2020-03-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ganska låg, gick själv ut för en del år sedan och blev då erbjuden 30, vilket de vägrade förhandla upp trots att jag påpekade att flera andra bolag erbjöd mig ca 25% högre ingångslöner. Lönenivåerna verkar vara hyfsat harmoniserade för alla kvalificerade ingångsjobb inom Big 4 (consulting, corp, advisory, risk, legal/compliance, etc.) och det är runt 30 man får, spelar ingen roll om konkurrerande bud är högre. Inom lägre kvalificerade tjänster (assistentjobb inom projekt/redovisning/rapportering), som i och för sig också vänder sig till högutbildade, är lönerna ännu lägre.

Det ingår inte övertidsersättning men bonus, dock är bonusen mkt låg de första åren (räkna med max 20-40 tkr om året) och detta kompenserar därför inte mkt långa arbetsveckor, vilket man har inom t.ex. TAS och MC.

Har skrivit om ämnet i andra trådar men överlag är Big 4 snåla, de som hamnar på dessa positioner kan så gott som alltid nå högre löner genom att söka sig till andra bolag.

Detta stämmer inte längre. Jobbar på en av firmorna och vi erbjuder 40k i ingång och 2-3 månadslöner i bonus.
Citera
2020-03-01, 22:56
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullhunter
Detta stämmer inte längre. Jobbar på en av firmorna och vi erbjuder 40k i ingång och 2-3 månadslöner i bonus.

Vilken firma, typ av tjänst samt hur gammal + erfaren var du när du tog jobbet?

Det jag skriver gäller generellt, det finns säkert undantag men dessa lär vara få sett till de stelbenta organisationerna.
Citera
2020-03-01, 23:08
Medlem
Citat:
Vilken firma, typ av tjänst samt hur gammal + erfaren var du när du tog jobbet?

Det jag skriver gäller generellt, det finns säkert undantag men dessa lär vara få sett till de stelbenta organisationerna.

Avser inte min egen lön, jag har jobbat ett par år. Det är vad vi ger i ingång inom TAS till alla nyanställda. Vi gjorde nyligen en större lönejustering, men skulle vara förvånad om inte övriga Big 4 har följt oss.
Citera
2020-03-01, 23:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Avser inte min egen lön, jag har jobbat ett par år. Det är vad vi ger i ingång inom TAS till alla nyanställda. Vi gjorde nyligen en större lönejustering, men skulle vara förvånad om inte övriga Big 4 har följt oss.

Erbjuder ni verkligen 40 tkr i månaden till nyexade? Min erfarenhet är att Big 4 inte ens erbjuder sådana löner till folk som varit ute och jobbat iallafall 2-3 år. När jag erbjöds jobb vad det tal om 30, är det verkligen en sådan extrem höjning på så kort tid?
Citera
2020-03-01, 23:18
Medlem
Citat:
Erbjuder ni verkligen 40 tkr i månaden till nyexade? Min erfarenhet är att Big 4 inte ens erbjuder sådana löner till folk som varit ute och jobbat iallafall 2-3 år. När jag erbjöds jobb vad det tal om 30, är det verkligen en sådan extrem höjning på så kort tid?

Ja det har skett en större höjning på kort tid. Låg på 32/33k i ingång för 2-3 år sedan, men lönerna har höjts för att bli mer konkurrenskraftiga. Sen ska det sägas att det går bra för TAS på Big 4 som växer starkt, medan övriga tier 2 konsultbyråer står rätt stilla.
Citera
2020-03-01, 23:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja det har skett en större höjning på kort tid. Låg på 32/33k i ingång för 2-3 år sedan, men lönerna har höjts för att bli mer konkurrenskraftiga. Sen ska det sägas att det går bra för TAS på Big 4 som växer starkt, medan övriga tier 2 konsultbyråer står rätt stilla.

Intressant, och detta gäller alltså för nyexade?

Vilket bolag är du på?
Citera
2020-03-01, 23:36
Medlem
Citat:
Intressant, och detta gäller alltså för nyexade?

Vilket bolag är du på?

Ja nyexaminerad. Är på EY Parthenon, EYs strategiavdelning inom TAS. Lönerna gäller dock hela TAS.
Citera
2020-03-01, 23:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja nyexaminerad. Är på EY Parthenon, EYs strategiavdelning inom TAS. Lönerna gäller dock hela TAS.

Mkt intressant, har blivit erbjuden jobb på EY som nyexad men tackade då nej då lönen var för låg (30) och då andra bolag erbjöd 36.
Citera
2020-03-02, 00:23
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Mkt intressant, har blivit erbjuden jobb på EY som nyexad men tackade då nej då lönen var för låg (30) och då andra bolag erbjöd 36.

Antar att lönerna på bankerna också gått upp något rejält om det stämmer att big 4 erbjuder runt 40k nu? Rätt onajs att köra bank och jobba fler timmar för sämre lön? Antar dock att bonusstrukturen är mer generös på bank så det kanske drar upp.
Citera
2020-03-02, 09:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Antar att lönerna på bankerna också gått upp något rejält om det stämmer att big 4 erbjuder runt 40k nu? Rätt onajs att köra bank och jobba fler timmar för sämre lön? Antar dock att bonusstrukturen är mer generös på bank så det kanske drar upp.

Jo, det är nog i första hand bonusarna i kombination med en möjlighet att klättra snabbare som lockar med bank.
Citera
2020-03-08, 22:06
Medlem
Citat:
Jo, det är nog i första hand bonusarna i kombination med en möjlighet att klättra snabbare som lockar med bank.

Vet du hur lönerna och löneutvecklingen ser ut för skattejurister på big 4? Gäller bonus där också? Tacksam för svar!
Citera
2020-03-10, 13:12
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Vet du hur lönerna och löneutvecklingen ser ut för skattejurister på big 4? Gäller bonus där också? Tacksam för svar!

Har ingen egen erfarenhet men har hört från vänner att ingångslönen är runt 30, samt att löneutvecklingen är rätt snål (liksom de flesta positioner inom Big 4), säg att man klättrar med 2-3 tkr per år. Man jobbar dock ganska mkt också, och får ofta vara beredd på övertid. Men som sagt, detta är enbart vad jag har hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in