2020-02-16, 19:00
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Oavsett vad skulle Andersson ha varit en av de första att få veta om Johans mamma hade råkat ut för något.

Jag kan inte se något annat lockbete.

Jag tror samma som du. Plus att Johan kände LA och litade på honom.
Citera
2020-02-16, 19:04
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Jag tror samma som du. Plus att Johan kände LA och litade på honom.

En sak till: Andersson visste helt säkert om att Anna-Clara hade som rutin att ringa till Johan varje morgon efter att hon åkt för att kontrollera att han var på väg till skolan.

Genom att säga att någon hade hänt henne gav Andersson inte Johan möjlighet att själv ringa upp modern och kontrollera uppgiften. Har något hänt en svarar man säkerligen inte i telefon, åtminstone inte om något allvarligt hänt.
Citera
2020-02-16, 19:22
Medlem
Legerdemains avatar
Således tror jag att Johan, då han stod i trapphuset, övervägde att ringa sjukhuset och kontrollera uppgiften. Han beslöt sig emellertid till slut att inte ringa, eftersom Andersson sagt åt honom att det var bråttom. Det fanns ingen tid att förlora. Johan slog bort eventuella funderingar. Andersson kunde väl knappast vilja honom illa? Andersson måste ha varit mycket övertygande i telefon.

Att det var bråttom förklarar också varför Johan mot sin vilja gått källarvägen. Den vägen skulle han enligt Anna-Clara aldrig ha gått själv. Kanske väntade Andersson redan då i källaren för att Johan skulle känna sig trygg med att gå där. Andersson hade parkerat sin bil vid husgaveln och det gällde att skynda sig. Det är i ljuset av detta inte alls underligt att ingen sett Johan.

Jag känner mig nu fullständigt övertygad om att det är så här det har gått till.

Väl i bilen bjöd Andersson Johan på fika och sövde därmed ned honom. Han besökte postkontoret för att skaffa sig falskt alibi och upptäckte därefter att Johan vaknat. Han visste då att spelet var slut. Johan förstod nu att allt varit lögn. Om han inte förstod det då, förstod Andersson att han skulle förstå det när han väl pratade med Anna-Clara. Bluffen om hennes hälsotillstånd skulle då också upptäckas. Om Andersson då fortfarande inte hade bestämt sig för att mörda Johan kände han då att han inte hade något val. Vad han sade till Johan i bilen vet vi inte, men jag tror att han gjorde som det beskrevs i domen. Han körde Johan i riktning hemåt och fortsatte till den plats dit han senare återvände för att, som han själv påstod, leta efter Johan. Det var högst sannolikt där han berövade pojken livet. Därefter besökte han modern för att skaffa sig ytterligare alibi.
Citera
2020-02-16, 20:35
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Således tror jag att Johan, då han stod i trapphuset, övervägde att ringa sjukhuset och kontrollera uppgiften. Han beslöt sig emellertid till slut att inte ringa, eftersom Andersson sagt åt honom att det var bråttom. Det fanns ingen tid att förlora. Johan slog bort eventuella funderingar. Andersson kunde väl knappast vilja honom illa? Andersson måste ha varit mycket övertygande i telefon.

Att det var bråttom förklarar också varför Johan mot sin vilja gått källarvägen. Den vägen skulle han enligt Anna-Clara aldrig ha gått själv. Kanske väntade Andersson redan då i källaren för att Johan skulle känna sig trygg med att gå där. Andersson hade parkerat sin bil vid husgaveln och det gällde att skynda sig. Det är i ljuset av detta inte alls underligt att ingen sett Johan.

Jag känner mig nu fullständigt övertygad om att det är så här det har gått till.

Väl i bilen bjöd Andersson Johan på fika och sövde därmed ned honom. Han besökte postkontoret för att skaffa sig falskt alibi och upptäckte därefter att Johan vaknat. Han visste då att spelet var slut. Johan förstod nu att allt varit lögn. Om han inte förstod det då, förstod Andersson att han skulle förstå det när han väl pratade med Anna-Clara. Bluffen om hennes hälsotillstånd skulle då också upptäckas. Om Andersson då fortfarande inte hade bestämt sig för att mörda Johan kände han då att han inte hade något val. Vad han sade till Johan i bilen vet vi inte, men jag tror att han gjorde som det beskrevs i domen. Han körde Johan i riktning hemåt och fortsatte till den plats dit han senare återvände för att, som han själv påstod, leta efter Johan. Det var högst sannolikt där han berövade pojken livet. Därefter besökte han modern för att skaffa sig ytterligare alibi.

Alternativt att han gav Johan en för hög dos eller förorsakade han död på nåt annat sätt. Jag tror inte att han planerat att Johan skulle dö och jag tror också att det är därför han orkat leva med detta. Att det var en "olycka" som hände. Nåt som inte ingick i planen från början.
Citera
2020-03-10, 17:37
Medlem
Citat:
Oavsett vad skulle Andersson ha varit en av de första att få veta om Johans mamma hade råkat ut för något.

Jag kan inte se något annat lockbete.

Lockbetet från LA var något helt annat, något som han länge lovat Johan.
Citera
2020-03-10, 18:13
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GladaKalle
Lockbetet från LA var något helt annat, något som han länge lovat Johan.

Hur vet du det? Vad pratar du om för lockbete?
Citera
2020-04-03, 00:59
Medlem
InteSDblivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
Om han var i så dåligt psykiskt skick så var detta kanske förklaringen till att han visade sig öppet? Jag är säker på att han planerade en aktion mot Johan och att det var därför han uppehöll sig där. Att han skulle gått in på postkontoret med Johan i bilen verkar väl inte så sannolikt? Och OM det var så..varför rymde inte Johan när han vaknat då? Gubben som pekade ut pojken gjorde Arvidsson pulver av.

Var vittnet/Gubben som pulveriserades av Arvidsson samma person som åkte runt med en liten husvagn och målade karikatyrer av folk på olika marknader?

För övrigt är nog Arvidssons imponerande solbränna det jag minns mest av mediarapporteringen i fallet.
Citera
2020-04-03, 06:03
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteSDbliven
Var vittnet/Gubben som pulveriserades av Arvidsson samma person som åkte runt med en liten husvagn och målade karikatyrer av folk på olika marknader?

För övrigt är nog Arvidssons imponerande solbränna det jag minns mest av mediarapporteringen i fallet.

Nej du tänker på Fa**berg? Det var ju han som påstod att han sett LA ringa från automaten samma morron som Johan försvann. Han körde taxi och när Arvidsson plockade fram hans körjournaler visade det sig att han varit ledig den dagen. Ridå!
Citera
2020-04-05, 10:15
Medlem
EdKempers avatar
Citat:

Jag lyssnade på Vad blir det för mords?s podd avsnitt om fallet nu i veckan. Där nämndes en container på sjukhuset, att han skulle lagt Johan i den. Va det så att avfallet i den brändes upp på den tiden och att man därför inte kunde genomsöka?
Citera
2020-04-05, 12:43
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdKemper
Jag lyssnade på Vad blir det för mords?s podd avsnitt om fallet nu i veckan. Där nämndes en container på sjukhuset, att han skulle lagt Johan i den. Va det så att avfallet i den brändes upp på den tiden och att man därför inte kunde genomsöka?

Containern kördes till Blåbärs-tippen.
Citera
2020-04-05, 21:36
Avslutad
Liten rättning :
Blåbergstippen,,
Numera Blåbergets avfallscentral
Citera
2020-04-06, 20:16
Medlem
Citat:
Hur vet du det? Vad pratar du om för lockbete?

En mycket trovärdig person ...

En utflykt ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in