2020-03-10, 13:21
Avslutad
Herregud vilka löner och bara 2-3 K per år i löneutveckling?
Känner en fröken som har hand om en 0-klass, 35k ingång🤣
Citera
2020-03-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har ingen egen erfarenhet men har hört från vänner att ingångslönen är runt 30, samt att löneutvecklingen är rätt snål (liksom de flesta positioner inom Big 4), säg att man klättrar med 2-3 tkr per år. Man jobbar dock ganska mkt också, och får ofta vara beredd på övertid. Men som sagt, detta är enbart vad jag har hört.

Tack för svaret, uppskattar ändå infon. Hur ser bonussystemet ut då? Om löneutvecklingen är dålig trots att man ofta jobbar övertid förstår jag inte varför folk väljer att jobba där. Det lär väl ändå krävas ganska höga betyg som jurist för att få jobb där?
Citera
2020-03-10, 17:25
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Har ingen egen erfarenhet men har hört från vänner att ingångslönen är runt 30, samt att löneutvecklingen är rätt snål (liksom de flesta positioner inom Big 4), säg att man klättrar med 2-3 tkr per år. Man jobbar dock ganska mkt också, och får ofta vara beredd på övertid. Men som sagt, detta är enbart vad jag har hört.
Vad är fördelarna då? Lönen, tiderna och karriärutvecklingen är det ju uppenbarligen inte. Inte undra på att jänkarna skrattar sig hesa över "kvalificerade" svenska jobb.
Citera
2020-03-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Ja det har skett en större höjning på kort tid. Låg på 32/33k i ingång för 2-3 år sedan, men lönerna har höjts för att bli mer konkurrenskraftiga. Sen ska det sägas att det går bra för TAS på Big 4 som växer starkt, medan övriga tier 2 konsultbyråer står rätt stilla.

Frågan angående löneutvecklingen för skattejuristen var nog menad även för dig då du arbetar på vid big four. Vet du hur löneutvecklingen och bonussystemet ser ut för skattejurist?
Citera
2020-03-10, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Vad är fördelarna då? Lönen, tiderna och karriärutvecklingen är det ju uppenbarligen inte. Inte undra på att jänkarna skrattar sig hesa över "kvalificerade" svenska jobb.

Min teori är iaf att löneutvecklingen kommer med titelbyte. Efter några år blir går du upp ett steg, då kan jag tänka mig att det blir en större löneutveckling. Om du stannar kvar i samma roll (typ Associate första åren) blir nog löneutvecklingen rätt kass. Senior managers och partners tjänar förmodligen riktigt bra. Om nån vet huruvida detta stämmer får gärna bekräfta
Citera
2020-03-10, 20:02
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Detta gäller ganska generellt för de flesta position inom Big 4, dessa bolag betalar sämre + ger generellt sämre löneutveckling än peers trots samma krav på arbetstid mm. Jobbar du som analytiker/konsult/jurist/etc. inom Big 4 kan du så gott som alltid mot samma belastning få en högre lön på bank/advokatbyrå/annat konsultbolag/etc. Svårt att säga exakt vad som lockar med Big 4 (då jag vid examen blev erbjuden jobb inom Big 4 men tackade nej då alla andra aktörer erbjöd ca. 20% högre lön) men inte sällan verkar folk se dessa bolag som en "plan B" om de inte landar jobb på en bättre arbetsplats.
Citera
2020-03-10, 20:03
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Tack för svaret, uppskattar ändå infon. Hur ser bonussystemet ut då? Om löneutvecklingen är dålig trots att man ofta jobbar övertid förstår jag inte varför folk väljer att jobba där. Det lär väl ändå krävas ganska höga betyg som jurist för att få jobb där?

Ja, överlag kräver Big 4 mkt vad gäller såväl meriter som arbetstid.

Som jag skrev ovan, räkna med att nästan oavsett position så ger Big 4 sämre payoff än peers, så om du erbjuds jobb på bank/byrå/etc. är det högst sannolikt att dessa bolag betalar mer.
Citera
2020-03-10, 20:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Min teori är iaf att löneutvecklingen kommer med titelbyte. Efter några år blir går du upp ett steg, då kan jag tänka mig att det blir en större löneutveckling. Om du stannar kvar i samma roll (typ Associate första åren) blir nog löneutvecklingen rätt kass. Senior managers och partners tjänar förmodligen riktigt bra. Om nån vet huruvida detta stämmer får gärna bekräfta

Jo, det stämmer men det är fortfarande ofta en markant sämre löneutveckling än motsvarande klättring på annat bolag. Dessutom gäller en ganska strikt policy inom Big 4 vad gäller lönesättningen, där alla anställda indelas i "klasser" och där individuell löneförhandling undviks, vilket såklart reducerar en del.
Citera
2020-03-11, 10:19
Medlem
Svårt att säga. Jag har en uppfattning (tragiskt nog) om att riktigt, RIKTIGT stora bolag ofta kan pressa lönerna. De är attraktiva som arbetsgivare och trycket på deras tjänster är ofta större - och de har möjlighet att sätta lägre löner.
Lönerna jag upplever som bäst är inom mindre eller mellanstora consultingbolag. Privatägda jättar sätter överlag lägre löner och försöker ofta hålla sig till alla fackliga rekommendationer o.s.v. Nya uppstickare och konsultbolag brukar oftare vara generösare både vad för lön och andra förmåner.

Förvisso inget "statistiskt säkerställt", men det är en uppfattning jag fått.
Citera
2020-03-11, 13:32
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Senior managers och partners tjänar förmodligen riktigt bra. Om nån vet huruvida detta stämmer får gärna bekräfta
Så är det förstås, men manager eller partner-positioner ändrar ekvationerna så mycket att det blir svårt att jämföra. Tar vi endast junior eller senior-tjänster så kan vi jämföra med ett erbjudande jag fick som junior inom IT. De erbjöd 59 i ingångslön plus bonus och en löneutveckling som troligen är högre än 2k per år. En senior tjänar troligen över 100, åtminstone med bonus och då snackar vi inte om någon form av manager. Med detta i åtanke känns Big 4 tämligen ointressant.
Citera
2020-03-11, 20:13
Medlem
Citat:
Så är det förstås, men manager eller partner-positioner ändrar ekvationerna så mycket att det blir svårt att jämföra. Tar vi endast junior eller senior-tjänster så kan vi jämföra med ett erbjudande jag fick som junior inom IT. De erbjöd 59 i ingångslön plus bonus och en löneutveckling som troligen är högre än 2k per år. En senior tjänar troligen över 100, åtminstone med bonus och då snackar vi inte om någon form av manager. Med detta i åtanke känns Big 4 tämligen ointressant.

Jo, det har du rätt i. Hade jag inte velat jobbat med skatt skulle big 4 inte ens varit ett alternativ. Om man jobbar med IT, vilket du verkar göra, är branschen större.
Citera
2021-03-28, 14:48
Medlem
Citat:

Vad är detta för företag där dom har råd att betala nästan 60k i månaden för juniorer?

Tillåt mig tvivla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in