och med en pool tom på vatten, full med ödlor. Bakom disken stod en man som bröt på tyska och hette Wagner. Jag undrade när han hade kommit till Haiti. "1945", blev svaret. "Jaha", sade jag, varpå han utbrast: "Ja, jag var nazist, och jag är stolt över det".

Jag hade endast en kontakt i landet. Han jobbade i en radioaffär. Vi skulle känna igen varandra genom ett lösenord. Men mannen i affären reagerade inte på min subversiva hälsning. Herr Wagner hade avrått mig från att gå ut efter mörkrets inbrott, men min nyfikenhet gick inte att stilla. Kvällspromenaden blev emellertid kort, jag blev ideligen antastad av pojkar och män, som undrade om jag ville ligga med deras syster eller en ung kvinna. Under natten satte jag en stol under handtaget till min hotelldörr, utanför hördes vodoo-trummorna hela natten.
Citera
2020-03-10, 10:38
Medlem
Ynglingasagas avatar
Här kommer lite vanliga ledtrådar:

1. Personen vi söker tog en löprunda med Arne Treholt på Panathinaikostadion i Aten. Det var på denna stadion som de första moderna olympiska spelen hölls 1896. Med på löprundan var även en viss tysk journalist vid namn Günter Wallraff.

2. Blev erbjuden att gå en match i judo mot Vladimir Putin med avböjde med hänvisning till att de ej var i samma viktklass.
Citera
2020-03-10, 11:40
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Här kommer lite vanliga ledtrådar:

1. Personen vi söker tog en löprunda med Arne Treholt på Panathinaikostadion i Aten. Det var på denna stadion som de första moderna olympiska spelen hölls 1896. Med på löprundan var även en viss tysk journalist vid namn Günter Wallraff.

2. Blev erbjuden att gå en match i judo mot Vladimir Putin med avböjde med hänvisning till att de ej var i samma viktklass.

Pierre Schori?
Citera
2020-03-10, 18:35
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Pierre Schori?
Visst är det Pierre Schori! Sossepolitikern som innehaft ett flertal mer eller mindre viktiga politiska poster i Sverige. Han träffade Fidel Castro och Henry Kissinger åtskilliga gånger.

I boken så återger han en intervju med radiotelegrafisten på fraktfartyget Coolangatta. Coolangatta var ett svenskt fartyg som under Kubakrisen trotsade USA:s sjöblockad mot Kuba. Det var det enda fartyget som släpptes igenom karantänen, dessutom utan inspektion.

Innan avresan till Havanna så gick Coolangata till Leningrad. Radiotelegrafisten berättar att hela besättningen, utom visst lastmanskap, beordrades/erbjöds att åka på sightseeing i Leningrad medans man lastade på varor. I lastdokumentet angavs att lasten var sill, potatis, mjölkpulver samt en "Special cargo" på 158 ton .Telegrafisten tröttnade på sightseeingen och tog sig tillbaka till fartyget, där fick han se sovjetiska militärer som lastade ombord stora trälådor.

Schori berättar också i boken att Birger Elmér erbjöd honom att efterträda honom som chef för IB.

Scoris bok heter Minnet och elden.

Du vinner denna fantastiska låt! ---> Roland the Headless Thompson Gunner

"Roland was a warrior
From the Land of the Midnight Sun
With a Thompson Gun for hire
Fighting to be done

The deal was made in Denmark
On a dark and stormy day
So he set out for Biafra
To join the bloody fray

Through '66 and 7
They fought the Congo War
With their fingers on their triggers
Knee-deep in gore
The days and nights they battled
The Bantu to their Knees
They killed to earn their living
And to help out the Congolese"
Citera
2020-03-10, 20:57
Medlem
Citat:
Visst är det Pierre Schori! Sossepolitikern som innehaft ett flertal mer eller mindre viktiga politiska poster i Sverige. Han träffade Fidel Castro och Henry Kissinger åtskilliga gånger.

I boken så återger han en intervju med radiotelegrafisten på fraktfartyget Coolangatta. Coolangatta var ett svenskt fartyg som under Kubakrisen trotsade USA:s sjöblockad mot Kuba. Det var det enda fartyget som släpptes igenom karantänen, dessutom utan inspektion.

Innan avresan till Havanna så gick Coolangata till Leningrad. Radiotelegrafisten berättar att hela besättningen, utom visst lastmanskap, beordrades/erbjöds att åka på sightseeing i Leningrad medans man lastade på varor. I lastdokumentet angavs att lasten var sill, potatis, mjölkpulver samt en "Special cargo" på 158 ton .Telegrafisten tröttnade på sightseeingen och tog sig tillbaka till fartyget, där fick han se sovjetiska militärer som lastade ombord stora trälådor.

Schori berättar också i boken att Birger Elmér erbjöd honom att efterträda honom som chef för IB.

Scoris bok heter Minnet och elden.

Du vinner denna fantastiska låt! ---> Roland the Headless Thompson Gunner

"Roland was a warrior
From the Land of the Midnight Sun
With a Thompson Gun for hire
Fighting to be done

The deal was made in Denmark
On a dark and stormy day
So he set out for Biafra
To join the bloody fray

Through '66 and 7
They fought the Congo War
With their fingers on their triggers
Knee-deep in gore
The days and nights they battled
The Bantu to their Knees
They killed to earn their living
And to help out the Congolese"

Tackar! Vem söker vi nu?

1) Den först och enda av sitt slag att göra något.

2) Textilarbetare som i smyg hoppade fallskärm.

3) Lever idag, är politiker.
Citera
2020-03-10, 21:14
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Tackar! Vem söker vi nu?

1) Den först och enda av sitt slag att göra något.

2) Textilarbetare som i smyg hoppade fallskärm.

3) Lever idag, är politiker.
Valentina Tereshkova?
Citera
2020-03-10, 21:18
Medlem
Citat:
Valentina Tereshkova?

Det gick snabbt, snyggt! Första kvinnan i rymden, yngsta kvinnan i rymden och den enda kvinna som genomfört ett solouppdrag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Valentina_Tereshkova

Rymdresa, raketost och frågan till dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in