Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Bör ju handla om hyllningar som rör slaget vid Narva, vi har ju Giöta Kiämpa-wisa.. Och sen antiklimax nio år senare vid Poltava.. men samling.. letar vidare

Helt rätt!

Jag ser att jag uttryckte mig olämpligt i ledtråd ett. Det är inte en samling i betydelsen att det gavs ut eller presenterades som en "diktsamling" utan det utgjorde en litteratur. Sverige och Stockholm var i festyra efter segern vid Narva 1700, med erövrade ryska fanor som fördes i parad längs gatorna, ljuspyramider och annan ståt, och upplysta fönster i en stad som annars var mörk om kvällarna. Det skrev massor med dikter och sånger om segern och om hjältekonungen och hans tappra män, och om Guds välvilja mot de svenske, vilka deklamerades och sjöngs på krogar och kalas. Efter Poltava 1709 var de ju inte lika stämningshöjande längre.
Ledtråd 6 hänvisar till Sophia Elisabeth Brenner som torde ha varit den första svenska författarinnan som kunde leva på sitt skrivande.
Ledtråd 7 är helt riktigt Giöta Kämpavisa som Sven-Bertil Taube sjungit in.
Ledtråd 8 är till den riktigt intressanta utställningen
Segerns pris, om reaktionerna på segern vid Narva i Sverige, som kan ses på Armémuseum fram till 30 november:
https://www.armemuseum.se/utstallningar/segerns-pris--narva-1700/
Tråden vidare till Bilingualbvern med äran samt poesiafton med bankett i Tessinska palatsets paradvåning.