Ett tillägg: jag tror att Andersson, då han ringde till Johan, lockade honom med i bilen genom att säga att något hänt modern. Andersson arbetade på samma arbetsplats som modern och om något hade hänt henne, skulle Andersson, i och med sin tidigare nära relation till henne, som många säkert inte visste var avslutad, sin tjänst på sjukhuset och sina arbetsuppgifter vara bland de första som skulle ha fått veta.
Johan var fäst vid sin mamma och någon skjuts till skolan skulle inte ha varit aktuell eftersom Johan var i god tid och inte hade bråttom dit. Han kunde således gå själv. Dessutom fanns det inte ens 1980 någon bilväg till skolan som inte tog betydligt längre tid.
Jag tror också att anledningen till att Johan stod och tittade in i lägenheten när Rickard Nyström passerade var att han anade oråd. Johan hade inte undgått att se att Andersson hade underliga sidor och att han dessutom hade gjort hans älskade mamma illa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Crime-boy2
Om han var i så dåligt psykiskt skick så var detta kanske förklaringen till att han visade sig öppet? Jag är säker på att han planerade en aktion mot Johan och att det var därför han uppehöll sig där. Att han skulle gått in på postkontoret med Johan i bilen verkar väl inte så sannolikt? Och OM det var så..varför rymde inte Johan när han vaknat då? Gubben som pekade ut pojken gjorde Arvidsson pulver av.
Det är just det.
Om han besökte postkontoret så var det för att skaffa sig falskt alibi. Johan skulle då ha vaknat för tidigt av sömnmedlet. Det var på grund av detta spruckna falska alibi som Andersson måste besöka modern och förmå andra familjemedlemmar att ljuga för hans skull. Varför ljög då dessa? Förmodligen av rädsla för Andersson.