2019-11-18, 22:13
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Då får man nog utesluta en litterär koppling till franska revolutionen Snarare införandet av enskiftet på Svaneholms slott i Skåne Ska grubbla seriöst nu! Hehe

Vi är långt från franska revolutionen, men Svaneholm är geografiskt mer rätt än Bastiljen.
Citera
2019-11-19, 00:14
Medlem
Venators avatar
Jag ser att jag slarvat med ledtrådarnas nummer, det var oavsiktligt. Ursäkta.

Vi är således framme vid ledtråd 6.

6. Allt är inte bortglömt. En av de de som skrev åtminstone ett sådant bevarat poem var en författarinna som anses vara den första kvinna i landet som kunde försörja sig på sitt skrivande.

7. Ett annat skaldestycke tog sig formen av en visa, som är insjungen på skiva av sonen till en nationalskald.

2b. Båda ovanstående hör tveklöst till barocken.
Citera
2019-11-19, 01:22
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag ser att jag slarvat med ledtrådarnas nummer, det var oavsiktligt. Ursäkta.

Vi är således framme vid ledtråd 6.

6. Allt är inte bortglömt. En av de de som skrev åtminstone ett sådant bevtarat poem var en författarinna som anses vara den första kvinna i landet som kunde försörja sig på sitt skrivande.

7. Ett annat skaldestycke tog sig formen av en visa, som är insjungen på skiva av sonen till en nationalskald.

2b. Båda ovanstående hör tveklöst till barocken.

Om man tänker Catharina Ahlgren, men hittar inget där förutom ”Au jour de l'illustre naissance de sa majestee notre adourable Reine Le 24 Jullet, tillfällestdikt för Lovisa Ulrikas födelsedag, 1764” Och en födelsedag är ju ingen plötslig händelse direkt Kan väl iofs vara Nordenflycht med.

Edit: Ledtråd 7 vill man ju gärna få till Bellman sjungen av Sven-Bertil Taube.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2019-11-19 kl. 01:44.
Citera
2019-11-19, 01:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Om man tänker Catharina Ahlgren, men hittar inget där förutom ”Au jour de l'illustre naissance de sa majestee notre adourable Reine Le 24 Jullet, tillfällestdikt för Lovisa Ulrikas födelsedag, 1764” Och en födelsedag är ju ingen plötslig händelse direkt

Edit: Ledtråd 7 vill man ju gärna få till Bellman sjungen av Sven-Bertil Taube.

Bra tänkt, men...

7b. Inte ens Carl Michaels fader var född när den aktuella händelsen inträffade. Men rätt sångare identifierad.

8. Aktuell utställning på svenskt museum leder rätt.
Citera
2019-11-19, 02:25
Medlem
Citat:
Bra tänkt, men...

7b. Inte ens Carl Michaels fader var född när den aktuella händelsen inträffade. Men rätt sångare identifierad.

8. Aktuell utställning på svenskt museum leder rätt.

Bör ju handla om hyllningar som rör slaget vid Narva, vi har ju Giöta Kiämpa-wisa.. Och sen antiklimax nio år senare vid Poltava.. men samling.. letar vidare
Citera
2019-11-19, 07:10
Medlem
Venators avatar
Citat:
Bör ju handla om hyllningar som rör slaget vid Narva, vi har ju Giöta Kiämpa-wisa.. Och sen antiklimax nio år senare vid Poltava.. men samling.. letar vidare

Helt rätt! Jag ser att jag uttryckte mig olämpligt i ledtråd ett. Det är inte en samling i betydelsen att det gavs ut eller presenterades som en "diktsamling" utan det utgjorde en litteratur. Sverige och Stockholm var i festyra efter segern vid Narva 1700, med erövrade ryska fanor som fördes i parad längs gatorna, ljuspyramider och annan ståt, och upplysta fönster i en stad som annars var mörk om kvällarna. Det skrev massor med dikter och sånger om segern och om hjältekonungen och hans tappra män, och om Guds välvilja mot de svenske, vilka deklamerades och sjöngs på krogar och kalas. Efter Poltava 1709 var de ju inte lika stämningshöjande längre.

Ledtråd 6 hänvisar till Sophia Elisabeth Brenner som torde ha varit den första svenska författarinnan som kunde leva på sitt skrivande.

Ledtråd 7 är helt riktigt Giöta Kämpavisa som Sven-Bertil Taube sjungit in.

Ledtråd 8 är till den riktigt intressanta utställningen Segerns pris, om reaktionerna på segern vid Narva i Sverige, som kan ses på Armémuseum fram till 30 november: https://www.armemuseum.se/utstallningar/segerns-pris--narva-1700/

Tråden vidare till Bilingualbvern med äran samt poesiafton med bankett i Tessinska palatsets paradvåning.
Citera
2019-11-19, 13:06
Medlem
Citat:
Helt rätt! Jag ser att jag uttryckte mig olämpligt i ledtråd ett. Det är inte en samling i betydelsen att det gavs ut eller presenterades som en "diktsamling" utan det utgjorde en litteratur. Sverige och Stockholm var i festyra efter segern vid Narva 1700, med erövrade ryska fanor som fördes i parad längs gatorna, ljuspyramider och annan ståt, och upplysta fönster i en stad som annars var mörk om kvällarna. Det skrev massor med dikter och sånger om segern och om hjältekonungen och hans tappra män, och om Guds välvilja mot de svenske, vilka deklamerades och sjöngs på krogar och kalas. Efter Poltava 1709 var de ju inte lika stämningshöjande längre.

Ledtråd 6 hänvisar till Sophia Elisabeth Brenner som torde ha varit den första svenska författarinnan som kunde leva på sitt skrivande.

Ledtråd 7 är helt riktigt Giöta Kämpavisa som Sven-Bertil Taube sjungit in.

Ledtråd 8 är till den riktigt intressanta utställningen Segerns pris, om reaktionerna på segern vid Narva i Sverige, som kan ses på Armémuseum fram till 30 november: https://www.armemuseum.se/utstallningar/segerns-pris--narva-1700/

Tråden vidare till Bilingualbvern med äran samt poesiafton med bankett i Tessinska palatsets paradvåning.

Man tackar så mycket! Läste om ljuspyramiden igår när jag letade runt, 2500 tranlampor måste varit en syn.

Vi kan fortsätta på det litterära.

1) Göteborgsvarning! Lesbos-skrift.

2) Via en biskop hamnade verket i Danmark, numera är det dock tillbaka i hemlandet.

3) Inte det mest centrala men Orkneyöarna och Färöarna behandlas.
Citera
2019-11-19, 16:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Man tackar så mycket! Läste om ljuspyramiden igår när jag letade runt, 2500 tranlampor måste varit en syn.

Vi kan fortsätta på det litterära.

1) Göteborgsvarning! Lesbos-skrift.

2) Via en biskop hamnade verket i Danmark, numera är det dock tillbaka i hemlandet.

3) Inte det mest centrala men Orkneyöarna och Färöarna behandlas.

Ja, 2500 tranlampor ger nog inte bara en en syn utan även en lukt.

Hm... Jag funderar på det rör sig om något manuskript till en isländsk eller irländsk saga. Men jag får fundera mer på ettan. Hittar ju ingen Flatöya saga.
Citera
2019-11-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ja, 2500 tranlampor ger nog inte bara en en syn utan även en lukt.

Hm... Jag funderar på det rör sig om något manuskript till en isländsk eller irländsk saga. Men jag får fundera mer på ettan. Hittar ju ingen Flatöya saga.

Du är extremt nära! Hehe.

4) Innehåller en mängd sagor.
Citera
2019-11-19, 17:23
Medlem
Flatöboken eller Flateyjarbók
Citera
2019-11-19, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Flatöboken eller Flateyjarbók

Rätt! Flatöboken. Lesbos är ju som Venator tog en flat-ö

Resa till Island via Köpenhamn(Smørrebrød och öl ingår) och frågan till dig!
Citera
2019-11-19, 17:36
Medlem
Tack! Det låter trevligt. Har alltid velat åka till Island.
Jag ska skriva en ny fråga.
Senast redigerad av lllllllllllll 2019-11-19 kl. 17:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in